bezár
 

film

2011. 04. 22.
Harc a túlélésért a sablontemetőben
Rodrigo Cortés: Élve eltemetve
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az Élve eltemetve thrillerbe oltott monodráma egy Irakban szolgálatot teljesítő kamionsofőrről, akit helyi terroristák koporsóba temettek, váltságdíjat remélve. Rodrigo Cortés egyetlen szűk helyszínen, egy mobiltelefon segítségével bontja ki történetét, és regél a kétes háború utáni állapotokról. Bár az Élve eltemetve „sírjában” mélyebbre ásva érdekes leletek helyett sokszor látott sablonokat találunk, az eredmény így is egy szórakoztató zsánerfilm.
Mozgóképek százait lehetne felsorolni, melyekben a csupán kötelességét teljesítő, saját hazájának és az ellenségnek egyaránt kiszolgáltatott egyén kálváriáját követhetjük nyomon a csatatér, illetve a rákövetkező hétköznapok poklában. Samuel Fuller Steel Helmetjétől (Acélsisak, Korea), Scorsese Taxisofőrjén és a lidércnyomásszerű Jákob lajtorjáján (Vietnám) át az Elah völgyében vagy az idei Titanic Filmfesztiválon feltűnő Ölésre ítélve című filmekig (Közel-Kelet) sokan dolgozták fel a háborús szerepvállalás tematikáját. Az eddig inkább csak rövidfilmeket készítő spanyol Rodrigo Cortés második egészestés művével csatlakozott e trendhez, s az iraki intervenció problémáit oltotta thriller zsánerbe, klausztrofób monodrámaként tálalva. Az Élve eltemetve „sírjában” mélyebbre ásva azonban érdekes leletek helyett sokszor látott sablonokat találunk.

Rodrogo Cortés - Élve eltemetve

Cortés filmje, bár nem hollywoodi alkotás, mégis az álomgyári történetmesélés egyik iskolapéldája lehetne. A történet a spielbergi elveknek megfelelően főkoncepciós, vagyis néhány rövid mondatban összefoglalható: egy amerikai kamionsofőrt (Paul Conroy) terroristák temetnek el élve Irakban a váltságdíj reményében, az áldozat ezután szabadulni próbál. Egy telefonon, s pár világító alkalmatosságon kívül semmi más nem áll rendelkezésére. Közben az idő fogy, az akku merül, a lámpák kiégnek, a levegő fogy, hamarosan a tér is fogyni kezd. A kormány nem segít, az ellenség pedig türelmetlen. Patthelyzet.

Rodrigo Cortés - Élve eltemetve

Merész vállalkozás volt e történetet egyetlen szűk koporsóba helyezni. Merész, mert másfél órán keresztül le kell kötni a nézőt, úgy, hogy a külvilágból semmit sem (illetve egy szubjektív jelenetben villanásnyit) láthat. A filmidőt a ziháló főhős játéka tölti ki, a történet a „bent felejtett” mobiltelefonon keresztül bomlik ki. Még a megvilágítást is e koncepciónak rendelték alá: az alkotók csak a „bent felejtett” fényforrásokkal dolgoztak (öngyújtó, fényrudak). Sőt, olykor odáig is elmerészkedtek, hogy fekete vásznat mutatnak, és csak hangok alapján tájékozódhat a néző. Ezért a klausztrofóbia illúzióját szinte hibátlanul sikerült vászonra vinni (néhány totálkép miatt ugyan párszor megsértik a szűk játéktér határait), hogy szinte Paulhoz hasonlóan, vele azonosulva szoruljon el a pániktól és az oxigénhiánytól a nézőtéren ülők tüdeje.

Rodrigo Cortés - Élve eltemetve

Az Élve eltemetve azonban a monodrámák egyik legnagyobb hibájába esik, és saját alapszituációja áldozata lesz. A főhős ugyanis a cselekmény nagyjából kétharmad részében telefonál. Persze a kínos és hosszas dialogizálást állandóan mozgó kamerával, dinamikus vágástechnikával, öncélúságba hajló fényjátékokkal (színváltós elemlámpa) és sok sokkoló fordulattal kívánták izgalmasabbá tenni az alkotók, ám az olyan bugyuta és hatásvadász jelenetek, mint a kígyó megjelenése, még fájóbbak a túlbeszéltségnél.

Rodrigo Cortés - Élve eltemetve

Kevés helyszín- és plánváltás esetén a jó karakterek, illetve a jó színészi alakítások a történet gyújtópontjai. A főhőst a nem éppen drámai szerepeiről híres Ryan Reynolds személyesítette meg, aki tisztességesen hozta a kiszolgáltatott ártatlan amerikait. Néhol melodrámába hajló ripacskodása nem az ő hibája, inkább a színtelen-szagtalan karakteré. Paul Conroy ugyanis kifejezetten sablonos és felszínes figura, kinek egyetlen hibája, hogy Irakban kereste kenyerét. Pánikbetegségén kívül nincs igazán érdekes emberi gyarlósága (egy erőtlen „bűnös” szerelmi szállal próbálkoztak). De a többi karakternél sem rugaszkodtak el az akcentusos arab terrorista vagy az intrikus amerikai bürokrata sztereotípiájától. Így sajnos a mozi és a koporsó közös klausztrofóbiás sötétjén túl nem sok azonosulási pontot talál a néző.

Rodrigo Cortés - Élve eltemetve

Rodrigo Cortés filmjét így csupán az alapszituáció érdekessége emeli ki a hasonló mozik sokaságából. Didaktikusan sulykolt üzenetét sok más komolyabb társától megkaptuk már, az Élve eltemetve semmit nem tesz hozzá a kormányzat és az ellenség közt hánykódó egyén drámájához. Hagyományos klasszikus elbeszélésmódja és stílusa pedig még inkább az átlagos szinthez közelíti. Ám mindezek ellenére, ha képesek vagyunk kikapcsolni kritikus énünk fényszóróit, s hagyjuk alátemetni magunkat a fordulatokban bővelkedő hatásvadász thriller-drámában, jól fogunk szórakozni.

Élve eltemetve / Buried
Színes, feliratos, spanyol-amerikai-francia filmdráma, 95 perc, 2010.

Rendező: Rodrigo Cortés
Forgatókönyvíró: Chris Sparling
Zeneszerző: Víctor Reyes
Operatőr: Eduard Grau
Oroducer: Adrián Guerra, Peter Safran
Vágó: Rodrigo Cortés

Szereplők: Ryan Reynolds (Paul Conroy), José Luis García Pérez (Jabir), Robert Paterson (Dan Brenner), Stephen Tobolowsky (Alan Davenport), Samantha Mathis (Linda Conroy)

Forgalmazza: Budapest Film
Bemutató: 2011. április 21.
nyomtat

Szerzők

-- Benke Attila --

Benke Attila az ELTE Bölcsészettudományi Karán végzett 2012-ben filmtudomány mesterszakon, ugyanitt 2016-ig a Filozófiatudományi Doktori Iskola Film-, média- és kultúraelmélet programjának hallgatója volt. Jelenleg filmkritikusként, újságíróként, szerkesztőként tevékenykedik számos kulturális folyóiratnál és portálnál, valamint filmes műfajelméleti kutatást végez, és magyar filmtörténettel is foglalkozik.


További írások a rovatból

Hajdu Szabolcs: Kálmán-nap
Anna Hints: Smoke Sauna Sisterhood
Beszélgetés Hevér Dániel rendezővel és Kertész Zsanett forgatókönyvíróval a Valami madarak című filmjükről

Más művészeti ágakról

Paweł Pawlak: Ancsa, avagy vázlatok tüsszögő svájcisapkával, Pagony, 2024
A Corvina Kiadó Plautus: Hét komédia című kötetéről
irodalom

Mechiat Zina volt a Boggie: Költőim rendezvénysorozat februári vendége


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés