bezár
 

film

2015. 06. 26.
Bútorcsata
Gunnar Vikene: Jön Harold!
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Jön Harold! szolid, néhol keserédes humorral vezet végig minket két idős, de tettre kész bútorkereskedő párharcán, miközben hőseinkkel átautózzuk fél Skandináviát. Kompakt, jól végigvitt norvég komédia, különösebb meglepetések nélkül és egy-két odaszólással a svédeknek.

A film hőse, Harold (Björn Sundquist) mindent elveszít, amikor városában megjelenik az IKEA. Élete munkája, az addig sikeresen üzemelő bútoráruház csődbe megy, a vagyonát elveszti, Alzheimer-kóros felesége pedig káromkodások közepette belehal a változásba. A férfi elkeseredésében bosszút fogad: elutazik Svédországba, hogy elrabolja Ingvar Kampradot (Björn Granath), az IKEA alapítóját. A terv azonban több sebből vérzik: Harold amennyire elszánt, annyira nem ért az emberrabláshoz, ezenkívül fogalma sincs, hogy pontosan hol lakik Kamprad. Azt pedig végképp nem tudja, hogy mihez fog kezdeni a fogvatartott öregúrral. Miközben megoldást talál ezekre a problémákra, találkozik a rég nem látott fiával (Samuel Hellström) és egy nehéz sorsú tinédzserrel (Fanny Ketter) is.

A film egy meglehetősen gyors, lényegében a főcím alatt letudott felvezetés után, melyben Harold életét követhetjük végig pár házi videón és fényképen, egy humorral kevéssé ellensúlyozott, mélyen tragikus alaphelyzettel kezdődik. Innen tűnik át a tragédia szép lassan komédiába, párhuzamosan Harold fejlődésével, ahogyan megtanulja értékelni az élet örömeit és alkalmanként kinevetni magát. Igaz, Gunnar Vikene rendező már az elejétől kezdve csepegteti a finom, abszurdba hajló poénokat. A film világában általánosan érvényes Murphy tétele: ami elromolhat, az el is romlik. A főcím alatti felvételen a kisbaba orra bukik, a kocsi nem indul, a felgyújtani kívánt épületben ömleni kezd a plafonból víz.

Jön Harold!

De különösen igaz ez Ingvar Kamprad termékeire. Habár Kamprad, hasonlóan Haroldhoz, megszállottja a munkájának, és mind a két öregúr lényegében a saját boltjában lakik, Harolddal ellentétben, aki a minőség híve, az IKEA igazgatója úgy van beállítva a filmben, mint egy spórolós, profitorientált üzletember. Olcsó, nem túl tartós termékeit minél kevesebb ráfordítással igyekszik értékesíteni, szemben Harolddal, aki büszke a teherbíró, igényes bútoraira. Párosuk komikumát azonban nem csupán ez adja, hanem a gazdag, cinikus és roppant szemtelen figura ellentéte az őt fogva tartó, határozatlan kisemberrel. Ez egy folyamatosan a feje tetejére álló hatalmi játszma, amelyet kimondva vagy kimondatlanul, de mélyen belül mind a két fél élvez. Mert míg Harold élete ideiglenesen újra valamifajta értelmet nyer a túszejtés során, Kamprad örül, hogy kiszakadhat a megszokott, hétköznapi szerepéből (és ehhez kapcsolódik lelkesedése, hogy a túszejtés után már nem a szélsőjobbos múltja miatt fognak rá emlékezni az emberek). Björn Sundquist és Björn Granath (aki kinézetében tényleg nagyon hasonlít Kampradra a filmben) lubickolnak a szerepeikben, ők és a feszes forgatókönyv könnyedén elviszik a hátukon a filmet. És ahogyan a figuráik nem felelnek meg a tipikus rabnak és rabtartónak, úgy Fanny Ketter tinédzsere sem igazi gyerek, még ha vágyik is rá, sőt ő lesz gyakran a legfelnőttesebb a csapatban.

Jön Harold!

A film, ahogy az IKEÁn, úgy kedvesen viccelődik a skandináv kultúrán is: a svéd Saab folyamatosan lefullad, Harold első ügyetlen betörésénél A valkűrök lovaglása szól fennkölten a rádióból. Azonban Vikene végig ügyesen egyensúlyozik, és a humora egy pillanatra sem lesz bántó. Ugyanígy szereplőit pont olyan távolságban tartja, hogy se közönyösek ne legyünk irántuk, se ne azonosuljunk annyira velük, hogy már ne tudjunk mosolyogni rajtuk. A kamera gyakran lesi őket tárgyak mögül, sokat játszik a mélységélességgel, sok a zsúfolt beállítás, talán csak a vidámabb, havas svéd tájon lélegzünk föl. Mindehhez pedig változatos, gyakran rockba hajló zenei aláfestést választottak. A Jön Harold! keserédes, nyári szórakozás.

Jön Harold!

Jön Harold! (Her er Harold)

Színes, feliratos, norvég vígjáték, 87 perc, 2014

Rendező: Gunnar Vikene

Forgatókönyvíró: Gunnar Vikene

Operatőr: Simon Pramsten

Producer: Maria Ekerhovd

Vágó: Frida Eggum Michaelsen

Szereplők: Bjorn Sundquist (Harold), Björn Granath (Kamprad), Fanny Ketter (Ebba), Lena-Pia Bernhardsson (Fru Martensson), Olaf Heggdal (Rasmussen), Samuel Hellström (Christer), Andreas Hyttsten (Robert), Evert Lindkvist (Herr Martensson)

Bemutató dátuma: 2015. június 25. 

Forgalmazó: Mozinet

Képek: Mozinet

nyomtat

Szerzők

-- Hajnal Márton --


További írások a rovatból

A 14. Frankofón Filmnapokról
Hajdu Szabolcs: Kálmán-nap
Jeanne Herry: Az arcuk mindig előttem lesz
Interjú Dér Asiával a Nem halok meg című filmje kapcsán

Más művészeti ágakról

Láng Orsolya Ház, délután című könyvének bemutatójáról
Wagner kincse 2. – 1. alkalom, Márton László előadása A Nibelung-énekről
Beszélgetés Karosi Júlia jazz-énekessel
Lugosi LUGO László utánkövetése – elhangzott az emléktábla avatásán


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés