bezár
 

film

2016. 04. 06.
És mégis mozog!
Újranyílt az Örökmozgó Filmmúzeum a Premier Kultcaféban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A magyar artmozikultúra utóbbi sötét évei (hovatovább: mélypontja) után úgy tűnik, azért van remény a feltámadásra, mert a Tabán és a Bem mozi után most tulajdonképpen két újabb, legendás intézmény nyitott újra: a 2014-ben bezárt Vörösmarty mozi épületében kapott új otthont a nemrég perifériára került Örökmozgó Filmmúzeum.

Viszonylag későn, egyetemi éveim második felében fedeztem fel csak magamnak az Örökmozgó Filmmúzeumot. Tudtam róla persze korábban is, de helyszíne távol esett az én csapásirányomtól. Először a Papírhold című filmet láttam itt, de aminek igazán örültem, hogy kedvencemet, a sokszor közvetlenül egymás után többször úja és újra megnézett Martin Scorsese-klasszikust, A taxisofőrt is az Örökmozgóban tekinthettem meg először nagyvásznon, miként John Hillcoat szintén remek Az ajánlat című westernjét is itt pótolhattam. Az élmény persze leírhatatlan, és üres frázisnak tűnik, de szó szerint igaz, hogy a nagyvászon új értelmezési rétegeket nyitott meg az addig csak kis képernyőkön látott alkotásokban.

Persze az Örökmozgó profiljának csak nagyon apró töredékét érzékeltetik ezek a személyes élményeim. A Magyar Nemzeti Filmharchívum (illetve mostani nevén a Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet) által üzemeltetett filmmúzeum nevéhez híven a magyar- és egyetemes filmművészet örökzöld alkotásaiból válogatott, és szervezett tematikus vetítés-sorozatokat. Itt ismerkedhettünk az olasz neorealizmus remekműveivel, feltérképezhettük Kuroszava Akira és Sindó Kaneto pályáját, találkozhattunk Andrej Tarkovszkij zseniális sci-fijeivel, s persze a rendszerváltás előtti magyar filmművészeti aranykor kiválóságaival és ritkaságaival (melyek egy része digitálisan felújított DVD-kiadványon is megjelent).

Forrás: a Premier Kultcafé hivatalos Facebook-oldala

Emellett nagy erényévé vált az Örökmozgónak, hogy a klasszikusokat 35 mm-es analóg filmről vetítette, vagyis úgy, ahogy az "igazi" mozikban kell. A digitalizáció korában, mikor mindenki a felbontások és a számítógépes utómunka igézetében él, nagy dolog, hogy valahol még láthatunk celluloidot is, minthogy a két esztétikai tapasztalat összehasonlíthatatlan, "igazi" filmet nézni egészen más élmény.

Emellett persze számos rendezvény keretében az Örökmozgó a kortárs művészfilmeket is népszerűsítette, illetve közönségtalálkozóknak adott helyet, melyekre híres filmalkotókat hívott meg. De a Filmarchívum mozijának kétségtelenül a legnagyobb érdeme a klasszikusok ápolása volt. Kultúrmissziója, hogy a fiatalokkal is megismertesse a hazai és nemzetközi filmtörténet legendás és elfeledett darabjait, még akkor is egyedülálló, ha manapság már egyre több moziban láthatunk műsoron régiségeket (mint a Puskinban vagy a Bemben).

Forrás: www.budapestwithus.hu

Úgy tűnt, ennek szakad vége 2015 augusztusában, mikor a bérleti díjak körüli hercehurca miatt az Örökmozgó kénytelen volt perifériára szorulni, kiköltözni a belvárosból, ezzel kvázi elvesztve láthatóságát. Filmmúzeum néven már a rendszerváltás előtt működött ez az intézmény, és 1991 óta az Erzsébet körúton volt a székhelye. Azaz rendkívül előnyös pozícióban, a fő csapásirányban helyezkedett el.

Az artmozinézők számának általános csökkenése és a 2010-es „filmrendszerváltás” után azonban az artmozik, így az Örökmozgó is jelentős bevételektől esett el. Márpedig a Filmmúzeum a nyolcvanas évek vége óta nem tudta csak és kizárólag jegybevételekből fenntartani magát. Az intézmény már 1998 körül is problémákkal küzdött, és két évre be kellett zárnia, de a főbérlő  Budapest Film Zrt. 2015. július 31-ig biztosította az Örökmozgó zavartalan működését.

Kárász Róbert és a Premier Kultcafé csapata. Forrás: www.litera.hu

Nagyjából szeptember közepétől egészen mostanáig az Örökmozgó gyakorlatilag „láthatatlanul” üzemelt a MaNDA Budakeszi úti vetítőjében és Budán a Barabás villában, filmklub formájában. Az Erzsébet körúton pedig, az Örökmozgó helyén is mozi maradt, a Vertigo Media Kft. Art+Cinema nevű artmozija kezdte meg tevékenységét. Szerencsére azonban a filmkultúráért felelős emberek nem hagyták, hogy ez az egyedülálló filmmúzeum végleg kiszoruljon a fősodorból.

Kárász Róbert, a TV2 volt műsorvezetője még 2012-ben hozott létre Törőcsik Mari színésznővel egy fogyatékossággal élők munkavállalását segítő szervezetet, a Fogadj Örökbe Egy Macit Alapítványt. Az alapítvány magyar hírességek gyerekkori plüssmackóit árverezte el, s a befolyt összegekből a fogyatékossággal élő munkavállalók elhelyezkedését segítendő hozta létre a Premier Kultcafét a szintén nagy múltú, 1935 óta létező Üllői úti, 2014-ben anyagi okokból bezárt Vörösmarty mozi épületében. Az akcióhoz többek között Esterházy Péter, Szabó István, Koltai Lajos, a napokban elhunyt Kertész Imre és a Saul fia sztárja, Röhrig Géza mellett a nyolcvanévesen is kitűnő humorú Törőcsik Mari csatlakozott. A több tízmillió forintnyi adományból pedig lehetőség nyílt az Örökmozgó Filmmúzeum visszatérésére is. Ugyanis a Premier Kultcafé mellett az egykori Vörösmarty épületében a kávézó és pékség  mellett két felújított (vetítő)terem is újranyílik, melyek közül a kisebben az Örökmozgó folytathatja a kultúrmissziót.

Forrás: www.welovebudapest.hu

2016. április 1-én nyitotta meg hivatalosan is kapuit az új Örökmozgó az Üllői út és a Baross utca által közrefogott Vörösmarty moziban, illetve a fogyatékossággal élő munkavállalókat foglalkoztató Premier Kultcaféban. Avagy talán még az Erzsébet körútnál is előnyösebb helyen, hiszen a közeli Kálvin tér miatt nemcsak közlekedési, hanem kulturális csomópont is ez a terület, minthogy egyetemek, a Nemzeti Múzeum, a Médiahatóság és a Szabó Ervin könyvtár öleli körbe. Például az ELTE vagy az SZFE film- és médiaszakos hallgatói így sokkal könnyebben, gyorsabban hozzáférhetnek majd az Örökmozgó kínálatához.

Az első benyomás a régi-új helyszínről röviden: szívmelengető, stílusos és szűk. Az egész tulajdonképpen egy tágasabb folyosónak felel meg, melyet az Üllői út és a Baross utca felől is meg lehet közelíteni. Tehát itt helyezkedik el a mozi előtere és a kávézó is. Igaz, az Erzsébet körúton levő mozi sem volt túl nagy, de ez a helyiség nagyjából az ötöde az eredetinek. Persze, ha csak filmvetítőről lenne szó, ez is elegendő lenne, de érthető okokból össze kellett hangolni az ágazatokat, hogy gazdaságilag hosszú távon is fenntartható legyen az intézmény.

Törőcsik Mari plüssmacijával. Forrás: www.budapestwithus.hu

Maguk a termek sem túl nagyok, körülbelül a kisterem és a nagyterem együtt egyharmaddal nagyobb, mint az Örökmozgó régi, egyetlen vetítője. A nyitófilmek (Törőcsik Mari két kiváló alkotása, a Déryné, hol van? és a klasszikus Körhinta) a nagy érdeklődésre való tekintettel mindkét teremben megtekinthetők voltak, párhuzamosan vetítették 35 mm-es és digitális kópiáról az említett klasszikusokat. Ám a továbbiakban a nagyterem gyakorlatilag rendezvényterem lesz, melyet a Fogadj Örökbe Egy Macit Alapítvány üzemeltet, s kvázi a digitális és analóg filmek vetítésére alkalmas kisterem ad helyet az Örökmozgó filmes eseményeinek.

A termek felépítésüket, stílusukat tekintve olyan szempontból nem követik a filmmúzeum szellemiséget, hogy nem "muzeális"-ak stílusukban, mivel korszerű, modern, letisztult design jellemzi a kialakításukat, kevés dekorációval, s a hűvös kék-fehér, szürke, fekete illetve bordó uralja a vetítők színvilágát. A nagyteremben a Törőcsik-filmeket mozgatható, hagyományos bőrszékekből nézhettük, melyek azért egy fokkal kényelmesebbek, mint az Erzsébet körúti „megdöntött”, hátgyilkos ülőalkalmatosságok. A kisteremben, a tényleges vetítőben viszont hagyományos, rögzített moziszékek várják, hogy nézők sokasága süppedjen beléjük

Forrás: www.psmagazin.hu

Az est fénypontja természetesen a Fogadj Örökbe Egy Macit főszereplője, a színészlegenda Törőcsik Mari volt. Az újságírók, sajtósok és a nézők regisztrációja fél öttől zajlott, és csak lézengtünk, míg a művésznő meg nem érkezett. Akkor hirtelen megállt az idő, és valamennyien odacsődültünk köré, mintha a vörös szőnyegre érkezett volna meg egy hollywoodi sztár. Törőcsik Mari a tőle megszokott szarkasztikus humorral fogadta a sajtó és a média képviselőit, s ezt az attitűdjét az este folyamán végig megőrizte, így olyan volt, mintha nem nyolcvan lenne, hanem a Körhintából megismert fiatal, energikus színésznő állt volna előttünk.

Az este folyamán egyébként a hivatalos megnyitón megszólalt Kárász Róbert, aki az egész rendezvényt összefogta, és elmondta, hogyan és mennyi pénzből jöhetett létre ez a kezdeményezés, a Premier Kultcafé és az Örökmozgó visszaköltözése a centrumba.

Kárász Róbert beszédét Lovas Lajos szavai követték, aki többek között azt ígérte, hogy az Örökmozgó ott folytatja, ahol abbahagyta. Az új helyen ugyanúgy peregni fognak a Filmarchívum klasszikusai, ezen kívül pedig különböző tematikus eseményekkel jelentkeznek a közeljövőben, például egy-egy magyar alkotó (a napokban a 90 éves Makk Károly, majd a későbbiekben Psota Irén és Kamondi Zoltán) életművére koncentrálva lesznek vetítések. Továbbá Lovas Lajos kiemelte, hogy új programelemként az egészestés filmeket gyakran fogják rövidfilmek felvezetni.

Törőcsik Mari az április 1-jei megnyitón. Forrás: a Premier Kultcafé hivatalos Facebook-oldala

Ezután a Premier Kultcafé egyik alkalmazottja olvasta fel előre megírt beszédét, konferálta fel Törőcsik Marit. Az ő jelenléte azt demonstrálta, hogy az itt dolgozó fogyatékossággal élők is ugyanúgy képesek egy kávézó vezetésének elvégzésére, mint bárki más. A tetterő és a hit a lényeg.

A kávézó munkatársa után pedig a várva várt Törőcsik Mari következett. A művésznő a valóságban egyáltalán nem olyan kis törékeny virágszál, mint amilyennek korai szerepeiben tűnt, sőt Kárász Róbertnek le is kellett intenie, mikor Törőcsik azt firtatta, hogy a TV2 egykori riporterét az Andy Vajna-féle felvásárlás után menesztették. A művésznő hangoztatta, hogy akár személyesen is közbenjár barátja érdekében. Törőcsik Mari magatartása politikai hovatartozástól függetlenül is nagyra értékelhető, mivel idős kora ellenére "képben van" és aktív, kiáll nemcsak a művészet, de kollégái mellett is.

Törőcsik Mari és Kárász Róbert. Forrás: MaNDA

Szerencsére persze nemcsak a keserűségről szóltak Törőcsik Mari mondatai. A színésznő az este folyamán levetített két filmjéről, a Körhintáról és a Déryné, hol van?-ról beszélt, és olyan információkat osztott meg velünk nosztalgiázás közben, melyekről eddig még nem sokat tudhattunk. Személyes élményeiről, színészi karrierjének indulásáról mesélt, és többek között szóba hozta a példátlanul nagy erkölcsi tartással bíró Fábri Zoltánt (a Körhinta rendezőjét), a tragikus sorsú Soós Imrét, akibe a művésznő mindig is szerelmes volt egy kicsit elmondása szerint, és persze férjét, a Déryné rendezőjét, Maár Gyulát is. Akinek a megnyitó után megtekintett filmje gyönyörűen rezonált Törőcsik visszaemlékezéseivel, hiszen nemcsak Maár és a színésznő mint alkotók és mint magánemberek viszonyáról szólt, hanem arról is, hogy a színész képtelen kiöregedni a szakmából. Miként Déryné Széppataki Róza, úgy Törőcsik Mari sem hajlandó visszavonultan élni, hanem aktívan részt vesz a kulturális-művészi életben – mint azt az Örökmozgó Filmmúzem és a Vörösmarty mozi újraélesztéséből is láthatjuk.

Annak ellenére, hogy a megszorítások és az anyagiak közbeszóltak, mégis mozog az Örökmozgó. Az intézmény tervei ígéretesek, és a statisztikák alapján (az Örökmozgó 2015-ben megkétszerezte nézőszámát) azt remélhetjük, sikeres vállalkozás lesz a Premier Kultcafé.

Az Örökmozgó Filmmúzeum legfrissebb eseményeiről bővebben itt.

nyomtat

Szerzők

-- Benke Attila --

Benke Attila az ELTE Bölcsészettudományi Karán végzett 2012-ben filmtudomány mesterszakon, ugyanitt 2016-ig a Filozófiatudományi Doktori Iskola Film-, média- és kultúraelmélet programjának hallgatója volt. Jelenleg filmkritikusként, újságíróként, szerkesztőként tevékenykedik számos kulturális folyóiratnál és portálnál, valamint filmes műfajelméleti kutatást végez, és magyar filmtörténettel is foglalkozik.


További írások a rovatból

Anna Hints: Smoke Sauna Sisterhood
Az Arcok visszapillantóban és a Kiáltvány a gyerekekért a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon

Más művészeti ágakról

Szálinger Balázs volt a Költőim sorozat vendége
irodalom

Fehér Enikő Az analóg ember című könyvének bemutatója
Tóth Kinga AnnaMaria sings/singt/énekel című kötetének bemutatója
irodalom

Mechiat Zina volt a Boggie: Költőim rendezvénysorozat februári vendége


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés