bezár
 

irodalom

2008. 09. 03.
Szeretnék beszélni veled!
Csütörtökről péntekre Szigligeten
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Szeretnék beszélni veled! Csütörtök délelőtt, kora délután előkerültek a kiskanalak, egyesek ezekkel szedték össze magukat ebédre. Nem titok, közéjük tartozik e sorok írója is, eddig tartott a becsület.
Ez a nap a nőké, gondoltam, jó előre le is írtam, hogy női nap van Szigligeten, amibe csak Schein Gábor zavar be. Mivel ő három nap zsinórban előadást tart (szerda: próza, csütörtök: kritika, péntek: költészet), nem lehet kihagyni csak azért, hogy egyneműsítsék a szervezők a csütörtököt! Pedig kedvenc napom, megérdemelné...
KiskanalakSchein Gábor a kritikaírást nagyon távolról közelítette, bár az ókori görögökig nem nyúlt vissza. Rámutatott két erős XIX. századi hagyományra, a demokráciában élő független angolokéra, és a nem demokráciában élő, ideologikus német szerzőkére. (Bennünket ez utóbbihoz közelebb állónak gondol el.) Szép komótosan végigszáguldott a magyar irodalomtörténet-írás viharos évszázadain, s vitatható téziseit is beleszámítva elég jó képet kaptak a hallgatók a kritika funkciójáról és hazai "állapatjáról". (Vitatható megállapítás többek közt, hogy az elméleti iskolázottságú, előfeltevéseikkel tisztában lévő szövegek kiszorultak volna a honi kritikai életből, elég a Literatúrát és a felvidéki Partitúrát említeni, rámutatni arra, hogy az Alföld is helyet ad ilyesfajta szövegeknek, vagy saját házunk táján söpörve nem feledhetjük a Prae-t.) Az ELTE tudós költőjének fáradozása ellenére mégis, valahogy kielégítetlenül maradt a kortársibb izgalomra, húsbavágó kérdésekre vágyó nagyközönség.

A drámaszemináriumon: Kemény Lili és Kárpáti PéterJól indult a Lóránd Zsófi által moderált beszélgetés hazai női sztárkritikusaink körében. Menyhért Anna elmondta, mostanára a feminista irodalomkritika egy a sok kritikai nyelv közül, amit használ, s nem ez a kitüntetett, s legfontosabb számára, hogy saját nyelvének kialakításán fáradozik. Könyve tétje a traumák tematizálása. Darabos Enikő a pszichoanalitikus iskolák újraolvasása során jutott el kötete elkészítéséig. A záró fejezetek pedig azon nyelvjátékokat, retorikai jelenségeket vizsgálja, amelyek a nemi identitás megalkotásában szerepet játszanak. Horváth Györgyi (hangja akár Amanda Lear gyengéd altja) kötetében szintén feminista vonalat követ, s annyi kiderült, a feminista irodalomkritika leginkább számára tét hármójuk közt. Sőt, maga a feminizmus is őt foglalkoztatja legfőképp. (Különös, maszkulin előfeltevésekre épülő társadalmunk jeleként hozta fel, hogy őt gyakran Horváth Györgyként közlik, 'i' nélkül, ugye, férfinak tételezve.) Sajnos ezt követően megindult a szétesés, amit Menyhért Anna utólag természetesnek vélt, kijelentvén, hogy egy kis elmélet, egy kis praxis az, ami várható egy ilyen vitától. Szabadjon megjegyeznem legalább egy torgyáni összetett mondatban, hogy a közönség heterogén soraiból többször kiemelkedett Dunajcsik Mátyás, aki magát feministaként definiálva a legaktivistább feminista vonalat mutatta cuzammen, minden jelenlévőt is egybe számolva.

Ahogy idősbödöm, egyre inkább megvallom gyengéimet. Így nem titkolom ezúttal, hogy Györe Gabi Takács Zsuzsával folytatott beszélgetésén nem tudtam igazán jelen lenni (ez az első program Szigligeten, melyen nem vagyok elejétől végéig ott, tán megbocsátható). Igyekezetemet viszont mi sem bizonyítja jobban, minthogy leültem, belehallgattam, s elcsíptem, hogy a vers más mint a próza, de azért Dosztojevszkij már csaknem vers. A beszélgetést láthatóan élvezte a közönség, állítólag a moderátor is jól teljesített.

Esze Dóra megszégyeníti a hivatásosokatA Nőerőmű fantázianévre hallgató összeállítás - író-költő tagok: Esze Dóra, Karafiáth Orsolya, Kiss Judit Ágnes és Nagy Ildikó Noémi - este, megvallom, nagyon meglepett. Volt, aki utólag Bartók Rádió Félórának nevezte a programot, de ennek dehonesztáló mellékízével nem értek egyet. Sőt, az est hősnőjévé számomra Esze Dóra vált, aki barokk énekesi teljesítményével felülmúlt jónéhány hivatásos koncertezőt is. Különösen örültem annak, hogy fejben nem fáradt el (ellentétben azzal, ahogy a magyar futballválogatott mostanság viszont igen, ahogy ezt a Belga együttes is megénekelte). Kijelenthetem, hogy eddig két produkció tudott igazán meglepni: Korai Zsolt a Fétismajom című kisfilmjével, és Esze Dóra barokk énektudásával. Dinamikus, erős produkció volt mindkettő. (Dórának két tiszteletteljes orcapuszi járt elismerésül.)

Éjjel Vámos Miklós táncolt, meg még sokan mások, hajnalban már én is. Aki ott volt, annak nem kell mondani, aki meg nem, az úgysem fogja megtudni, milyen DJ Keresztesi Józsi: egyre inkább kíváncsiak egymásra a párok, úgy szövi a zene fonalát, olyan. Mindenki szeretne beszélni a másikkal, és táncolni. Értelmiségi bulik sztárja lehetne, egyenesen meggazdagodhatna mondjuk DJ Szőranya vagy DJ Párduc néven.

Végül pedig: 不能说出来的东西就必须保持沉默

Fotó: Kárász Karolina

Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- Balogh Endre --

A prae.hu művészeti portál alapító-főszerkesztője, a PRAE.HU Informatikai és Kommunikációs Kft. ügyvezetője, a Prae Kiadó vezetője. 2009-2011 a József Attila Kör Irodalmi Egyesület (JAK) elnöke. Önálló prózakötete: A parazita (2008, FISZ).


További írások a rovatból

Kritika Babarczy Eszter Néhány szabály a boldogsághoz című kötetéről
irodalom

Az Élet és Irodalom Könyvtolmácsok című beszélgetéssorozatának első alkalma
Bemutatták Márton Ágnes drámakötetét

Más művészeti ágakról

Somorjai Réka: BOJZ című drámája a Szkéné Színházban
Komáromy Bese Soha jobban című darabjáról
Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés