bezár
 

zene

2013. 05. 04.
Sok jó óriás kis helyen is elfér
Az Óriás zenekar lemezbemutatója, Corvintető, 2013. április 20.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Tűz, víz, repülő című, harmadik nagylemezét mutatta be az Óriás zenekar az egyik legkülönlegesebb hangulatú budapesti koncerthelyszínen, a Corvintetőn. A régi áruház feletti apró méretű színpadon, viszonylag kicsi térben minden adott egy hangulatos koncerthez. Sok jó óriás kis helyen is elfér...
Az eredetileg trió felállású budapesti rockbanda az egyik legkeményebbnek számít az alternatívnak mondott magyar zenekarok között. Ilyen alapon az igazán kőarcú metálrajongók persze tarthatják egy kicsit puhának is, főleg a mostani, négytagúvá bővült, billentyűssel kiegészült formációban. Kapott is negatív kritikákat az új album, amit természetesen jóval a lemezbemutató és a hivatalos megjelenés előtt meg lehetett hallgatni az interneten.

Az Óriás színpadra lépése előtt az előzenekar, a ZUP (leánykori nevén Záhony Unplagged) produkciójába kapcsolódok be, a feldolgozásokat játszó zenekar éppen egy John Butler-számot ad elő teljesen korrekt módon. A Magyarországon elsősorban csak az ínyencek által ismert ausztrál gitárzenekar dalának importálása mindenképpen dicséretes dolog. Aztán jön az est fénypontja, a lemezbemutató.
ÓriásA hasonlóan rockos stílusban alkotó Isten Háta Mögött zenekarból is ismert énekes-gitáros, Egyedi Péter, illetve a basszusgitáros Örményi Ákos és a dobos Nagy Dávid mellett viszonylag új tag Menyhei Ádám billentyűs, aki rögtön az első dalban, a nyitásnak tökéletes Erősebben szorítsd címűben komoly szerepet kap. Az első lemez azóta is verhetetlen népszerűségű slágere, a Fát dönteni mint kötelező darab most viszonylag korán elhangzik, hogy aztán teret adjon az új daloknak.
ÓriásNyilván komoly hatással volt a zenekar harmadik korongjának stílusára Varga Ádám (30Y) produceri és Takács Zoltán Jappán (Heaven Street Seven) hangmérnöki munkája. A 30Y-al amúgy is meglehetősen mély a barátság, ami közös koncertekben és közös dalokban is megnyilvánult már.

A lemezen talán az eddigieknél több a lassabb tempójú, mondhatni, lírai szerzemény, természetesen bizonyos határokon belül mozogva: amit a zenekarra jellemző energikusság és keménység megenged.
Egyedi PéterAz egyébként rövid terjedelmű albumról mind a tíz új dal elhangzik, de a szobában hallgatva időnként érzékelhető líraiság a színpadon szinte egyáltalán nem mutatkozik meg: megy a zúzás, lélegzetvételnyi szünet nélkül. Némelyik dal, különösen a Helyet tudni és a 100x olyan érzést keltenek, mintha a Foo Figthers magyar hangját hallanánk. Már csak az kéne, hogy a Corvin legfelső emeletén lévő színpadról még egy szinttel feljebb költözzön a zenekar, a tényleges tetőre, és az már tényleg tiszta Amerika lenne. (Ez persze nem negatív kritika, az albumon és a koncerten elhangzik sok minden más is.)
Örményi ÁkosAz előbbi dalban elhangzó sor, miszerint én már tudom a helyem, egy kicsit rémisztő, mert ugye a művészetben, így egy zenekar életében is általában a hely, az út keresése a legizgalmasabb szakasz. A Káoszkapitány ebből a szempontból már a címe miatt is megnyugtató, már ha szabad a káoszt a megnyugvással egy mondatban említeni.

A líraiságot a leginkább a Csak a szirma kell című darab képviseli (mindennek csak a szirma kell | pedig az illat is érdekel), az altatásból induló dühös zúzást meg a Titkot visszaadni legvége (vedd át, vedd át, vedd már végre át).

És vannak persze régi Óriás-kedvencek (Ollózó, Szájon át, Mindenki írja), utóbbi dal refrénje akár a Facebook üzenőfalára való jótanács is lehetne: írja mindenki a falra, amekkorával kifér | hogy nincs túl nagy fal, amivel nem bírnék.
nyomtat

Szerzők

-- Szarka Károly --


További írások a rovatból

Beszélgetés Karosi Júlia jazz-énekessel
Simon Géza Gábor: A magyar jazztörténet ösvényein. A magyar jazztörténeti kutatás hatvanöt esztendeje 1958–2023
Az UMZE kamaraegyüttesének pécsi koncertjéről
The Underground Jazz Scene in Budapest Today: an Adventurous Introduction (Inverted Spectrum Records 2023)

Más művészeti ágakról

Wagner kincse 2. – 1. alkalom, Márton László előadása A Nibelung-énekről
gyerek

Kabóca Bábszínház: Dödölle
A 14. Frankofón Filmnapokról
Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés