bezár
 

film

2015. 05. 18.
Mesélj az országomról!
DocNomads – a Színház- és Filmművészeti Egyetem nemzetközi dokumentumfilmes mesterszakának kisfilmjei
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Május 5-én, az Uránia Nemzeti Filmszínház dísztermében mutatkoztak be a DocNomads nemzetközi dokumentumfilmes mesterszakának hallgatói rövid dokumentumfilmjeikkel, melyek különlegességét az adja, hogy a fiatal filmkészítőknek idegen kultúrában kellett „anyagot” találniuk.

A dokumentumfilm külön művészetiág, sőt, tudományág lehetne a játékfilm mellett. Habár az ötvenes-hatvanas évek óta egyre közelebb kerül egymáshoz a két filmtípus, mindenesetre míg a játékfilmes a festők vagy a színházrendezők rokona, addig a dokumentumfilmes inkább antropológus vagy újságíró. A dokumentumfilm alkotóinak nemcsak témát kell találniuk, nemcsak a beállítások és a kameraszögek meghatározása vagy az anyag frappáns összevágása a feladata. A dokumentumfilmesnek hatalmas a felelőssége, nagyon kényes kérdés, hogyan tekint témájára és szereplőire, akik nem fiktív karakterek, hanem civilek, valós, létező személyek, akik „önmagukat játsszák”. A dokumentumfilmnek pont az a lényege, hogy minél hitelesebb képet nyújtson a Másikról, az ismeretlenről, hogy a lehető legpontosabban körüljárjon egy témakört. Ám a beavatkozás problémája végig elkíséri, hiszen az esetek túlnyomó többségében nem tud láthatatlan megfigyelő lenni a kamera, így az alany tudatában van annak, hogy veszik, ami befolyásolhatja a megkérdezett, lefilmezett szereplőket. Ennek a kiküszöbölhetetlen problémának a feloldására sokféle módszert kikísérleteztek. A valóban antropológusként dolgozó Edgar Morin és Jean Rouch maguk is részt vettek az adott, lefilmezett törzs szertartásaiban (Egy nyár krónikája, A bolond urak), vagy A Föld sójában Wim Wenders direkt megmutatja magát egy fényképen keresztül. A magyar Budapesti Iskola pedig a hetvenes-nyolcvanas években játékfilmesítette dokumentumfilmes témáit, létrehozva így a fikciós dokumentumfilm (ma kreatív dokumentumfilmként emelegetik) műfaját, melyben minden eredeti és megtörtént, de vagy utólag játszatták el (mint a Családi tűzfészekben Tarr Béla), vagy cselekménnyé formálták a valós időben zajló eseményeket (mint a Fagyöngyökben Ember Judit). Sőt, egyre több a cselekvő dokumentumfilm, melyek aktuális, fajsúlyos problémát taglalnak, rendezőik nyomozókként vesznek részt, és mintegy jelentős (ha nem döntő) szerepet vállalnak a megoldásban, vagy a megoldás felé vezető utat tapossák ki (lásd a Biszku Béla felelősségre vonását elősegítő Bűn és bűntelenséget vagy a legújabb, amerikai lehallgatási botrányt elindító Citizenfourt Laura Poitras-tól).

Tehát dokumentumfilmet korántsem könnyű készíteni, sőt, a hitelesség, a megzabolázhatatlan valóság és a beavatkozás problémája miatt még nehezebb, mint kitalált történeteket színészekkel eljátszatni. Rengeteg tapasztalat kell hozzá, az alkotóknak terepmunkát kell végeznie, akár az antropológusoknak. Azaz asszimilálódni kell, benne kell létezni a közegben, a témában, amiről filmeznek, legyen bár szó saját, „ismeretlen ismerős” vagy idegen, távoli kultúráról. Nos, a DocNomadsnak keresztelt, Almási Tamás Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező által vezetett filmművészeti mesterképzés pont ezzel kísérletezik, és arra készíti fel, bátorítja hallgatóit, hogy nemzetközi szinten működjenek, lokális és egyben univerzális történeteket találjanak.

DocNomads

A DocNomads három, neves európai filmművészeti egyetemm a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetem, a brüsszeli CAMPUS Sint-Lukas Brussel Hogeschool voor Wetenschap & Kuns, Brüsszel és a lisszaboni Universidade Lusófona de Humanidades e Technologias közreműködésével kezdődött el 2012-ben. Jóllehet, a hallgatók közössége még színesebb, minthogy a világ minden tájáról, 20 országból (Ecuadortól Libanonon át a Fülöp-szigetekig) érkeztek fiatal, reménybeli rendezők Európába. Az összehangolt tantervű képzés során a filmkészítők szemeszterről szemeszterre más-más, a képzésben résztvevő európai országban forgatnak, keresnek témákat. Így biztosított, hogy a programban résztvevők más kultúrákat is megismerjenek, rengeteg tapasztalatot szerezzenek, és táguljon látókörük.

Május 5-én, az Uránia Nemzeti Filmszínházban a DocNomads keretei között készült hét vizsgafilmet (melyből három egyben diplomafilm is) láthatott az érdeklődő közönség. A megnyitón M. Tóth Géza, az SZFE rektora és Beke Márton, a Tempus Közalapítvány képviselője ismertették a programot, célkitűzéseit. A hallgatók terepmunkát végeztek, aktuális társadalmi kérdésekkel, konfliktusokkal, problémákkal foglalkoztak, meg kellett ragadniuk a számukra idegen kultúrát a maga valóságában. Elmondhatjuk, hogy az eredmény elképesztő, a filmalkotók, illetve vizsgamunkáik egytől egyig sikeres vállalkozások. Rendkívül érdekes látni, hogy tekint Magyarországra egy, még csak nem is európai rendező. Illetve meghökkentő módon hiteles képet alkot az országról és a magyar társadalomról egy külföldi filmkészítő.

Ugyanakkor pedig mind a hét rövid dokumentumfilmből árad a kreativitás: némelyikről azt hihetnénk, játékfilmek, olyan feszes dramaturgiával, jól kidolgozott és sokkoló csattanókkal működnek. Csattanót írtam, mert a művekben valamilyen módon megjelenik a humor, legyen bár szó fajsúlyos témáról, inkább lírai vagy groteszk alkotásokról. Ezek a fiatalok szerencsére bár megmutatják az aktuális, feloldhatatlan konfliktusokat, ám a földi életet mégsem siralomvölgyként ábrázolják, konklúziójuk, hogy a problémákon tudni kell nevetni, mert a sorscsapások csak így viselhetők el. Persze keserű szájízt hagynak e remek és elgondolkodtató kisfilmek, fanyar, visszafogott humoruknak köszönhetően mégsem megy el az életkedve a nézőnek megtekintésük után.

Itt van mindjárt az elsőként vetített alkotás, a libanoni származású Tarek Raffoul Piros Fehér Zöld című dokumentumfilmje, mely megalapozza a kevert hangnemmel dolgozó DocNomads-filmek hangulatát. Raffoul érzékenyen közelít Magyarországhoz, témáján keresztül nagyon eltalálta a magyar rögvalóságot, rátapintott a lényegre. Főszereplője egy csonka család: a hetvenen túli anyuka és kb. negyven-ötven éves fogyatékkal élő, Dawn-kóros „kisfia”. A fő konfliktus az idős hölgy korából és állapotából fakad, minthogy beteg, sokszor szorul kórházi ellátásra, így nem tudja, mit hoz a jövő, mi lesz szeretett fiával nélküle. Ezért gondoskodnia kellene az elhelyezéséről, de az otthonok telítettek. Ebből azonban szerencsére gyermeke nem sokat fog fel, vidáman és gondtalanul éli életét, nem is sejtve, hogy édesanyját milyen belső konfliktusok szedik szét.

Red White Green

A Piros Fehér Zöld tulajdonképpen a Budapesti Iskola valamelyik alkotása is lehetne, mert végső soron eljátszatja szereplőivel életük tipikus konfliktusát. Tarek Raffoul tisztelettel fordul a két kilátástalan sorsú ember felé, és helyezi egymás mellé a gondtalan nevetgéléseket és az idős anya feszült, könnyektől elcsukló hangon folytatott telefonbeszélgetéseit. S az válik láthatóvá, hogy tulajdonképpen nemcsak a fiú szorul gondozásra. Igen, neki kell segíteni felvenni a ruháit vagy fogat mosni, ugyanakkor viszont gondtalanságával, állandó vidámságával ő tartja életben édesanyja reményét, jókedélyűségével, viccelődésével, csíntalanságával ő segít átvészelni a reménytelenség sötét időszakát. Tehát egyszerű, frappáns, igaz történet ez, mely megállta volna a helyét önmagában is az utolsó, lufis szimbólum nélkül is. Jóllehet, kidolgozott színszimbolikájához kellett a piros léggömb, minthogy a címbeli piros, fehér és zöld uralja a képi világot, s a záróképen a zöld ajtók, a fehér égbolt és a piros lufi szépen kirajzolják magyar nemzeti színeket.

Songs About Home

A következő film, a Songs About Home pont a Piros Fehér Zöld fordítottja olyan értelemben, hogy ezúttal egy magyar rendezőnő, Zurbó Dorottya végzett kutatásokat külföldön, Brüsszelben, kultúrák találkozásának problémáját körbejárva. Ebben a történetben egy idős házaspár, egy brüsszeli férfi és egy nepáli nő hétköznapjaiba pillanthatunk be, s a film lényegét a szerelmes, szenvedélyes énekek és a jelenbeli unalom / nyugalom kontrasztja adja. Éppen ezért Zurbó műve inkább lírai, költői dokumentumfilm, melyben a jelen és múlt összeütközését formailag is szemlélteti a rendező: archív felvételen, mágikus szertartás közben láthatjuk az akkor még fiatalabb asszonyt (feltehetőleg bájitalt készít), majd a történet tárgyalórészében profi, már az alkotók által rögzített képek mutatják be a házaspár mindennapjait.

A Songs About Home így elégikus filmszimfónia a szerelem elmúlásáról, a kapcsolat kiüresedéséről, de legalábbis az érzelmek csillapodásáról. Egyik legfrappánsabb, legjellemzőbb, szimbolikus kép, mikor a férj és a feleség egy térben, egy képkivágásban láthatók. A férfi ásványgyűjteményét rendezgeti csendben, egy kis asztalnál, míg a nő az emellett elhelyezkedő számítógépen játszik, közben gépiesen énekelget a szerelemről. De nem férjének, csak úgy, az éterbe, a múltnak. Nincs a két ember közt kommunikáció. Egy beállításban szerepelnek, mégis elválasztja őket a számítógép és a férj hobbija. Egy házban laknak, egy levegőt szívnak, egy a sorsuk, mégis mindenki a maga életét éli, mintha két idegen csak szükségből lenne egymással. Persze azért az utolsó jelenetben megbizonyosodhatunk róla, hogy valamiféle szeretet csak pislákol a két ember között, minthogy kedvesen viccelődnek egymással. Itt is az a lényeg, mint a Piros Fehér Zöldben: nevetni tudni kell az élet tragédiáin, különben az ember bekattan.

Garázs Inventory

A következő film, Alyx Ayn Arumpac Garázs Inventory című alkotása ismét a magyar társadalmat elemzi groteszk realista stílusban. S ismét elképesztő, hogy a fülöp-szigeteki származású, tehát nagyon messziről jött Alyx Ayn milyen pontos látleletet ad Magyarországról. Olyan, mintha mindig is itt élt volna, és behatóan ismerné a társadalom kisszerűségét, az ostoba gyűlölködést és politikai ellentéteket, az ifjúság tengődését, a középgeneráció válságát. Mindezt jól eltalált, valós elemekből felépített, falanszterszerű, szinte szürreális világában ábrázolja. Ugyanis Ayn a magyar „garázskultúrát” mutatja be, mely a lakótelepek környékén nyilván létezik, de itt olyan, mintha az emberek garázsokban élnék életüket. A Garázs Inventory kizárólag garázsokat mutat be, más lakóépülettel nem is találkozhatunk. Alyx Ayn úgy vágta össze művét, hogy valóban garázsvilágban érezzük magunkat. A rendező, megkoronázva ezt a 20-30 perces poént, még egy Garázs kocsmát is talál, ahol az emberek megtárgyalják a politikát, a maguk módján, kapatosan, pár sör mellett.

A garázs itt pedig nemcsak mulattató poén, hanem erős, de nem tolakodó szimbólum is. Az eredetileg autók tárolására és szerelésére használt hely ebben a filmben többé válik. Az utolsó menedék az emberek számára, ahol szórakozhatnak, ahol találkozhatnak barátaikkal, ahol titkaikat kibeszélhetik. Élettér, menekülés a mindennapok és a konvencionális társadalom elől. Groteszk módon ezek a lepukkant, olajos, koszos, szűk épületek még valódi otthonként is funkcionálnak 1-1 ember számára. A magyar kényszerből kreatív, feltalálja magát, és, ha kell, a gagyiból, a roncsból, a romokból is tákol magának egy helyet, ahol… …jól beihat. Mert itt a garázstulajokat nemcsak hobbijuk, hanem az is összeköti, hogy tizenévesektől a negyvenes rockereken át az idős bácsikig mindenki iszik valamit (legtöbbször a hamisítatlan magyar pálinkát). Közben pedig véleményt mondanak az Európai Unióról, a kormányról, a körülményeikről, zűrös családi helyzetükről stb.. „De, hát, ez van, nincs mit tenni, inkább igyunk meg még egy felest!” – ez a konklúziója tulajdonképpen mindegyik minitörténetnek. Így Alyx Ayn, ez a tehetséges fülöp-szigeteki rendező remek, humoros és elgondolkodtató kreatív dokumentumfilmet épített fel, melynek groteszk-szürreális atmoszférája ellenére minden másodperce sajnos nagyon is igaz, és mélyrétegeiben poénjai ellenére nagyon keserű kórkép a tipikus, zsörtölődős-beletörődős magyar mentalitásról.

Passagem

Hasonlóan érdekes kultúraközi találkozás a bangladesi Muhammad Rahman Shohel Portugália vidéki tanyáján forgatott A Passagem című filmje. A történet szereplője és egyben elmondója egy idős, sokat dolgozó asszony, akinek férjét elgázolta egy autó, melynek bűnös sofőrje megdöbbentő módon nemhogy megbánást nem tanúsít, még (nem kevés) pénzt is követel összetört kocsijáért. Shohel műve lassan, lineárisan csordogál előre, okosan a film „csattanóját”, a megdöbbentő tényt a legvégére hagyja. Az asszony érdekes meséi és élettörténete közben pedig láthatjuk dolgos mindennapjait takaros birtokán (ahol egyébként másodmagával él). Gyönyörű tájak, nyugalmas paraszti és pásztori idill bontakozik ki az A Passagem megkapó felvételein. Nem is gondolná a néző, hogy mindennek hátterében szörnyű és kiábrándító dráma zajlik.

Ám e személyes dráma mintegy általánosabb társadalomkritikává, vagy inkább elégiává bővül a cselekményben előrehaladva. Ugyanis az asszony története vidék és város, tradíció és modern civilizáció ellentéteit hozza felszínre. A fő konfliktust, problémát ugyanis az adja, hogy a jószágok legeltetéséhez az idős hölgynek (és a múltban megboldogult férjének) nap mint nap egy forgalmas autóúton kellett, kell átkelnie. Így a lassan vonuló juhok keresztezik a rohanó világ gépmonstrumainak útját. Az ideges, mindig úton levő emberek pedig, mint tudjuk, nem tűrik, ha akadályoztatják őket. Kérdés az, hogy e kelletlen találkozásban ki halad a helyes úton? A legelő felé baktató juhok és pásztoraik, vagy az aszfalton száguldó sofőrök és járműveik? Kinek fontosabb a célja, kinek van joga a másikat hibáztatni a bekövetkező tragédiákért? Nyilván a gondatlanságból gázoló autós, és az ütközésbe belehaló, harminc métert repülő idős férj egyaránt áldozatai az egymás mellett meg nem férő régi és új világnak. Viszont a sofőr hozzáállása felháborító és kiábrándító, keserű látlelet egy ideges társadalomról, és egy olyan világról, melyből kiveszett a régi, az idősebbek és a holtak iránti tisztelet, illetve a megbánás és a lelkiismeret. Ennek komorságát azért oldja a szigorú, de jó humorú és kedves idős asszony, aki a rendezőt, mint a film végén megtudhatjuk, unokájának tekinti. Tehát Muhammad Rahman Shohel rövid dokumentumfilmje kiváló érzékkel nyúl a témához, és elkerüli a történetből következő halálos komorságot, a film paradox módon derűs melankóliát áraszt magából.

Super 98

A Super 98-cal, a holland Rommert Schrijver kisfilmjével ismét visszatérünk Magyarországra, és megint csak nyugtázhatjuk, hogy egy tehetséges külföldi rendező mennyire jól érzi az ország és a társadalom hangulatát. A Super 98 tulajdonképpen a Garázs Inventoryhoz hasonló groteszk dokumentumfilm fikciós elemekkel. Centrumában egy tipikus, harmincas, ugyanakkor nagyon érdekes magyar srác áll. A mackós férfi rajong a pankrációért, emellett pedig motorbolond. Tehát az amerikai hősmítosz és szabadság-, sebességmítosz megszállottja, melyeket ez a két sport, illetve szórakozási forma testesít meg. Laza, szerethető, jófej fiú ő, akinek a showbizniszben lenne a helye, mert van szövege és kiállása is. Ám a fordulat elárulja, hogy ő bizony nem showman vagy hérosz, csupán egy benzinkutas. Pankrátor-szeretetét zöld kertésznadrágra kell, hogy cserélje (erről Darren Aronofsky A pankrátora is eszünkbe juthat). Később megismerkedhetünk barátnőjével és szűk panellakásával, melynek teraszán költik el olcsó ebédjüket, és sütkéreznek a délutáni napsütésben.

A Super 98 tehát a mítosz és a valóság, a vágy és a realitás kontrasztjára épít, ezek feszültségében mutatja be hitelesen a magyar átlagember sorsát. És juttatja eszünkbe, hogy a tévéből, a netről, a filmekből, játékokból a hősmítoszok, az Amerika-mítosz sugárzik, melyek egyfelől pótlékként funkcionálnak, elviselhetőbbé teszik valóság kiábrándító szituációit, ugyanakkor pedig fals énképet alakítanak ki, mely miatt az egyén már továbblépni sem akar. Ezzel összefüggésben értelmezhető és értelmezendő a főszereplő kijelentése, miszerint nem akarnak gyereket egyelőre, mivel „máj end máj görlfrendz karrier árön’t szó gúd” (tört és szimpla angolsága kifejezetten mulattató – így kommunikál a fiú a rendezővel). A harmincas férfinek érezhetően nincs se jövőképe, sem komoly gondolatai, álomvilágban él, egy nagyra nőtt gyerek, akinek játék a világ. Valamilyen szinten persze mindenkinek gyermeknek kell maradnia, de a főszereplő esetében ez a hozzáállás egy szimptóma, nyilvánvalóan a társadalmi közérzet, a jobb élet kilátástalanságának hatása. Amit esetlen módon a rendező / kérdező ki is mondat didaktikusan a férfivel a történet során. Emiatt egy-két jelenetben elég kliséssé válik a film. Ám összességében Rommert Schrijver műve eredeti megközelítésmódot használ, s amellett, hogy elgondolkodtató és keserű, rendkívül szórakoztató (a vetítés alatt a Super 98-on nevettünk a legtöbbet – főleg zárójelenetének groteszkségén).

Path

Érzékletesen, bár a többieknél kevésbé kreatívan mutatja be a magyar valóságot Diana Pacheco Lagutienko ecuadori rendezőnő Path című dokumentumfilmje. A film főszereplője egy csonka nagycsalád, mely a fiatal, húszéves anyából, tízéves kisfiából és a lány idősebb szüleiből áll. Diana Pacheco nem tesz mást, mint leköveti a fiatal anyuka monoton mindennapjait: amint kisfiával esőáztatta reggeleken iskolába mennek, amint a lány egy varrodában dolgozik és tanul, s a magányos koraestéket, melyek álomba parancsolják a családot. Szórakozás gyanánt a tévénézés és okostelefonja jut az anyukának, akinek arcát egy mosoly sem hagyja el a játékidő során. Bánatáról persze kisfia mit sem sejt, önfeledten táncol sramlizenére nagymamájával, és játszik nagyapjával.

A Path-ban komoly lélektani dráma bomlik ki, s Pachecónak sikerül megragadni az álmosolyokkal, tánccal, zenével, tévével és telefonnal fenntartott látszatboldogság mögött megbúvó kemény élettragédiát. A mű olyan kérdéseket implikál többek között, hogy hol a gyerek apja, s mi lesz a nő sorsa, ha gyereket nevel, dolgozik és tanul egyszerre. A Path mindezt nem akarja a szánkba rágni, hanem a rendezőnő által jó érzékkel kiválasztott szituációk sora kelt fel a nézőben gondolatokat. Ezáltal pedig Diana Pacheco képes kilépni a helyi problémák szorításából, és frappáns módon a tipikus, számunkra ismerős magyar közegben egyetemes egzisztenciális konfliktust exponál. Így a Path megmutatja, hogy különösebb csattanók és bombasztikus ötletek nélkül, a téma egyszerű bemutatásával, hozzáértő jelenetezéssel is lehet a bőr alá hatoló, fajsúlyos dokumentum-történetet létrehozni.

Az estét, a vetítéssorozatot méltó módon egy rendhagyó, fájdalmasan aktuális politikai konfliktussal foglalkozó dokumentumfilm zárta. Az ukrán Svitlana Shymkót 2013 telén külföldön, a képzés kellő közepében érte a hír, hogy Ukrajnában kitört a forradalom, honfitársai Kijev utcáin néznek farkasszemet a halállal és az elnök kegyetlen mesterlövészeivel. Ezért a rendezőnő hazautazott, és úgy döntött, a DocNomads célkitűzéseivel szemben saját területén forgat a véres, sok áldozatot szedő harcokról. Ennek eredménye lett a The Doctor Leaves the Last, mely egy megszállott, negyven-ötven éves doktornőről, Tányáról szól, aki már jónéhány háborút megjárt, és halált megvető bátorsággal gondozta, gondozza az ukrán forradalom és az ukrán-orosz konfliktus sebesültjeit. A film a kijevi Maidan kerületben tevékenykedő orvos néhány napját mutatja be, melynek során egy érdekes hétköznapi hős személyisége rajzolódik ki a befogadó előtt.

A Doctor Leaves the Last a Path-hoz hasonlóan képes túlmutatni a konkrét, helyi konfliktusokon, és univerzális, egzisztenciális vetületet ad főszereplője élettörténetből kimetszett életképének. Az orvosi hivatás ellentmondásai, a szakmabelieket megingató morális és egészségügyi kérdések merülnek fel Shymko rövid dokumentumfilmjében. Egyik nagy dilemma, hogy veszélyeztesse-e saját életét, testi épségét a háborús sérültekért a doktor. S itt nemcsak arról van szó, hogy Tánya és társai a frontvonalra mennek haldokló betegeket menteni, s pszichikailag megviseli őket a vér, a csonkolt emberi hullák és az erőszak látványa. Egyik jelenetben látjuk, amint a kimerült Tánya maga is orvosi ellátásra szorul, maga is vizsgált alannyá válik: vérnyomását, lázát méri egy kollégája, és infúziót kap. Pár jelenet erejéig otthonában is láthatjuk, ahol édesanyja elmondja, már nem is próbálja lebeszélni lányát, hogy visszatérjen Maidanba vagy Odesszába, az orosz szakadárok által ostromlott városba menjen, mert ismeri gyermeke makacsságát és elszántságát. Tányára mégis megszállott hősként tekintünk, mert előbbre valónak tartja a másik életet a magáénál. Hétköznapi ember fel sem foghatja, milyen áldozatot hoz hazájáért, illetve Ukrajna függetlenségéért (bevallása szerint ezért harcol a maga módszereivel). Így Svitlana Shymko dokumentumfilmje nemcsak izgalmas, érdekes dráma, hanem nagyon fontos, aktuális film is.

Ez volt tehát a DocNomads és az első dokumentumfilmes „Erasmus” mesterképzés bemutatkozó estje. Összességében elmondható, hogy ígéretes rendezőkből álló évfolyam fejezi be tanulmányait, akik e kisfilmjeikben mély társadalmi érzékenységről és művészi kreativitásról tettek tanúbizonyságot. Újfajta, fiatalos látásmódjuk felfrissítheti a kortárs dokumentumfilmet. S reménykedve várjuk a következő évfolyamot – melyre szeptember 15-től lehet jelentkezi – és rendezőik műveit, mert a projekt eddig nagyon jó úton halad, köszönhetően a képzés szervezőinek is.

 

DocNomads

Vetítés helyszíne: Uránia Nemzeti Filmszínház

Időpont: 2015. május 5., 19 óra

A vetített filmek:

1.         Tarek Raffoul: Piros Fehér Zöld (Libanon)

2.         Zurbó Dorottya: Songs About Home (Magyarország)

3.         Alyx Ayn Arumpac: Garázs Inventory (Fülöp-szigetek)

4.         Muhammad Rahman Shohel: A Passagem (Banglades)

5.         Rommert Schrijver: Super 98 (Hollandia)

6.         Diana Pacheco Lagutienko: Path (Ecuador)

7.         Svitlana Shymko: The Doctor Leaves the Last (Ukrajna)

 

Képek forrása: Színház- és Filmművészeti Egyetem

nyomtat

Szerzők

-- Benke Attila --

Benke Attila az ELTE Bölcsészettudományi Karán végzett 2012-ben filmtudomány mesterszakon, ugyanitt 2016-ig a Filozófiatudományi Doktori Iskola Film-, média- és kultúraelmélet programjának hallgatója volt. Jelenleg filmkritikusként, újságíróként, szerkesztőként tevékenykedik számos kulturális folyóiratnál és portálnál, valamint filmes műfajelméleti kutatást végez, és magyar filmtörténettel is foglalkozik.


További írások a rovatból

Jeanne Herry: Az arcuk mindig előttem lesz
Denis Villeneuve: Dűne – Második rész
A legkülönbözőbb természetű titkok a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon
Prikler Mátyás: Hatalom

Más művészeti ágakról

irodalom

Závada Péter: A muréna mozgása, Jelenkor, Budapest, 2023.
Beszélgetés Karosi Júlia jazz-énekessel
Kritika Babarczy Eszter Néhány szabály a boldogsághoz című kötetéről
Platon Karataev: Napkötöző – négy szám


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés