bezár
 

film

2012. 04. 16.
Mondd meg nékem, ki a legszebb e vidéken?
Tarsem Singh: Tükröm, tükröm
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az Earp fívérekről szóló Tombstone Kevin Costner Wyatt Earpjét porolta el, az Egy bogár élete a Z, a hangyát fektette két vállra, míg a Truman Show az ED TV-t taszította a feledés homályába, a Truman Capote életrajzi filmek közül pedig a Capote előzte be a Hírhedtet. A négy párosítás közül azonban csak két esetben bizonyult előnynek a korábbi bemutató, így az idei Hófehérke-változatok párharca sincs még lefutva.
Tarsem Singh filmjére tekinthetünk a klasszikus Grimm mese filmadaptációjaként, vagy a klasszikussá vénült Disney rajzfilm élőszereplős verziójaként is. Előbbi esetben a Az Álmosvölgy legendájával vagy a A lány és a farkassal, míg utóbbiban az Én, Pán Péterrel vagy a 2010-es Alice Csodaországban átirattal rokon. Míg azonban ezek a filmek csak a mese szereplőit sajátítják ki maguknak, a Tükröm, tükröm narratívája hű marad ez eredetihez, ezáltal megtartva magának a gyermekközönséget. A szülőket, a Disney-szkeptikusokat és a nosztalgiázni vágyó felnőtteket pedig a jól bevált öniróniával kényezteti. Szerencsére mégsem fordul át olyan üres paródiává, mint a Shrek-univerzum vagy a 2007-es Bűbáj, mert van olyan őszinte, hogy megmaradjon mesének.
Tükröm, tükrömAz utóbbi évek tendenciája, hogy a hercegnők öntudatukra ébrednek, s nem feltétlenül a megmentendő áldozat szerepkörében tetszelegnek, a szőke herceget ellenben degradálják, ezzel felcserélve, vagy legalábbis összemosva a szerepeket. Amíg a Mulanban még bátor, de makacs harcos volt a hősnő szíve választottja, a Shrekben már egy morcos ogre, a Hercegnő és a Békában egy elkényeztetett ficsúr, az Aranyhajban pedig önző tolvaj. A Tükröm, tükröm visszatér a klasszikus hőstípushoz, de Hófehérke javára esendőbbé teszi: nem bír a törpékkel, de ezt herceghez híven tagadja, majd egy bájital hatására megy át szerető ölebbe. Ugyancsak egyre gyakoribb metódus, hogy a nemezist állítják a középpontba, ezt a Tükröm, tükröm a címével és a narrációval is érzékelteti, de mindez végső soron mégsem valósul meg. Tim Burton Alice-e is csak az előzeteseiben sugallta a Vörös királynő hangsúlyosabb szerepét, míg a világuralomra törő gonosztevők a Gruban és a Megaagyban is komoly jellemfejlődésen estek át, ezúttal pedig csak a humorfaktort növelik a gonosz mostoha cinikus kommentárjai. A legjobb az egészben, hogy ezeket a gyerekek nem csak értik, hanem a helyén is tudják kezelni, így mindez számukra is vicces.
Tükröm, tükrömAz előbb hosszasan felsorolt sémák szerencsére nem fojtják meg a filmet, és sikerrel demonstrálják az amerikai tömegfilm azon hagyományát, hogy azon is remekül lehet szórakozni, amit már unásig ismer az ember. A szórakoztatás kevés iparosnak sikerül, de Tarsem tele erővel és fantáziával vág bele, így ami Spielberg a romantikának és Burton a gótnak, az ő a barokknak, azzal a különbséggel, hogy még nem fásult bele a folytonos önismétlésbe. Vizuális kreativitását már a 2000-es A sejtben megmutatta, személyes álomprojektje, a Zuhanás pedig nem kevesebb a meséléshez szóló szerelmes vallomásnál, míg a tavalyi Halhatatlanok sematikus történetvezetése ellenére is magán viseli a rendező keze nyomát, ezzel lekaparva magáról a "300 koppintása" vádló céduláját. Cifra színekben pompázó ruhákból, szédítő kameramozgásokból és robosztus fejdíszekből vagy festményszerű beállításokból most sincs hiány, de Tarsem nem ájul el önnön látványorgiájától. Tükröm, tükrömA forgatókönyv igyekezett eltávolodni a köztudatban leginkább élő Disney-féle történettől, így lett a törpékből megint tolvaj, a vadászból pedig udvari komornyik (ezek az elemek a Grimm testvérek előtti verziókból maradtak fent). A gyors vágásokkal operáló szcénák, mint a gonosz mostoha szépségápolása vagy Hófehérke kiképzése, mind-mind nagyon mulatságosak, de szorul mellettük hely az izgalmaknak és az akciónak is – amíg a nő kontra férfi kardpárbaj a Zorro legendáját, addig a marionett figurák Burton jobb pillanatait idézik. Az amerikai film egyre homogénebb muzikális világában pedig üdítőnek hat Alan Menken zenéje. A játékidő alatt szolgai alázattal éri el a kívánt hatásokat (ez sem sikerül mindenkinek), majd a fináléban tesz egy jókora kikacsintást a Bollywoodi tömegfilmek és Disney táncos-éneklős rajzfilmjei felé, felismerve a kettő közti analógiát, és ez Tarsem származására való tekintettel még indokolt is.
Tükröm, tükrömA májusban érkező Hófehér és a vadásznak nehéz dolga lesz, ha fel akarja venni a kesztyűt Lily Collins Hófehérkéjével vagy Julia Roberts királynőjével: előbbi ellenállhatatlan bájával, utóbbi kicsattanó formájával rakja fel az i-re a pontot. Túl azon, hogy gonoszt játszani mindig hálás feladat, Robertshez kifejezetten passzol a mostoha szerepe, Collins vastag szemöldöke alól pedig rejtélyes huncutság sugárzik. Ha e két film meccséről van szó, én látatlanban is a Tükröm, tükrömre szavazok a Hófehér ellenében.


Tükröm, tükröm (Mirror Mirror), 2012.
Rendezte: Tarsem Singh.
Forgatókönyv: Melissa Wallack & Jason Keller, Jacob és Wilhelm Grimm népmesegyűjteménye alapján.
Szereplők: Julia Roberts, Lily Collins, Armie Hammer, Sean Bean, Nathan Lane, Mare Winningham, Michael Lerner, Rober Emms.
Forgalmazza a Forum Hungary

Tükröm, tükröm
nyomtat

Szerzők

-- Dani Áron --


További írások a rovatból

Jeanne Herry: Az arcuk mindig előttem lesz
Interjú Vermes Dorkával az Árni című első nagyjátékfilmjéről
Prikler Mátyás: Hatalom
Hayao Miyazaki: A fiú és a szürke gém

Más művészeti ágakról

Händel: Alcina. Marc Minkowski felvétele
irodalom

Mechiat Zina volt a Boggie: Költőim rendezvénysorozat februári vendége


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés