film
2012. 08. 24.
Az élet a cselédsoron
Philippe Le Guay: Szerelem a hatodikon
A rendező és társforgatókönyvíró Philippe Le Guay munkásságát a magyar nézők Az élet ára című filmen keresztül ismerhetik, a nyári szezon végére a hazai mozikba kerülő könnyed romantikus vígjátéka pedig - korábbi filmjéhez hasonlóan - ugyancsak több, mint tartalmatlan limonádé-komédia. A Szerelem a hatodikon az elmúlt évek egyik legsikeresebb vígjátéka Franciaországban.
Az 1960-as évek Párizsában tengeti ingerszegény nagypolgári életét a film főhőse, a bróker Jean-Luis csinos, a jólétben elkényelmesedett feleségével. Idősödő francia házvezetőnőjük, aki hosszú évek óta szolgál náluk, hiszen már a házaspár két fiúgyermekének is dajkája, pótanyja volt, egy összetűzés miatt váratlanul felmond. Minthogy emiatt másnap reggelre már halomban állnak a mosatlan edények és nincs egy tiszta ing a lakásban, az öreg seprű helyére egy szempillantás alatt kerítenek újat. Spanyolt, mert most az a divat. Tudniillik, a spanyol cseléd kevesebb fizetéssel is beéri, hajlandó vasárnap is dolgozni, láthatatlanul meghúzódik a hatodik emeleten fürdőszoba és angol vécé nélkül is – egyszóval hálás, hogy egyáltalán ott lehet az Ígéret Földjén, és elvégezheti mindazokat a feladatokat, amelyekhez a boldog őslakosoknak nincs gusztusuk.
Az ilyenformán kiosztott szerepek állóvizét kavarja fel az elbűvölő María, akinek életvidám nevetésébe nemcsak Jean-Luis, hanem a néző is hamar belehabarodik. A fiatal nő érkezése és beilleszkedése vezet be bennünket a hatodik emelet kisközösségének életébe, a spanyol cselédek természetszerűleg összetartó, egymást támogató együttélésébe, az anyagi és fizikai segítségnyújtás kialakult normáiba, egyszóval annak a – joggal nevezhetjük így – szociális hálónak a működésébe, amit ezek az egyszerű, vidéki asszonyok kialakítottak maguknak a világtól cselédlépcsők és társadalmi osztályok által elszeparált, sajátos környezetükben. Minthogy azonban munkaadója érdeklődni kezd María iránt, addig példátlan módon láthatóvá válnak számára a hatodik emelet lakóinak életkörülményei, kisebb-nagyobb gondjai, Jean-Luis pedig nem tagadja meg a segítségnyújtást. Csakhamar a spanyol cselédség szentjévé, védangyalává lesz a férfi, aki megjavíttatja a vécéjüket, lakást szerez egy bántalmazott asszonynak – s mindeközben élvezi a vele egyre inkább szimpatizáló María közelségét. Sznob felesége azonban megbotránkozik azon, hogy ura a cselédséggel vegyül, s mikor kenyértörésre kerül a sor, Jean-Luis egyszerűen fogja magát, és felköltözik az egyik padlásszobába. Így lesz a gazdag és köztiszteletben álló bróker tagja a spanyol cselédek mikroközösségének.
A film innentől növeli a szerelmi szál alakulásának szerepét a történetben, s noha a fordulatok nem okoznak különösebb meglepetést – a történet egy jól ismert műfaj tökéletesre csiszolt rendje szerint halad – a Szerelem a hatodikon mégis mindvégig sokkal több marad, mint amit ötletszegény címe első hallásra sejteni enged. A romantikus történetvázat remek vígjátéki elemek töltik meg élettel, a mellékszerepekben olyan kiváló alakításokkal, mint a spanyol film nagyasszonyaé, Carmen Mauraé, vagy a komikaként már bizonyított Lola Duenasé. A humor tehát szeretetteljes és élvezetes módon veszi el az élét a téma nagyon is húsba vágó kérdésének. Innen Kelet-Európából, ahol nap mint nap hagyják el az országot tehetséges és szorgalmas emberek egész tömegei, hogy a tejjel-mézzel folyó Nyugaton a jobb élet reményében kiszolgáljanak egy idegen társadalmat, torokszorítóvá válik a film nem egy pillanata.
A Szerelem a hatodikon egy kedves romantikus vígjáték, ami szórakoztató és könnyed felszíne alatt komoly kérdéseket pedzeget, vázlatszerűen felskiccelt, mégis finom és árnyalt korrajzot ad, s igazán szerethető karaktereken keresztül meséli el rendkívül ízlésesen és okosan megfogalmazott történetét. Le Guay filmje minden ízében reális és ismerős, s témájánál fogva könnyen lehetett volna vérverejtékes dráma is belőle. Egy csipetnyi szelíd humorral és a történet jelenidejének megfelelő pátosszal viszont rendkívül kellemes és szórakoztató módon nyúl hozzá egy napjainkban nagyon is aktuális problémához.
Szerelem a hatodikon
(Les femmes du 6eme étage)
Színes, feliratos, francia vígjáték, 104 perc, 2010.
Rendező: Philippe Le Guay
Forgatókönyvíró: Philippe Le Guay, Jérôme Tonnerre
Zeneszerző: Jorge Arriagada
Operatőr: Jean-Claude Larrieu
Szereplők: Fabrice Luchini (Jean-Louis Joubert), Sandrine Kiberlain, (Suzanne Joubert), Natalia Verbeke (María Gonzalez), Carmen Maura (Concepción Ramirez), Lola Duenas (Carmen)
Korhatár:
Forgalmazza a Mozinet
További írások a rovatból
Mehran Tamadon: Ahol nincs isten & Legrosszabb ellenségem
Interjú Dér Asiával a Nem halok meg című filmje kapcsán
Az idei Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztiválról
Más művészeti ágakról
Az év ódaköltője 2024 pályázat eredményhirdetése
kabai lóránt el sem kezdett versek kötetbemutató és kiállításmegnyitó Miskolcon