film
A XIX. és XX. század fordulóján, az Ottomán Birodalom végjátéka idején vesszük fel a történet fonalát. A nagy birodalmak részeként élő kisebbségek emberemlékezet óta nem voltak könnyű helyzetben, a XIX. században kibontakozó nacionalizmus ideológiájának térhódítása pedig különösen felborzolta a kedélyeket az egymás mellett élő, ámde különböző vallású, nyelvű és/vagy kultúrájú népek esetében. Az egymástól elidegenedő, majd ellenségessé váló népek sorsának tragikus dinamikáját látjuk az Ottomán Birodalmon belül élő örmény kisebbség történetében is a XX. század hajnalán.
Főhősünk, Mikael Bogoshian (Oscar Isaac) egy kicsiny örmény faluban élő fiatalember, aki tradicionális gyógyító családból származik, ám felismeri a korban rohamléptekkel fejlődő, modern orvostudomány hívását, és arra teszi fel az életét, hogy a fővárosban igazi doktorrá képezze magát. Mindehhez természetesen egy kisebb vagyonra vagy szükség, mely a Bogoshian családnak nem áll rendelkezésére, a fiú tehát a hozományért eljegyez egy falubeli lányt, s ígéretet tesz neki, hogy a néhányéves orvosképzést követően visszatér, és megülik az esküvőt. A tiszta szívű és nemes ideáktól hajtott, önfeláldozó Mikael megérkezik Konstantinápolyba, és sikerrel megkezdi a tanulmányait. Eközben jó barátságot köt egy, az orvosi pálya iránt a legkevésbé sem elhivatott, ám családi kényszer miatt medikussá lett török ifjúval, valamint minden jószándéka és erényessége mellett szerelembe esik konstantinápolyi rokonainak gyönyörű nevelőnőjével, Anával (Charlotte Le Bon).
Ana azonban nincs egyedül, társa az amerikai újságíró, Chris Myers (Christian Bale), aki elhivatottan tárja a nemzetközi közvélemény elé az elnyomott népek sérelmeit és rejtett tragédiáit, ilyen formán pedig figyelme éppen az örmény kisebbségre irányul.
Az expozíciót követően gyorsan eszkalálódnak az események, eleinte csupán helyi forrongások zajlanak, majd a külső segítség következtében megnövekedett török hadierő hathatós segítségével rendszerszinten is az örmények ellen fordul a kormány, és szisztematikus népirtásba kezd.
Minden valamirevaló forgatókönyvíró tudja azonban, hogy a grandiózus történelmi tablók, legyenek bármilyen impozánsak, a legkevésbé sem tudnak a nézők szívébe találni, ha nem tesszük valamilyen aspektusból emberivé a történetet. Az életben maradásért vívott küzdelem és az országból való menekülés hátterében tehát egy szerelmi háromszög – időnként ráadásul négyszöggé alakulva – bonyolódik előttünk, hogy bekapcsolja az érzelmeinket, és mindinkább azonosulásra késztessen a főhősökkel. E két konfliktus – a végtelenül személyes és intim, valamint a történelmi léptékű, egész népcsoportra kiterjedő genocídium – egyszerre próbál hasonló hangsúllyal jelen lenni a történetben, az egyensúly azonban gyakran megbicsaklik. A szerelmi háromszög mögött időnként szem elől tévesztjük a puszta létezés fenyegetettségét, amikor pedig utóbbi kerekedik felül a történetben, a szerelmi ügy súlytalan, apró-cseprő problémának tűnik.
Történelmi filmhez méltóan Az ígéret kiállítása impozáns és látványos, nem bántak fukar kézzel sem a részletgazdag jelmezekkel, sem a nagyszabású, a tájat, s vele a kultúrát és a kontextust bemutatni szándékozó kránozásokkal, légifelvételekkel. Oscar Isaac pedig szemlátomást nagyon igyekszik, hogy az archaikus gyökerekkel rendelkező kultúra és a tőlünk mára a történelmi múlt részeként eltávolodott korszak részeként létező figuráját a lehető legtermészetesebben jelenítse meg, ám a többiek mesterkéltsége nem találkozik az ő törekvéseivel. S bár ez a film valóban egyfókuszúan az örményekről – illetve az őket elnyomó és kiirtani szándékozó törökökkel való konfliktusukról – szól, azért nem ússzuk meg a nagy és nemes fehér amerikai karaktere nélkül, aki újságíró létére önfeláldozó módon végig a terepen van, és a civilek menekítésében segédkezik.
Mindenképpen értékelendő a szándék, hogy azt a súlyos hallgatással övezett tabut, amelyet az örmény holokauszt jelent, széles közönség számára is elérhető módon tematizálták, a probléma megfilmesítésének ötlete kézenfekvő és izgalmas, az elkészült produktum azonban mintha nem tudná megfelelőképpen összefogni mindazt, amire vállalkozott. Ez a film mint a modernkori történelem első népirtásának állított emlék, sajnos betartatlan ígéret maradt.
Az ígéret (The Promise)
Magyarul beszélő, spanyol-amerikai történelmi film, 133 perc, 2016
Rendező: Terry George
Forgatókönyv: Terry George, Robin Swicord
Producer: Kirk Kerkorian, Eric Esrailian, William Horberg, Mike Medavoy
Fényképezte: Javier Aguirresarobe
Vágó: Steven Rosenblum
Zene: Gabriel Yared
Szereplők: Oscar Isaac, Christian Bale, Charlotte Le Bon, James Cromwell, Jean Reno, Tom Hollander, Shohreh Aghdashloo, Angela Sarafyan
Forgalmazza a Verigo Media.
Korhatár: Tizenhat éven aluliak számára nem ajánlott!
Bemutató: 2017. augusztus 17.