bezár
 

film

2015. 10. 04.
Ha felidegesít, attól válhatsz aktivistává
Beszélgetés Hubert Sauperrel, a Darwin rémálma és a Barátként jövünk alkotójával a 2. BIDF-en
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Hubert Sauper pilóta öccse segítségével barkácsolt egy repülőt, és Franciaországból Dél-Szudánba utazott, hogy kamerájával végigkísérje az ország függetlenné válását. A Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon kérdeztük a kalandos útról, alkotói döntésekről és a Barátként jövünk című filmje fogadtatásáról.

A tiroli születésű, jobbára Párizsban élő Hubert Saupert régóta foglalkoztatja az elnyomás és a jelenkori gyarmatosítás témája. Tizennyolc éve forgat dokumentumfilmeket Észak- és Közép-Afrikában, ezalatt három filmet fejezett be, és kétszer került egyhónapos házi őrizetbe Egyiptomban és Líbiában. A nemzetközi filmszakma 2004-ben figyelt fel rá, amikor Tanzániában készített filmje, a Darwin rémálma Oscar-jelölést kapott. Így reflektorfénybe került a tömeges halkitermelés hátterében húzódó nagyhatalmi érdekeket feltáró dokumentumfilmje. A film rendkívüli vihart kavart, a szereplők közül többeket halálosan megfenyegettek és bebörtönöztek, Saupert pedig hazugsággal vádolták. Az összehangolt lejárató-kampány egyértelművé tette számára, hogy darázsfészekbe nyúlt. Miután kimenekítette Tanzániából a barátait és megvédte saját magát, a kalandvágyó filmes visszatért forgatni Közép-Afrikába.

Ezúttal Szudánba ment, amelyből éppen akkor készült kiválni Dél-Szudán. A terület, amely állt már görög, angol, francia,egyiptomi, amerikai megszállás alatt, 2011-ben ugyan elnyerte a függetlenségét, de a gyakorlatban nem szabadult meg a gyarmati pozíciójából. A Barátként jövünk arra mutat rá, hogy Kína és az Egyesült Államok napjainkban is rendületlenül  folytatja a gazdasági kizsákmányolást.

A Barátként jövünk előzetese

Mivel Sauper házilag összetákolt aprócska repülőjében tulajdonképpen az üzemanyagon és a pilótán kívül csak egy főnek és egy hátizsáknyi ruhának jutott hely, arról szó sem lehetett, hogy egy stáb is elkísérje. Így a rendező egyetlen tenyérnyi digitális kamerával, egy jó minőségű hangfelvevővel felszerelkezve nagyrészt maga vette fel a filmet, az utómunkában is részt vett. Telefonon folyamatosan tartotta a kapcsolatot öccsével, aki a távolból navigálta. A gép szokatlan megjelenésének köszönhetően a helyiek mindenhol érdeklődéssel fogadták, ami segítséget jelentett az interjúzásban. Rengeteg véleményt meghallgatott, megkérdezett falubelieket, Texasból érkező misszionáriusokat, bombaszakértőt, az olajfinomítóban dolgozó kínai mérnököket, háborús bűnösöket, politikusokat és korábbi aktivista diákokat. A film legfőbb erénye az, hogy az érintett csoportokat kiegyenlítetten ábrázolja.

látkép

PRAE.HU: Honnan jött az ötlet, hogy ez alkalommal saját készítésű repülővel indulj útnak?

A gépet praktikus megfontolásból építettük az öcsémmel, Luis-zal. Olyan területekre készültem, ahol hiányos az infrastruktúra, alig vannak utak, és rendszeresek az ellenőrzések. Azzal számoltunk, hogy ha lassú is a gépünk és legfeljebb 120 km/h-val tud haladni, akkor is tíz perc alatt meg tudja tenni ugyanazt a távot, ami szárazföldön egy teljes napig tartana. A praktikum mellett ugyanakkor a repülőnek szimbolikus jelentősége is van. Közép-Afrikából nézve a nyugati, technikailag fejlett világ találmánya, és nem lehet előre tudni, hogy mit szállít: bombát, vagy az amerikai segélycsomagokat osztogató, mosolygó George Clooney-t.

rep

Amikor a repülőt megterveztük, fontos szempont volt, hogy inkább játéknak nézzen ki, mint katonai gépnek. Egyrészt azért, mert nem akartuk, hogy a helyiek katonaként kezeljenek, másrészt így az ellenőrzéseknél sem akadtam fenn, mert egyetlen létező kategóriába sem tudták besorolni a gépet, így hamar továbbengedtek. Ez viszont együtt járt azzal, hogy ebbe a kis repülőbe, ami alig tíz méter széles, csak egy gyenge motort tudtunk beszerelni, ami a legkisebb viharnál is használhatatlanná tette a gépet. Éppen ezért csak akkor tudtam felszállni, amikor teljesen tiszta volt az idő, amire néha napokig várni kellett. A sivatag fölött repülve néha előre lehet látni a forgószeleket, de az esőerdők fölött teljesen kiszámíthatatlanul jönnek. Mivel Közép-Afrikában nincsenek nyilvános meteorológiai előrejelzések, Luis-zal folyamatosan tartottuk a kapcsolatot, aki Európából küldte nekem az időjárás-jelentéseket.

PRAE.HU: Hányszor tértél vissza Európába ez alatt a hat év alatt?

Kétszer kellett hazajönnöm, először kimerültség, másodjára betegség miatt. Maláriát kaptam, átmenetileg tolószékbe kerültem, ezért úgy döntöttem, hazajövök Franciaországba.

PRAE.HU: Mennyire tudtál előzetesen készülni a filmre?

Mivel dokumentumfilmről van szó, nyilván nem beszélhetünk forgatókönyvről, mégis voltak olyan helyzetek, amikre lehetett számítani. Természetesen fel voltam rá készülve, hogy veszélybe fogok kerülni az úton. Emellett  a közel 20 év alatt, amit Közép-Afrikában töltöttem, sokszor hallottam nagykövetek beszédeit, ezért azt is tudtam, mire számítsak egy megnyitón. De vannak olyan események is, amiket nem lehet előre megjósolni. Például amikor ez a nagykövet kimondja a kulcsmondatot az Áramellátó Központ ünnepélyes átadóján: „mi hozzuk el nektek a fényt!”. Ez a pillanat olyan egy filmkészítő számára, mintha megütötte volna a főnyereményt.

Ráadásul, ha az ember sokat foglalkozik történelemmel, akkor egy idő után látja, hogy az nem ismétli önmagát, az események inkább olyanok, mint a rímek a versekben: hasonlóak és jobbára kiszámíthatóak. Ezért az már előre látható volt, hogy a Dél-Szudán függetlenné válásával születó új határ konfliktusokkal terhelt övezet lesz, különösen, ha egy olajmezőn vezet keresztül. De nagyon sokat kutattam, gyakorlatilag az elmúlt hat évben folyamatosan, ennek az összegzése a film.

w34

PRAE.HU: Hogyan zajlik nálad az alkotói folyamat?

Ha elkezdek egy filmet, elutazom egy új helyre és megpróbálom a helyi problémákat azáltal megérteni, hogy rengeteg embert megkérdezek és sok különböző véleményt összegereblyézek. Ebből születik meg a film, ami mindig tele van kérdésekkel. Ezután nem úgy megyek haza, hogy most már tudom, mit kéne csinálnom, vagy mi a megoldás, hanem úgy, hogy az összegyűjtött kérdéseket szeretném megosztani a nézőkkel. Erre számomra a film a legérdekesebb és leghatékonyabb mód. Persze leírhatnám a kutatásomat inkább tíz könyvben, de szerintem nem lennének elég érdekesek, azonnal elvesznének az információdömpingben.

05

PRAE.HU: Hogyan alakítottad ki a kutatói pozíciód? Nyugat-európai filmesként mire kellett figyelned, hogy elkerüld a gyarmatosító hozzáállást?

Értelemszerűen nem tudtam elvegyülni Dél-Szudánban, egy kicsit mindig úgy éreztem magam, mint egy földönkívüli. Ezért inkább úgy döntöttem, kihangsúlyozom a kívülállóságom. A dokumentumfilm-történetben a kezdettől fogva jelen van az a probléma, hogy már maga a kamera gyakran a nyugati világ technikai fölényét jelenti a megfigyelt népcsoportok felett. Így sok dokumentumfilm úgy készült Afrikában, hogy megérkezett a fehér rendező és lehajolt a fekete kisfiúhoz, lefilmezte, majd otthon hasznot húzott abból, hogy eladta a róla készült felvételeket. De ehhez másképp is hozzá lehet állni. A Barátként jövünknél érdekes volt megtapasztalni, hogy annak ellenére, hogy a kamera általában eltávolít az interjúalanyoktól, most érdekes módon segített, azt éreztem, hogy összeköt velük. Nem gondoltam azt, hogy kizsákmányolom őket, és ellopom az életüket, az egész inkább egy kölcsönös adok-kapok folyamat volt.  Talán azért is, mert egészen kicsi digitális kamerával dolgoztam, ami térben is közel engedett a beszélgetőpartnereimhez.

hubert

Hubert Sauper az Uránia moziban

PRAE.HU: A vetítés után beszéltem pár nézővel, akik kifogásolták, hogy a filmed nem sok reményt ad. Miért döntöttél a negatív lezárás mellett?

Nem szeretem azokat a dokumentumfilmeket, amik erőltetik az optimizmust, és megnyugtató választ adnak a nézők kérdéseire, mert ezek azt a hamis illúziót keltik, hogy a filmben vázolt probléma megoldódott, hogy minden rendben van, holott semmi sincs rendben. Én azt szeretném, hogy a filmjeim aktivitásra ösztönözzék a nézőket, hogy hazamenjenek, leüljenek a gép elé és beírják a keresőbe, hogy „dárfúri konfliktus” és utánaolvassanak. Ha értesülünk egy problémáról, akkor a megoldásra is szükségünk van, egyszerűen azért, mert erre a narratívára van beállítva az agyunk. Ha egy ilyen filmben megjeleníted a BBC tudósítóját, vagy a Vöröskereszt munkatársait, akik megmentik az afrikaiakat, akkor a néző megnyugszik, hogy már van ott valaki, aki segít, ezért minden rendben van, elég, ha ő már csak egy kis pénzt küld, vagy ruhákat karácsonyra. Ez egy politikai film, radikális állásfoglalás, ezért legjobban annak örülök, ha ez a film felidegesít, mert te mint néző, attól válhatsz igazi aktivistává.

am

PRAE.HU: Milyen visszajelzéseket kaptál a filmre?

Egyelőre még nem kezdtek el üldözni, de ha így is alakulna, most már sokkal gyorsabb vagyok, mert van egy repülőm! A viccet félretéve, azt gondolom, hogy ebben a filmben olyan kérdések vannak, amit a nézők korábbról már ismernek, csak a megformálásuk új. A fogadtatással kapcsolatban hadd meséljek el egy friss történetet. Két hete az USÁ-ban, a film premierje kapcsán interjút adtam az amerikai nemzeti rádióadónak. A riporter felrótta nekem, hogy a filmben nem említem meg, hogy az amerikai állam 1 milliárd dollárral támogatta a térséget. Lehet, hogy ez soknak hangzik, de ahhoz képest, hogy a terület alatt 600 milliárd értékű olaj van, ez az összeg csak olcsó belépőjegy. Azt válaszoltam, hogy az ilyen segítség csak arra való, hogy aztán ki tudják zsákmányolni a helyieket. Tudod, mi történt? Kivágták ezt a részt a műsorból. A társadalmunk egyik komoly problémája az önvédő mechanizmus, az, hogy nem akarjuk észrevenni a nagy problémák gyökerét.

kez

PRAE.HU: Miben látod a dokumentumfilm jelentőségét napjainkban?

Olyan korban élünk, amikor szükség van arra, hogy ne csak lexikonokból és a könyvtárban beszélgető szakértőktől kapjunk információkat. A dokumentumfilm ennél sokkal kreatívabb forma, rengeteg lehetőséget tartogat. De az a veszélye, hogy az emberek néha félreértik a kreatív módon készített dokumentumfilmet és azt hiszik, hogy ha valami művészi igénnyel készült, akkor elhanyagolja a tényeket. De ez nem így van. Attól, hogy a kamerát mindenféle látványos módon mozgatom, továbbra is Dél-Szudánt veszem fel vele. Nem gondolom, hogy egy film meg tudja változtatni a világot, de megváltoztatja a nézők gondolkodásmódját. És minél többen tisztában vannak a problémákkal, annál nagyobb esélyünk van arra, hogy ezek előbb-utóbb megoldódjanak.

Az interjú a BIDF – Budapest International Documentary Festivalon készült az Uránia Nemzeti Filmszínházban.

A film adatlapja a fesztivál honlapján.

nyomtat

Szerzők

-- Puskás Lilla --


További írások a rovatból

Csáki László: Kék Pelikan
Jonathan Glazer: Érdekvédelmi terület
Az Arcok visszapillantóban és a Kiáltvány a gyerekekért a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon

Más művészeti ágakról

Láng Orsolya Ház, délután című könyvének bemutatójáról
Bűn és bűnhődés az Örkény Színházban
kabai lóránt el sem kezdett versek kötetbemutató és kiállításmegnyitó Miskolcon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés