bezár
 

zene

2008. 02. 14.
250 év – forradalmak nélkül
A Pittsuburgi Szimfonikus Zenekar koncertje a Művészetek Palotájában. 2008 február 4.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
250 év – forradalmak nélkül Először is szeretném tisztázni, hogy a koncertre, amelyről az alábbiakban tűnődök, a Művészetek Palotája protokoljának keretében jutottam: egyszóval meghívtak, és nem magam választottam az eseményt. Egyébként örültem a meghívásnak, hiszen a koncert ragyogónak ígérkezett, és a későbbiekben is maximálisan teljesítette az elvárásokat.

Tudniillik a Pittsburgi Szimfonikusok igen jó nevű amerikai együttes, amelyet Reiner Frigyes személyében 10 évig (Reiner 1963-ban meghalt) budapesti születésű karmester vezényelt, ráadásul Pittsburg városa éppen az idén ünnepli 250-edik fennállását.

A műsor is ígéretesnek és jól összeállítottnak tűnt: (az egyre gyengülő hallású) Beethoventől a jól ismert megdicsőülés-zene, az Egmont-nyitány[/I], valamint a sikerkorszakában íródott IV. G-dúr zongoraverseny (1807), végül Brahms F-dúr szimfóniája (1883).

A pittsburgiekre egy rossz szót sem lehet szólni. Talán a kákán is csomót keresek, ha azt mondom, hogy a fúvósok kissé gyengén teljesítettek (mind dinamikában, mind intonációban) a koncert elején. De tényleg, ez fel sem tűnt akkor, hiszen annyira elfoglalt az, hogy a Beethoventől megszokott szenvedély (és a zeneszerző is erőszakos ember tudott lenni) hiányzott. Persze a zenekar játszott a dinamikával: volt piano és forte, csak az egész olyan bécsiesen, kikerekítetten szólt...

Marek JanowskiÉs nehogy rossz szó érje a házuk táját: a pittsburgiek remekül játszottak, Marek Janowski személyében ragyogó karmesterrel. Különösen, hogy a szünet után, a koncert Brahms-felében bizony a szenvedélyt is megkaptuk tőlük. A legkevésbé sem éreztem Brahms cigányos-verbunkos-magyaros hangzását (ami azért nem csak magyar táncaiban érvényesül), amit hallottam, az tiszta (internacionális) szenvedély volt - éppen az, amit az előző Beethovenből hiányoltam.

Szóval olyan koncert volt, amiről nehéz anélkül írni, hogy az ember szuperlatívuszokba ne bonyolódna. Ezért is tűnődtem el inkább azon, hogy miért volt mindaz, ami volt? Tudniillik egy 250 éves város magyarországi kötődésű zenekara kiválasztja Beethoven diadal- és megdicsőülés-zenéit, valamint - a magyaros - Brahms által újraálmodott klasszikus formájú F-dúr szimfóniát. Csak egy apróság maradt ki a két szerző között: 80 év, 80 év romantika és 80 (vagy 250?) év küzdelem.

Pittsburgi Szimfonikus ZenekarS hogy az érzelmi/kifejezésbeli hangsúly a visszaemlékezésre (Brahms) esett, én arra a következtetésre jutottam, hogy ennek bizony szimbolikus értelme van Pittsburg város esetében. Nem kellenek a forradalmak, a vad álmodozások. Emlékezzünk - együtt - a régi szép időkre!

nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Simon Géza Gábor: A magyar jazztörténet ösvényein. A magyar jazztörténeti kutatás hatvanöt esztendeje 1958–2023
A Bélaműhely koncertje a pécsi Szabadkikötőben

Más művészeti ágakról

irodalom

Závada Péter: A muréna mozgása, Jelenkor, Budapest, 2023.
Az év ódaköltője 2024 pályázat eredményhirdetése


bezár
Regisztráció