bezár
 

film

2012. 02. 23.
Az álomlány és a rendezőasszisztens
Simon Curtis: Egy hét Marilynnel
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Aki azt reméli, hogy színpompásan csillogó álomvilág-díszletbe csomagolt, fülledt kis titkokkal tűzdelt közhelyeket láthat a világ leghíresebb nőjéről, az könnyen csalódhat az Egy hét Marilynnel című mozidarabban. Ez a film nem a klasszikus sikertörténetek könnyfakasztó ívét járja be, ennél sokkal izgalmasabb téttel játszik: azt akarja megmutatni, hogyan látják az angolok az Amerikai Nőt.
Pályája csúcsán, olyan emblematikus filmekkel a háta mögött, mint a Hétévi vágyakozás, a Hogyan fogjunk milliomost?, vagy a Szőkék előnyben, Marilyn Monroe az öreg kontinensre utazott, hogy Laurence Olivier dirigálja őt egy ízig-vérig angol komédiában. A rendezőasszisztensként dolgozó ifjú Colin Clark rövid, ám mámorítóan viharos kapcsolatba került a szexikonnal a forgatások alatt, s ez az érthető módon egész életre szóló élmény nem maradhatott ki időskori memoárjából, melynek alapján az Egy hét Marilynnel forgatókönyve készült. 


Az alkotók jó érzékkel választották ki ezt a mindösszesen hét napot Monroe egyébként lehengerlően izgalmas és eseménydús életéből, hogy új fénytörésbe helyezzék az ikonikus alakot. Ezzel a huszárvágással eleve elkerülte a produkció annak veszélyét, hogy jól vagy kevésbé jól ismert tények felsorakoztatásába bonyolódjon, esetleg a karriertörténetek unalomig látott kliséinek csapdájába essen. Köszönhető ez persze mindenekelőtt annak, hogy a film igazi főszereplője nem Monroe, hanem a későbbi színházi és filmes szakember, ekkor még zöldfülű pályakezdő Clark. Ha egy pillanatra kilépünk a világhírű díva vetette árnyékból, észrevesszük, hogy a film tulajdonképpen a fiatalember karriertörténetét beszéli el a zord arisztokrata apa mellől való elszakadástól az első munkavállaláson át az angol színészóriás kollégájává válásig – megfelelő hangsúlyokkal persze az egész világot lázban tartó színésznővel való rövid viszonyon. Monroe másik ellensúlya pedig maga Sir Laurence Olivier, aki semmi esetre sem kisebb kaliberű művész, ráadásul ő van hazai terepen. Kenneth Branagh pedig valósággal fürdik a jutalomjátékban, ahogyan a brit színészlegenda szerepében páváskodik. A film végül persze mégis Marilyn felé billenti a mérleg nyelvét. Hiába, ez a név a valódi hívószó, megadják hát neki, ami jár: egy önálló számot a film elején, mely az első pillanattól vitathatatlanul sztárrá koronázza.
 

 
Monroe Michelle Williams megformálásában beragyogja a filmet, s rendre elbűvöl mindenkit a vásznon innen és túl egyaránt, az Egy hét Marilynnel mégis mértéktartásról és jó arányérzékről árulkodik. Monroe és Clark bimbódzó, ám eleve korai, szívfájdalmas befejezésre ítélt kapcsolata nem válik negédes melodrámává Simon Curtis rendező keze alatt. A minden hímnemű fejét elcsavaró ikon mellé rendelődik az önbizalomhiánnyal küzdő, szeretetre és megértésre vágyó, érzékeny nő karaktere is. A világ a lábai előtt hever, azonban Olivier szakmai természetű elégedetlensége és elmarasztalásai miatt elszökik a forgatásról. A film patikamérlegen méri ki az arányokat, hol hozzáad Monroe legendájához, hol elvesz belőle, ebből adódóan viszont a finom egyensúlyból semmi bombasztikus titok vagy nagyszerű és váratlan fordulat nem bontakozik ki – kapunk helyette egy szerethető filmet egy emberi dívával. A leglátványosabb pillanatokban azonban Williams elkap egy-egy arckifejezést, pózt, gesztust, melyekben hirtelen elemi erővel és elsöprő hitelességgel jelenik meg a vásznon az ikonikus Marilyn Monroe képe. 


Egy hét Marilynnel (My Week With Marilyn)
Színes, feliratos, angol-amerikai filmdráma, 2011.

Rendező: Simon Curtis
Író: Colin Clark
Forgatókönyvíró: Adrian Hodges
Operatőr: Ben Smithard
Producer: Adam Parfitt, Harvey Weinstein

Szereplők: Michelle Williams, Eddie Redmayne, Kenneth Branagh, Julia Ormond, Judi Dench, Emma Watson

Forgalmazza: Fórum Hungary

 
nyomtat

Szerzők

-- Dombai Dóra --

Dombai Dóra az ELTE BTK magyar nyelv és irodalom, valamint filmtudomány és esztétika szakán végzett. Rendszeresen publikál filmkritikákat, elemzéseket és társadalmi témájú esszéket. Érdeklődési területe a kortárs magyar filmművészet, a feminista kritika és a környezetesztétika.


További írások a rovatból

Denis Villeneuve: Dűne – Második rész
A legkülönbözőbb természetű titkok a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon
Anna Hints: Smoke Sauna Sisterhood


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés