bezár
 

zene

2008. 05. 09.
Görnyedt tökéletesség
McCoy Tyner és Joe Lovano koncertje a Művészetek Palotájában, 2008. május 1-én
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Görnyedt tökéletesség Nem hiszem, hogy a lelkesedés, vagy a zenekar fogadtatása miatt játszottak ilyen röviden. McCoy Tyneren sem láttam semmiféle sztár-allűrt... Csupán a meggyötört testet, s az ennek ellenére mégis virágzó, sőt tündöklő (zenei) szellemet. Ennyire volt idő, energia, ezt volt képes most tökéletesen lejátszani. Mert az előadás nem virtuóz, sem újító, visszatekintő vagy új utat mutató volt – egyszerűen csak tökéletes.
Bergmannak van egy filmje, a Kígyótojás, amely a fasizálódó Berlint mutatja be az ott élő zsidó cirkuszi artisták életén keresztül. Az egyik jelenetben a német nyomozó-hivatalnok elmeséli a főhősnek, ahogy vidékre utazott az édesanyjához, de a vasútállomáson nem talált menetrendet: Vonat ment, csak éppen menetrend nem volt sehol. Most képzeljen el egy Németországot menetrendek nélkül!.

Nagyjából ez a jelenet játszódott le bennem, amikor - Esztergomból utazván – kényelmesen, jó időben felszálltam a kis hazánkban ma létező legmodernebb (Siemens) vonatra és vártam az indulást. Mintegy háromnegyed órás késésbe telt, amíg a három szerelvényből egy végül is elindult. Közben azon tanakodtam, hogy itt, elő-Ázsiában, a Balkán peremén lehet, hogy vannak menetrendek, csak épp az értelmük veszett el.

Minden lejátszódott bennem: a kénytelen-kelletlen magyarázkodás a lekésett koncert miatt, s a kapcsolódó kellemetlenségek, miközben a vasutasoknak szurkoltam, hogy behozzák a MÁV (évszázados) késését. Amilyen valószínűtlennek tűnt, hogy a vonat egy óra alatt megtegye az egyébként másfél órás távolságot, ugyanolyan lehetetlennek látszott, hogy fél óra alatt Újpest Városkaputól a Művészetek Palotájáig jussak, s amikor mintegy tíz perc késéssel még mindig találtam embereket a sajtópultnál, valamint még a koncertterem ajtaja is nyitva volt, sőt beengedtek, ez egyszer hálát mormoltam magamban, hogy kis hazánkban semmi sem működik időben, rendesen, pontosan.

Szinte abban a pillanatban, hogy leültem a székre, már léptek is fel a zenészek a színpadra, és kezdődött az előadás. Először egy magas, méltóságos testtartású, ám görnyedt, koránál idősebbnek mutatkozó zenész lépett a színpadra, ült a zongora mögé. Mögötte sorban vonult be a többi muzsikus: a nagybőgős, a dobos, majd a kissé pocakos, a csapatban egyedül „sápadtarcú” szaxis. Konferanszié és minden teketóriázás nélkül belecsaptak a húrokba.

Az első szám hagyományos jazz volt, majdhogynem sztenderd. Csak valamivel később tértek át a McCoy Tynerre egyébként jellemző, egyedi hangzásra.

McCoy Tyner, ahogy a legtöbb nagy formátumú zongorista, csodagyerekként kezdte: fiatalemberként már John Coltrane csapatában játszott, s híressé vált arról, ahogyan „veri” a zongorát.



Kevés hasonló nagyságrendű, ma élő jazzzongorista van a világon: Chick Corea, Herbie Hancock, Keith Jarrett – s nagyjából ennyi. (Különös, de van egy lemez, amin pont ez a négy zongorista játszik, ám szerintem ez nem a legjobb lemeze egyiküknek sem). Keith Jarrett a klasszikus zene és a világzene (a Garbarekkel közös Personal Mountains, 1979) felé tett kitérőt, a többi zongorista főként a nagy zenésztárs, Miles Davis hatása alatt állott: a jazz-rock, a fúziós jazz, sőt – Herbie – a diszkózene felé kacsintgattak. McCoy Tyner ezalatt amellett maradt, amit jobb híján „modern” jazznek neveznék.

Fura, de akárkivel is játszik, az a zene a ritmusra épül: ahogy Jarrett melodikus, úgy Tyner inkább ritmushangszerként kezeli a zongorát. Az alapritmus többnyire a „kiszögletesített”, majdhogynem négynegyedes blues, azonban a swingre jellemző „lebegés” (a swing szó pontosan ezt jelenti) nélkül, ehelyett rendkívül pontosan kimért, és egyben nagyon finom ritmikai játék dominál: néhol szinte latin (összehasonlítás gyanánt ajánlom Egberto Gismonti Circenses, 1980 című lemezét), a minimálzenével rokon ritmika, amiben minden egyes hangnak, hangzásnak pontosan kimért helye, időértéke (és persze dinamikája) van. A legmegdöbbentőbb mégis az, hogy az általam ismert 60 McCoy Tyner lemez mindegyikén egyenletesen magas színvonalú zene szól – egyetlen gyengébben sikerült munkája sincs.

Persze a hosszú életműben kimutatható némi változás: a kezdeti kísérletezés, improvizáció után „lehiggadt” a zenéje, s egyre nagyobb zenekarokkal próbálkozott az idősödő zongorista. Az idős Tyner újra visszatért a kisebb jazz-formációkhoz: a mai kvartett-felállás legalábbis ezt mutatta.

Többé-kevésbé felismertem néhány zenét a korábbi lemezekről (pl. a Contemplationt a The Real McCoy, 1967/Revelations, 1989/Prelude and Sonata, 1995/Land of Giants, 2003 lemezekről, vagy a Goin' Home-ot az Asante, 1970 lemezről), de a koncertnek nem a visszatekintés adta meg a jellegét.

A jazz-tradíciók szerint bemutattak egy témát, majd körbejárták azt. Egy-egy improvizációban mindenki bemutatta, milyen mesteri szinten kezeli hangszerét. Ám az improvizációk sosem voltak öncélúak, vagy tisztán technikai jellegű bemutatók: inkább azt mutatták be a muzsikusok, hogy az adott perióduson, időn belül milyen összeszedett, „megkomponáltan” szabad játékra képesek.



S nagyjából 50 perc után, amikor már éppen kezdtem hiányolni a MűPában megszokott műsorközi szünetet, a zenészek egyszer csak levonultak a színpadról. Persze még vagy háromszor sikerült a lelkes közönségnek visszatapsolni őket, de az, hogy az (első, s az) utolsó, visszatapsolt szám hagyományos jazzhangzással keretezte az előadást, azt mutatta számomra, hogy előre és alaposan átgondolt előadásban volt részünk, pontosan a hallott egy óra, egy óra 20 perc terjedelemben (jól „megformált” reprízekkel).

McCoy Tyner – zongora
Gerald Cannon – bőgő
Eric Kamau Gravatt – dob
Joe Lovano – szoprán- és tenorszaxofon
nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Platon Karataev: Napkötöző – négy szám
Jakob Bro and Joe Lovano: „Once Around The Room” koncertje a Müpában, 2023. október 26.
A Bélaműhely koncertje a pécsi Szabadkikötőben


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés