bezár
 

art&design

2011. 05. 09.
Ocskay, Szuper, Palkovics...
Opánszki Tamás: Hokisok
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Kimerevíteni a mozdulatot, a sebességet ecsettel ragadni meg. Ahogy Opánszki Tamás képein, a találékony keresetlenség talál el, és rögvest magához ránt a jég. A vásznon izmok feszülnek. A levegő forr, a lehelet mégis látszik. Masszív, maszkos monstrumok vívnak ádáz, sportszerű viadalt a havon. A gyorsaság egy pillanatra lelassul, megmutatkozik, láthatóvá válik. Szituáció-szilánkok, homályos helyzetek csillannak meg.
Az Ezüstgerely-díjjal kitüntetett Opánszki Tamást régóta foglalkoztatja a felbukkanó pillanat varázsa. Éjszakai kávéházak környékén csatangolva, a tántorgó, lassú lámpaernyőfényben párbeszédfoszlányokba hallgat bele. A szürke sztrádán, az éjjeli országúton a hazafelé igyekvőket, a motorversenyen a száguldozókat kapja ecsetvégre. Ezúttal pedig jéggladiátor-portrékat ábrázol, harcközelből. Mozgó, mozgalmas világot mutat, és gyakran maga is mozgásból látja a történéseket. Az utcáról, a pálya mellől, vagy pedig belülről közvetít.
Opánszki Tamás: Hokisok XVIII. Palkovics
A tovahaladásra alkalmas sima, tiszta – a motorsport esetében tapadó, a jégkorongban csúszó – felületet rokoníthatjuk a vászon makulátlan közegével. Opánszki a vásznat olyanféle helyként képzeli el, amelyre az ábrázolt, lekövetett mozgás miméziseként ecsetmozgással rakhatja fel a megörökítendő pillanat rétegeit. Kínálja magát a párhuzam, hogy a festmény vásznát ezért kivetítővászonhoz hasonlítsuk, ami láthatóvá, jelenvalóvá teszi az atlétát, megmutatja mozdulatait, közelebb enged a harcához. A fókusz természetesen a sportolóra esik, vele korcsolyázunk, őt követjük, ő van a középpontban, a közelünkben. Környezete pedig elmosódik, másodlagossá válik, csupán színe érzékelteti jelenvalóságát. Belül kerülünk a palánkon, együtt csúszunk a csapattársakkal. A látótér a sebesség miatt leszűkül. Opánszki a játékosok szemszögéből, afféle szubjektív kameraállásokból mutatja be az összecsapások hevességét. Azért érdekes ez a pillanatiság, ez a viadalból kiragadottság, mert éppen a folyamathoz, a közvetített mozgóképhez vagyunk szokva. Ezért válhat Opánszki perspektívája személyessé.
Opánszki Tamás: Hokisok XX. Ocskay
A múltból futurista példák juthatnak eszünkbe. Depero, Boccioni és Goncharova egyaránt a hosszútáv-kerékpározó magányosságát festi. Képeiken a küllők kattognak, a megolajozatlan lánc csikorog csak, a mozdulat ott is dinamikus. Vagy említhetnénk a fiatal Halla Tibort, aki Tour de France című képén impresszionista foltokkal jeleníti meg a suhanó kerékpárosok csapatát. Opánszki témája a jégkorong. Az ütközések keménysége, az arénák heroizmusa. A villámgyors döntések, a korcsolyaélek és a nyers erő sportja.
Opánszki Tamás: Hokisok IV.
Miért éppen hokisok? – tettem fel a kérdést Tamásnak, amikor először találkoztunk. Azt válaszolta, a téma találta meg őt. Zsigeri vágyat érzett, hogy a jégcsarnokok hőseit fesse. Aztán kiderült: Székelyföldön, a felmenői között is vannak jégkorongozók szép számmal. Leszármazottjuk, hogy folytassa a családi tradíciót, lepkés helyett palettát fog, bot helyett pedig ecsetet ragad. Ilyen módon maga is mezbe öltözik, hogy megélje és ábrázolni tudja a küzdelmet. Így talál egymásra végzet és szenvedély. A koncentráció mellett ugyanis rengeteg érzelem is van a jégkorongsportban. Ezt elmondani nehéz, ezt át kell élni. Aki látta a palánk mellett zokogó Sikorcin Ladislavot a budapesti világbajnokságon, annak kár ezt magyarázni. 
 Opánszki Tamás: Hokisok II. Szuper Levente
Röviden még a közvetítettség és a személyesség viszonyáról. A képek nagyobb része névtelen hősöknek állít emléket. A mezek és a mezszámok elmosódnak, nem segítenek az azonosításban. Másutt hommage-képeket találunk. A fiatalon elhunyt Ocskay Gábort, az évtizede a válogatott kapuját őrző Szuper Leventét, vagy a legutóbbi világbajnokságon is parádézó Palkovics Krisztiánt. És itt válik el a közvetítés kíváncsi tekintete a harc ábrázolásának személyes vágyától. Hiszen olyan a perspektíva, mintha mi is a pályán lennénk, mintha nem egy statikus, külső pontból, hanem magunk is a jégen korcsolyázva, a pakkot kergetve vennénk részt a meccsen. Ellenfeleink leheletét belélegezve, fogcsikorgatva, csapattársainkkal vállvetve küzdenénk. A gyorsaság és egy-egy hirtelen oldalra pillantás következtében talán meg-megszédülünk, de botunkkal hamar korrigálhatunk. A portrén plexi csillan, a játékosok teljes fegyverzetben állnak előttünk. A technika változatos, mintha a festő is cselezne.
Opánszki Tamás: Hokisok XXIII.
És volna itt még egy nagyszerű húzás. Ahogy képről képre járunk a kiállítótérben, furcsa játékra lehetünk figyelmesek. A falakra aggatott festmények, mintha az aréna széleit jelölnék. Akkor viszont mi magunk éppen a jégen állunk. Jégre vitt hát minket az alkotó. De jó ott lennünk.
 
Opánszki Tamás Hokisok című kiállítása 2011. július 3-ig tekinthető meg, Budapesten, a Magyar Sportmúzeum-Sportagóra (Papp László Budapest Sportaréna melletti) kiállítótermében (péntek kivételével) minden nap 10:00 és 17:00 között.
nyomtat

Szerzők

-- Vass Norbert --


További írások a rovatból

Lugosi LUGO László utánkövetése – elhangzott az emléktábla avatásán
art&design

Múzeum készül Mexikóvárosban

Más művészeti ágakról

színház

Forgách András A játékos és a többiek című drámakötetének bemutatója
Az év ódaköltője 2024 pályázat eredményhirdetése
Beszélgetés Karosi Júlia jazz-énekessel


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés