bezár
 

film

2015. 04. 01.
Balatoni szimfóniák
Szimler Bálint – Rév Marcell: Balaton Method
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Mindenki fejében él egy napfényes, fürdőzős, hajózós, lángosos kép a Balatonról, melyet Szimler Bálint és Rév Marcell Balaton Method című zenés filmjükkel most a zenei anyaghoz hűen alternatív módon közelítenek meg.

„Nekem a Balaton a Riviéra” – hangzik az ismert dal refrénje. A Magyar Tengert és élményvilágát számos zenei és filmes mű örökítette már meg. A Kádár-rendszer elején, a hatvanas évek hajnalán virágzásnak indult nyaralóparadicsom nemcsak a hazai víkendezőknek és üdülőknek nyújt lehetőséget a kikapcsolódásra és önfeledt evésre, ivásra és fürdésre, hanem a külföldi turistákat is vonzza (a rendszerváltás előtt még az NSZK-ból és Nagy-Britanniából is jöttek a Balatonhoz nyaranta). Csapkodó hullámok, a Badacsony mindig romantikus ködbe-párába burkolózó hegycsúcsai, a lepukkant hétvégi házak és a pénzesebbek kiváltságának számító luxus apartmanok, az egész tópartot beterítő sült napraforgóolaj szag, a paprikás lisztbe forgatott hekk, a palacsinta, a lángos, a jégkrém, az úszógumi és a labda, a komp, a rév, a másfél órás sétahajókázás, a péntek délutáni dugók, és a Balaton édeskés illata. Papp Gábor Zsigmond és csapatának 2007-es válogatása, a Balaton retró ezt a sokunk számára ismerős atmoszférát mutatja be a Kádár-rendszerből válogatott archív amatőr- és profi dokumentum-felvételek segítségével.

Balaton Method - Akkezdet Phiai

Szimler Bálint és Rév Marcell meg is idézik Balaton method című – ahogy az alkotók nevezik – zenés road movie-jukban Papp nagysikerű nosztalgiaflmjét egy rövid jelenetsorban, ám a tisztelgés mellett ezt nyilvánvalóan azért is teszik, hogy lássuk a különbséget a két Balaton-kép között. Mert Szimlerék 85 perces klipsorozatukban remek, bár a nagyközönség előtt nyilván kevésbé ismert vagy debütáló, ígéretes alternatív zenekarok és bandák segítségével a Magyar Tenger tipikus kliséi mellett annak másik arcát kívánják bemutatni egyedülálló kliprendezési és fényképezési technikával.

A Balaton Methodnak nincs klasszikus értelemben vett története. Szervezőelve a tó, rövid, frappáns átkötő képekkel, jelenetekkel különféle bandák (mint például az Akkezdet Phiai & Amoeba, a Bin-Jip, a Hó Márton és a Jégkorszak, a Grand Mexican Warlock, a Quimby, a Punnany Massif, az Elefánt stb.) klipjei követik egymást. Közös bennük, hogy a Balaton más-más tájain (Balatonföldvár, Szántód, Balatonalmádi, Révfülöp, Fonyód, Siófok, stb.), más-más szituációkban, és más-más évszakban pengetik a gitárokat, verik a dobokat és a billentyűket. Így a Balaton Method sem játékfilmnek, sem dokumentumfilmnek nem nevezhető, nehéz beskatulyázni, nehéz besorolni bármilyen műfajba. Ami koránt sem negatívum, sőt, kategorizálhatatlansága jelzi, hogy minden ízében eredeti műről beszélünk.

Balaton Method - Elefánt

A film különlegességére igazából külön kell koncentrálni, mert a kiváló zenék úgy magukkal ragadnak, hogy mozizás közben nem fogunk a vágásra vagy a beállítások hosszára figyelni. Ugyanis a Balaton Methodban a montázs az esetek többségében csak a jelenetek, a klipek összekötését szolgálja. A klipek viszont nagyrészt hosszú beállításokkal, illetve belső vágással készültek. Azaz Rév Marcell kiváló operatőri munkája Szimlerék művének alapja. Tulajdonképpen a jancsói formanyelv találkozik itt a magyar undergrounddal és alterzenével. Rév zoomok, folyamatos kameramozgás, panorámázás segítségével osztja fel a jeleneteket közel- és totálképekre, köti össze az adott tér különböző pontjain elhelyezett bandatagokat. Aki figyel erre is, elhűlve, lélegzetvisszafojtva fogja bámulni Rév Marcell zseniális és elképesztő képeit. Olyan megoldásokkal találkozhatunk, melyek konzervatívabb rendezőknél vagy producereknél biztosan kivágták volna a biztosítékot.

Az egyik klip koncepciója például éjszakai autózás volt, melyben szellemek tűnnek fel a bandát szállító tetőnélküli kocsi előtt a levegőben (!), és a szám vége felé megjelenik a jármű előtt a dobos, a háttérből pedig egyre közelebb és közelebb kerülnek a kamerához az úton felbukkanó fehér ruhás alakok. Valószínűleg iszonyatosan pontosan kellett megtervezni, koreografálni a jelenetet, nagyon sok tényezőnek kellett stimmelnie, hogy ilyen kiváló atmoszférát teremtsenek és minden flottul működjön. Persze a többi klip is kiváló, frappáns és vicces (elképesztők az Akkezdet Phiait bemutató jelenetsor trükkjei is).

Le a kalappal mind a rendező, mind pedig az operatőr előtt. Le a kalappal az egész stáb előtt, hiszen a különleges projekt hatalmas kihívások elé állította például a helyszíni hangfelvételért és a hangutómunkáért (a film hangmérnökei Lukács Péter Benjámin és Lente Viktor), a gyártásért (gyártásvezető Nemes-Jeles Veronika) és az asszisztenciáért (első asszisztensek: Fekete Xénia és Rozgonyi Zoltán) vagy a látványért (Takács Nóra látványtervező) felelős csapatokat is, nem is beszélve magukról a szereplő zenészekről és énekesekről. (De a teljes stáblista itt található.)

Balaton Method - Soerii és Poolek feat. Szabi

A módszer amúgy nem újkeletű, Szimler Bálint és Rév Marcell 2011-ben próbálkoztak először ezzel a merész kliprendezési metódussal projektjük, a Kodály Method keretében. Az alkotók 11 zenei videót gyártottak le a módszerrel, melynek lényege, hogy a klipeket a helyszínen, élő zenével, többségében egyetlen kamerával rögzítették. Ezáltal olyan egyedi mű jött létre, melyet nézve a befogadónak olyan érzése volt, mintha élőben lett volna jelen egy koncerten. Éppen ezért is van lehetősége az alkotónak arra, hogy a Balaton Methodot kreatív megközelítésmódjához és alter bandáihoz hűen alternatív módon forgalmazzák filmjüket. Lesznek persze konvencionális mozipremierek is, de például a film március 6-án az Akváriumban nyitott fergeteges koncert keretében, s természetesen a nyár is a csapaté lesz, hiszen a Balaton különböző kertmozijaiban és strandjain is bemutatásra kerül majd a Balaton Method. Azaz Szimler és Rév műve nemcsak egy szimpla mozgókép, hanem esemény is, melyet a sajátos forma garantál. (Mint ahogy a film finanszírozása is rendhagyó volt: egy internetes kampány keretében lehetett támogatni a projektet, s annak függvényében, hogy ki, mennyit áldozott rá, különféle kiváltságokat élvezhet és extrákat kapott.)

Balaton Method - W. H.

A metódus tehát rendkívül egyedi, és az alkotóknak sikerült valóban új perspektívából megmutatnia a Balatont. Eleve különös ízt ad az egésznek, hogy nemcsak a nyári nyüzsgést, de az őszi csendesedést és a tél közeli nyugalmat is megragadják az alkotók. A klipeket, a számokat e logika szerint válogatták ki. Értelemszerűen a nyári és nappali képekhez harsányabb, zúzósabb dalok és bandák passzoltak (Subscribe, Napra, Bin-Jip), míg az őszi-téli vagy éjszakai jelenteknél többnyire csendesebb, melankolikusabb dallamok csendülnek fel (Elefánt, Hó Márton és a Jégkorszak, W. H.). S az alkotók a Balaton Methodot mintegy kottaként kezelték, azaz nem annyira a helyszínek vagy az évszakok sorrendjében haladunk, hanem a hangulatok, az ütem, a ritmus szervezi a film „cselekményét”.

A hangulat kiváló, a zenék ütősek, és a hangvétel alapvetően vidám, vicces, még akkor is, ha mélabúsabb, elgondolkodtatóbb számok hangzanak el. Frappáns képi, verbális és persze zenei poénok, gegek csattannak el. Például markáns fogás, hogy Szimlerék behoztak a pop és indie zenék mellé más műnembe tartozó dalokat, szimfóniákat is. Feltűnik a Gödöllői Szimfonikus Zenekar, a Honvéd Férfikar, a Gizella Női Kar, sőt, még gyerekek kórusa is megszólal (Bajza Utcai Általános Iskola diákjai). Egyfelől jól ellenpontozzák e komolyzenei alakulatok a könnyűzenei bandákat, másfelől pedig a számok második felére elképesztően jól működő szimbiózis alakul ki a különféle korosztályokból verbuválódott csapatok között. Így ezzel a fogással is sikerült megragadnia a Balaton Method alkotóinak a Balaton mint nyaralóhely, mint közösségszervező helyszín lényegét. Ahogy komolyzene és könnyűzene kéz a kézben járnak, úgy oldódnak fel az ellentétek vidékiek és városiak, öregek és fiatalok között.

Balaton Method - Bin-Jip

E remekül fényképezett, szórakoztató és szívmelengető filmnek nagy hatása van a nézőre, így könnyen el is felejthetjük két, a formából eredő nyilvánvaló negatívumát, melyek azért nem olyan markáns hibák, hogy rontsanak az élményen, de a rend kedvéért jegyezzük meg őket. Egyfelől a Balaton Method, mint már említve volt, tulajdonképpen szűk másfél órás klip, illetve klipsorozat. Nincs klasszikus történet, nincsenek dialógusok (maximum rövid ökörködések), csak a zene. Ez persze pozitívum, hiszen mindannyian imádjuk a zenét, de azért 85 percen át kicsit fárasztó lehet, monotonná válhat az „egy ütős szám – egy poén” metódus. Nem hiszem, hogy ezt a zenés filmet dokumentumbetétekkel vagy erőltetett „bemutatjuk a Balaton nevezetességeit” jelenetekkel, esetleg interjúkkal kellett volna tönkretenni, de azért némi változatosságot vihettek volna ebbe a formulába, mert hiába ütősek a klipek önmagukban, így, egymás mellé helyezve könnyen csömöre lehet a nézőnek. Talán jól illett volna a Balaton Method stílusához és hangulatához pár „werkmomentum”, melyekben a színfalak mögött készülő, vagy éppen pihenő, várakozó bandatagok életképeit tekinthetjük meg. Több kellett volna tehát azokból az iszogatós, idétlenkedős jelenetekből, melyek egy-két klip közt fel-felbukkannak a játékidő alatt.

Másfelől pedig olykor az is problémás, amit az alkotók vállaltak: hogy ne a klisés Balatont, hanem egy új Magyar Tengert mutassanak be. Az őszi vagy tél közeli képek jól eltaláltak, és érdekes látni az üres, nyugodt vizet, a vonaton átutazó, kabátos embereket (ugye a tó környékén nyáron nem igen szokás úszógatyánál-bikininél több ruhát hordani), vagy a sárguló-vörösödő faleveleket. Ám van néhány jelenet, melyek kapcsán a néző mintegy „átverve” érezheti magát, hiszen semmi nyoma a balatoni hangulatnak, egész egyszerűen azért, mert belső helyszíneken forogtak. A szállók még rendben vannak, hiszen az apartmanok vagy kiadó szobák hozzátartoznak a Balatonhoz. Ám a színpadon, pesti paneleket idéző díszletben, a gyengén megvilágított, stúdiószerű szobában felvett klipek vagy a végső templomos jelenet is már-már „Balaton-dekonstrukciók”. Vagyis az érezhető ezeken a részeken, hogy az alkotók már annyira el akartak rugaszkodni a sztereotip Balaton-képtől, hogy kicsit átcsusszantak a ló túloldalára, és mindennemű Balaton-hangulatuk elveszett.

S még egy apróság, mely tényleg csak apróság: nem ártott volna film közben is kiírni, mely bandák zenélnek éppen. A Balaton Method persze nem reklámfilm, vagy promófilm, de bizonyára az alkotók és az előadók közös célja az is volt e projekttel, hogy többen megismerjék őket. Nos, ez úgy nehéz lesz, ha csak a játékidő végén kapunk egy felsorolást, melyben rövid jelenetsorok mellé odabiggyesztik, hogy ki zenélt korábban. Főleg, hogy a „vége főcím” után sokan valószínűleg ki fognak menni a teremből, a türelmetlenebbek. Tehát szerencsésebb lett volna a játékidő közben ismertetni valamilyen módon a bandákat úgy, hogy azért elkerüljék az MTV-utánérzést is.

Persze mindez csak szőrözés, mert összességében a Balaton Method sikeresen építi fel az alternatív Magyar Tengert a jobbnál jobb, kreatívabbnál kreatívabb alternatív, ismert és kevésbé ismert, sokféle műfajt (pop, soul, rock, metal, rap, jazz, blues) képviselő bandát. Mindezt teszi a lehető legprogresszívebb, legmerészebb formában, a Kodály Methodban már bejáratott, kikísérletezett módszerével, kiváló, elsőrangú operatőri munka segítségével. Aki egy felejthetetlen buliban akar részt venni, az a Balaton Method vetítésekre menjen, lehetőleg a nyári balatoni eseményekre, ha esetleg kedve támadna a film után fejest ugrani a tóba.

Balaton Method - az alkotók: Szimler Bálint és Rév Marcell, Fotó: Balázs István Balázs

 

Balaton Method

Színes, magyar zenés film, 85 perc, 2015

Rendező: Szimler Bálint

Ötlet és forgatókönyv: Szimler Bálint, Rév Marcell

Operatőr: Rév Marcell

Producer: Osváth Gábor, Kovács Gábor, Szirmai Árpád

Executive producer: Muhi András Pires, Csutak Tamás

Látványtervező: Takács Nóra

Hangmérnök: Lukács Péter Benjámin, Lente Viktor

Gyártásvezető: Nemes-Jeles Veronika

Vágó: Mezei Áron, Ördög Zsófia

Koproducer: Rajna Gábor, Faragó Attila

Bemutató: 2015. március 26.

Forgalmazó: Boddah

Korhatár: 12 éven aluliak számára nagykorú felügyelete mellett ajánlott!

nyomtat

Szerzők

-- Benke Attila --

Benke Attila az ELTE Bölcsészettudományi Karán végzett 2012-ben filmtudomány mesterszakon, ugyanitt 2016-ig a Filozófiatudományi Doktori Iskola Film-, média- és kultúraelmélet programjának hallgatója volt. Jelenleg filmkritikusként, újságíróként, szerkesztőként tevékenykedik számos kulturális folyóiratnál és portálnál, valamint filmes műfajelméleti kutatást végez, és magyar filmtörténettel is foglalkozik.


További írások a rovatból

Az Arcok visszapillantóban és a Kiáltvány a gyerekekért a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon
Prikler Mátyás: Hatalom
Martin Scorsese: Megfojtott virágok

Más művészeti ágakról

Nils Frahm: Day
Paweł Pawlak: Ancsa, avagy vázlatok tüsszögő svájcisapkával, Pagony, 2024
gyerek

Nagyívű nemzetközi kiállítás nyílik a Deák17 Galériában
art&design

Kiállításkritika A kétely felfüggesztéséről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés