bezár
 

építészet

2014. 03. 22.
Tiszta udvar, rendes ház
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A szlovák Paulíny Hovorka Arhitekti építészei eddig leginkább ipari és kereskedelmi épületekkel tapétázták ki az irodájuk falát és a portfoliójukat. A most bemutatott besztercebányai házukkal sem sikerült túllépniük az elképzelt, idealizált emberek számára megfogalmazott tereken.
Amennyire szeretjük a bulvármédia titkos konyháiban kreált szereplők néha zűrzavaros, követhetetlen és szövevényes életét figyelni, annyira nem szeretjük, ha a magazinokban közölt otthonokban megjelennek az ott élők nyugodt mindenapjai - ha egy család "rendetlensége" elvonja a figyelmünket a műről. Egy magazinban közölt fotó akkor jó, ha rend van és harmónia. Az itt bemutatott háznál sincs meg ez a veszély, hogy az ott lakók elvonják a tekintetünket: semmi sem utal arra, hogy itt emberek töltik vagy fogják tölteni a mindennapjaikat. A képeken a steril belsőket nézve azon sem lepődnénk meg, ha a tátrai Pirx pilóta csirkét vacsorálna a zongoralakktól hiperfényes konyhapulton, de azon sem, ha a ház elképzelt ura, bizonyos Pongrácz István sáros gumicsizmában szalonnázna ugyanott. Tetszőlegesen tölthetjük fel elképzelt élőlényekkel a házat, és az elképzelt figurák előbb-utóbb belakják, élettel töltik meg a tereket és a patikaszag helyébe emberszag lép: a fehér falakat átfestik, a polcokra könyvet tesznek, a konyhába tálakat, a fürdőbe fogkefét. Ne adj’Isten, a garázs melletti konzol alatt kialakuló fedett helyet pedig tűzifa tárolására nevezik ki.

A nyolcvanezres Besztercebányától nem messze fekvő Göncölfalván járunk éppen a Garam első kanyarulata előtt, csodálatos természeti környezetben, az Alacsony-Tátra ölelésében. A falu a közeli ipartelepek és Besztercebánya dolgozóinak otthona. A ház építtetői sem azért költöztek a kis faluba, hogy a háztájiból tartsák el magukat: ingáznak a város és a ház között.





Ahogy a belső terek nem sokat árulnak el az ott élők érzelmeiről, mozdulatairól, gondolatairól, úgy a ház külső megjelenése sem fecseg az utcán sétálóknak. Az utcáról nézve az elsőre nem egy hívogató otthont leíró homlokzat mögött egy hagyományosnak nevezhető L alakú ház rejlik, aminek a tömegét az építészek a finom ujjaikkal kicsit az utca felé tolták, aztán még egy kicsit az ég felé is nyújtották. Ebből adódóan egy határozott, de hallgatag forma jött létre, amit a vízszintes vékony ablaksávval, és a felső szint hófehér tömegének a földbe fúrásával megszólalásra bírtak, beszélővé tették, de az a nyelv, amin megszólal, szintén nem sokat mond. Beszél a technikai tudásról, amiről a konzolok tanúskodnak, beszél az ehhez szorosan kapcsolódó plaszticitásról, amit a színkódok segítenek elő és keltenek valamiféle illúziót a szemlélőben. Városi, sőt, kicsit ipari/kereskedelmi nyelven szólal meg, a vidék nyelvezete, a hely története egyelőre hidegen hagyta.

Visszafogottság, átgondoltság jellemzi az alaprajzot. A hálórészek a zárt belső felé néznek, az utca felé egyedül a nappalitereket nyitották meg a tervezők, azt is a már említett keskeny ablaksávval.







Az épület erénye a bátorsága, a környezetével dacolva kompromisszum nélkül vállalja az elveit. De ez az erénye is különcséggé válik, mert ahhoz nem elég bátor, hogy az eszményeit a valósággal, a környezetével ütköztesse. Így egy magányos különc marad, akit a fényképeken is csak a szomszédjai, a lakói életének mozzanatai nélkül lehet ábrázolni.

A meglepő mondanivaló a ház szemszögéből mégis az, hogy az épület különc világa mindazzal a városból falura vitt hidegséggel, és gépi nyelvezettel magasabb rendű, mint a tágabb környezete képmutató, önző, törtető és erkölcsileg néha megkérdőjelezhető világa. És ezt honnan lehet látni? Elég egy bulvárlapot kinyitni, ott van minden.
nyomtat

Szerzők

-- Árvai András --


További írások a rovatból

építészet

Breuer Marcell emlékkiállítás Pécsett
építészet

Interjú Merényi Dáviddal
építészet

Interjú Filip Rybkowskival
építészet

Interjú Monika Karczmarczykkal

Más művészeti ágakról

Láng Orsolya Ház, délután című könyvének bemutatójáról
irodalom

Závada Péter: A muréna mozgása, Jelenkor, Budapest, 2023.
Csáki László: Kék Pelikan


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés