bezár
 

film

2011. 05. 05.
Filmszemle Fesztiválnapló: az első nap
42. Magyar Filmszemle 2011. május 5-8.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A mai nappal délelőtt tíz órától megkezdődött a hányatott sorsú 2011-es, 42. Magyar Filmszemle. A filmek között a nagyérdemű a Corvin és a Puskin moziban, illetve az Uránia Filmszínházban szemezhet, további kísérőrendezvényekkel pedig az Uránia Kávézóban és a Gödör Klubban találkozhatunk.
A Szemle első estéjén ismét a közönség elé kerül Merényi Dávid Kispálfilmje, a Napozz a holddal a Corvin mozi nagytermében, ahol a nap folyamán dokumentumfilmeket, valamint animációs rövidfilm-válogatást lehet megtekinteni, de ugyanitt láthatunk válogatást a Színház- és Filmművészeti Főiskola hallgatóinak vizsgafilmjeiből is. Az Urániában az Utolér című thrillerbe oltott drámát tűzik műsorra 20 órától, amit két dokumentumfilm követ. A Kodály generációk a világhírű komponista-zenepedagógust és a zeneoktatást helyezi a középponta, az Ásó, kapa, nagyharang című munka pedig az „Új Néző Színház” húsbavágóan aktuális kísérletét dokumentálja egy faluközösségben, ahol a roma és nem roma lakosság együtt állít össze és játszik el egy színdarabot saját mindennapjaiból merítve.
Bagota Béla: Tiszta kézzelBagota Béla: Tiszta kézzel (K1)

Ám ha valaki a friss újdonságok mellett régi klasszikusokra is vágyik, annak délután lehetősége nyílik beülni Huszárik Zoltán Szindbádjára a Puskinban.
 
A sajtó számára az első napon kisjátékfilmeket mutattak be, amelyek üdítően változatosak, széles skálán mozognak, s legtöbbjüknek jellemző közös vonása, hogy egy percre sem engedik elkalandozni a nézőt. Találunk köztük vászonra vitt verset (Kormányeltörésben), feszes thriller-sztorit (Közel) és mozgásszínházzal házasított filmpoézist (Maya).
  Janisch Vera - KözelJanisch Vera: Közel (K1)
 
Örök témaként több filmetűdben felbukkan az erőszak kérdése, s részben ehhez kapcsolódóan hangsúlyos a pszichés zavarok, a lelkiismeret és a módosult tudatállapotok ábrázolása, melyek közül kitűnik Bagota Béla Tiszta kézzel című munkája világos cselekményvezetésével és remekül eltalált információadagolásával. Reisz Gábor kisfilmjében, a Külalakban a sikeres kommunikációtréner egy iskolás kori versére bukkanva elindul, hogy a költészetben találja meg önmagát, mígnem az árulkodó cím beváltja az ígéretét a film csattanójában. A Végtelen percek, Felméri Cecília filmje ugyanannak a rövid időtartamnak az újrajátszásával mutatja be néhány ember sorsának összefonódását. Az egyik legizgalmasabb ötletre felfűzött darab pedig kétségkívül a Frame, Lóránt Gergely filmje, amely magára a művész által kijelölt és keretbe szorított Témára kíváncsi. Megelevenedik előttünk az Alkotás névtelen és múlttalan Hőse. A mindössze nyolc perces rövidfilmben egyetlen szó sem hangzik el, ám ennyi bőven elég neki, nincs is szüksége többre ahhoz, hogy órákra elegendő gondolkodnivalót adjon az egyetlen jól megválasztott ötletre épülő filmetűdök rajongóinak.
  Diamond ClubVécsei Márton: Diamond Club
 
Vécsei Márton játékfilmje, Diamond Club a performanszművészet egy hírhedt képviselőjét mutatja a be életének utolsó napján, mely – a tervek szerint – a végső nagy előadással, egyben halálával zárul. Az önmaga és a létezés határait kissé divatjamúlt formában, de agresszív eltökéltséggel kutató művész története igényesen kivitelezett, helyenként kimondottan szórakoztató -- egészében véve figyelemre méltó alkotás.
 
A Szemle alatt azonban a mozitermek vetítésein kívül is van élet: a Gödörben késő estig különféle programok sorjáznak – ha valakinek sosem elég a filmből, az nézze meg 21 órától a Kentaurt és az animációsfilm-összeállítást a szabadtéri vetítés keretében. A zenei programok közül pedig igazán hiba lenne kihagyni a nyitó koncertet, továbbá a filmzenék szerelmesei számára valódi unikum lehet a Penguin Sound System szettje is.


Diamond Club vetítései:
2011. május 5. 22:15 Uránia, Díszterem
2011. május 6. 12:00 Uránia, Díszterem
2011. május 7. 19:15 Corvin, Kabos terem
2011. május 8. 12:30 Corvin, Latabár terem

Kisjátékfilmek versenyben a Szemlén:

K1
2011. május 6. 17:30 Uránia, Csortos terem
2011. május 7. 12:30 Corvin, Jávor terem
2011. május 7. 20:15 Corvin, Jávor terem

K2
2011. május 6. 19:30 Uránia, Csortos terem
2011. május 7. 10:30 Corvin, Jávor terem
2011. május 7. 18:15 Corvin, Jávor terem

K3
2011. május 6. 21:15 Uránia, Csortos terem
2011. május 7. 15:15 Corvin, Karády terem
2011. május 7. 21:45 Corvin, Karády terem

K4
2011. május 7. 17:00 Uránia, Csortos terem
2011. május 7. 19:45 Corvin, Karády terem
2011. május 8. 14:00 Corvin, Karády terem

K5
2011. május 6. 15:30 Uránia, Csortos terem
2011. május 7. 14:30 Corvin, Latabár terem
2011. május 7. 17:30 Corvin, Karády terem
 
nyomtat

Szerzők

-- Dombai Dóra --

Dombai Dóra az ELTE BTK magyar nyelv és irodalom, valamint filmtudomány és esztétika szakán végzett. Rendszeresen publikál filmkritikákat, elemzéseket és társadalmi témájú esszéket. Érdeklődési területe a kortárs magyar filmművészet, a feminista kritika és a környezetesztétika.


További írások a rovatból

Hajdu Szabolcs: Kálmán-nap
Interjú Vermes Dorkával az Árni című első nagyjátékfilmjéről
A legkülönbözőbb természetű titkok a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon

Más művészeti ágakról

Kritika Babarczy Eszter Néhány szabály a boldogsághoz című kötetéről
Platon Karataev: Napkötöző – négy szám
Nils Frahm: Day


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés