bezár
 

film

2017. 08. 25.
Ígéret, és az is marad
Terry George: Az ígéret
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az ígéret a XX. századi történelem első és egyik legelhallgatottabb tragédiáját, az örmény holokauszt témáját dolgozza fel. A szándék becsülendő, ám az elkészült mű semmi esetre sem fogja felforgatni a filmtörténeti hagyományt.

A XIX. és XX. század fordulóján, az Ottomán Birodalom végjátéka idején vesszük fel a történet fonalát. A nagy birodalmak részeként élő kisebbségek emberemlékezet óta nem voltak könnyű helyzetben, a XIX. században kibontakozó nacionalizmus ideológiájának térhódítása pedig különösen felborzolta a kedélyeket az egymás mellett élő, ámde különböző vallású, nyelvű és/vagy kultúrájú népek esetében. Az egymástól elidegenedő, majd ellenségessé váló népek sorsának tragikus dinamikáját látjuk az Ottomán Birodalmon belül élő örmény kisebbség történetében is a XX. század hajnalán.

Az ígéret

Főhősünk, Mikael Bogoshian (Oscar Isaac) egy kicsiny örmény faluban élő fiatalember, aki tradicionális gyógyító családból származik, ám felismeri a korban rohamléptekkel fejlődő, modern orvostudomány hívását, és arra teszi fel az életét, hogy a fővárosban igazi doktorrá képezze magát. Mindehhez természetesen egy kisebb vagyonra vagy szükség, mely a Bogoshian családnak nem áll rendelkezésére, a fiú tehát a hozományért eljegyez egy falubeli lányt, s ígéretet tesz neki, hogy a néhányéves orvosképzést követően visszatér, és megülik az esküvőt. A tiszta szívű és nemes ideáktól hajtott, önfeláldozó Mikael megérkezik Konstantinápolyba, és sikerrel megkezdi a tanulmányait. Eközben jó barátságot köt egy, az orvosi pálya iránt a legkevésbé sem elhivatott, ám családi kényszer miatt medikussá lett török ifjúval, valamint minden jószándéka és erényessége mellett szerelembe esik konstantinápolyi rokonainak gyönyörű nevelőnőjével, Anával (Charlotte Le Bon).

Az ígéret

Ana azonban nincs egyedül, társa az amerikai újságíró, Chris Myers (Christian Bale), aki elhivatottan tárja a nemzetközi közvélemény elé az elnyomott népek sérelmeit és rejtett tragédiáit, ilyen formán pedig figyelme éppen az örmény kisebbségre irányul.

Az expozíciót követően gyorsan eszkalálódnak az események, eleinte csupán helyi forrongások zajlanak, majd a külső segítség következtében megnövekedett török hadierő hathatós segítségével rendszerszinten is az örmények ellen fordul a kormány, és szisztematikus népirtásba kezd.

Az ígéret

Minden valamirevaló forgatókönyvíró tudja azonban, hogy a grandiózus történelmi tablók, legyenek bármilyen impozánsak, a legkevésbé sem tudnak a nézők szívébe találni, ha nem tesszük valamilyen aspektusból emberivé a történetet. Az életben maradásért vívott küzdelem és az országból való menekülés hátterében tehát egy szerelmi háromszög – időnként ráadásul négyszöggé alakulva – bonyolódik előttünk, hogy bekapcsolja az érzelmeinket, és mindinkább azonosulásra késztessen a főhősökkel. E két konfliktus – a végtelenül személyes és intim, valamint a történelmi léptékű, egész népcsoportra kiterjedő genocídium – egyszerre próbál hasonló hangsúllyal jelen lenni a történetben, az egyensúly azonban gyakran megbicsaklik. A szerelmi háromszög mögött időnként szem elől tévesztjük a puszta létezés fenyegetettségét, amikor pedig utóbbi kerekedik felül a történetben, a szerelmi ügy súlytalan, apró-cseprő problémának tűnik.

Az ígéret

Történelmi filmhez méltóan Az ígéret kiállítása impozáns és látványos, nem bántak fukar kézzel sem a részletgazdag jelmezekkel, sem a nagyszabású, a tájat, s vele a kultúrát és a kontextust bemutatni szándékozó kránozásokkal, légifelvételekkel. Oscar Isaac pedig szemlátomást nagyon igyekszik, hogy az archaikus gyökerekkel rendelkező kultúra és a tőlünk mára a történelmi múlt részeként eltávolodott korszak részeként létező figuráját a lehető legtermészetesebben jelenítse meg, ám a többiek mesterkéltsége nem találkozik az ő törekvéseivel. S bár ez a film valóban egyfókuszúan az örményekről – illetve az őket elnyomó és kiirtani szándékozó törökökkel való konfliktusukról – szól, azért nem ússzuk meg a nagy és nemes fehér amerikai karaktere nélkül, aki újságíró létére önfeláldozó módon végig a terepen van, és a civilek menekítésében segédkezik.

Az ígéret

Mindenképpen értékelendő a szándék, hogy azt a súlyos hallgatással övezett tabut, amelyet az örmény holokauszt jelent, széles közönség számára is elérhető módon tematizálták, a probléma megfilmesítésének ötlete kézenfekvő és izgalmas, az elkészült produktum azonban mintha nem tudná megfelelőképpen összefogni mindazt, amire vállalkozott. Ez a film mint a modernkori történelem első népirtásának állított emlék, sajnos betartatlan ígéret maradt.

 

Az ígéret (The Promise)

Magyarul beszélő, spanyol-amerikai történelmi film, 133 perc, 2016

Rendező: Terry George

Forgatókönyv: Terry George, Robin Swicord

Producer: Kirk Kerkorian, Eric Esrailian, William Horberg, Mike Medavoy

Fényképezte: Javier Aguirresarobe

Vágó: Steven Rosenblum

Zene: Gabriel Yared

Szereplők: Oscar Isaac, Christian Bale, Charlotte Le Bon, James Cromwell, Jean Reno, Tom Hollander, Shohreh Aghdashloo, Angela Sarafyan

Forgalmazza a Verigo Media.

Korhatár: Tizenhat éven aluliak számára nem ajánlott!

Bemutató: 2017. augusztus 17.

nyomtat

Szerzők

-- Dombai Dóra --

Dombai Dóra az ELTE BTK magyar nyelv és irodalom, valamint filmtudomány és esztétika szakán végzett. Rendszeresen publikál filmkritikákat, elemzéseket és társadalmi témájú esszéket. Érdeklődési területe a kortárs magyar filmművészet, a feminista kritika és a környezetesztétika.


További írások a rovatból

Alex Garland: Polgárháború
Hajdu Szabolcs: Kálmán-nap
Jeanne Herry: Az arcuk mindig előttem lesz

Más művészeti ágakról

Az év ódaköltője 2024 pályázat eredményhirdetése
irodalom

A Jelenkor Kiadó új költészeti kiadványainak bemutatója
Komáromy Bese Soha jobban című darabjáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés