bezár
 

film

2014. 08. 27.
Hollywoodi kísértetjárás
David Cronenberg: Térkép a csillagokhoz
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
David Cronenberg, a testhorror mestere visszatér, egy korábbi önmagához képest visszafogottabb, inkább borzongató, mint sokkolóan borzasztó kísértetfilmmel és családi drámával.

David Cronenberg leginkább legendás hetvenes-nyolcvanas évekbeli biohorrorjaival ivódott be a köztudatba, melyek amellett, hogy bizarr emberi testekkel, mutációkkal, torzulásokkal sokkoltak, kifinomult társadalomkritikát fogalmaztak meg. A Videodrome például a tömegmédia manipulatív és gátlástalan gépezetét mutatja be undort keltő metamorfózisokon keresztül, A légy a tudomány mindenhatóságának veszélyeire hívja fel a figyelmet a megszállott tudós egyszerre viszolyogtató és szánalomkeltő átváltozásán keresztül, míg az eXistenZ a Mátrixot egy évvel megelőzve kimondja, hogy a virtuális valóságok rabjai vagyunk úgy lelkileg, mint testileg. Ám már ez utóbbira is jellemző, hogy a „vér bárójá”-nak nevezett Cronenberg korábbi filmjeihez képest letisztultabb stílusban alkot. 2000-es évekbeli művei pedig egyenesen korszakváltóknak nevezhetők, mivel nemhogy nem húsbavágó alkotások, de egyenesen minimalista bűndrámák. A Pók, az Erőszakos múlt vagy az Eastern Promises már nem horror, hanem thriller, illetve gengszterfilm. Bennük csupán egy-egy igazán erőszakos jelenet sokkolja a nézőt, jóllehet, a szerző társadalomkritikus attitűdje biohorrorjait idézi. A Térkép a csillagokhoz tökéletesen illeszkedik az idős Cronenberg kortárs rendezéseinek sorába, ám sajnos inkább a kevésbé sikerült, a vérbáró kifáradását jelző munkái (Cosmopolis, Veszélyes vágy), semmint emlékezetesebb filmjeinek csoportját gyarapítja.

Térkép a csillagokhoz

David Cronenberg legújabb műve érdekes egyvelege a kísértetfilmnek, a családi thrillernek, melodrámának és az önreflexív Hollywood-kritikus drámának (Alkony sugárút, Inland Empire, A futurológiai kongresszus). A történt centrumában kívülről vonzó, kulisszái mögött taszító hollywoodi Álomgyár áll. Az elkényeztetett gyereksztár, Benjie Weiss (Evan Bird), az őt menedzselő édesanyja, Christina (Olivia Williams), illetve fura ezoterikus módszerekkel gyógyító, karakán édesapja, Dr. Stafford (John Cusack) a felső tízezer tipikus fényűző, látszólag boldog, de érzelmileg üres életét élik. Stafford az alpári, kétszínű, hipochonder, levitézlett színésznőt, Havana Segrandot (Julianne Moore) trenírozza egy régóta várt szerepre. Havanához egy nap rejtélyes égési sérülésekkel teli fiatal lány, Agatha érkezik (akit maga Carrie Fisher, a Star Wars Leia hercegnője ajánlott be), hogy a nő szolgálatába álljon elvileg a szamárlétrát végigjárni a kávéfőzéstől a színésznői karrierig. Agatha azonban másra vágyik, valami miatt egyre közelebb próbál kerülni Benjie-hez és családjához. Eközben a beképzelt színészpalánta Benjie-nek és Havanának is fura látomásai vannak, melyekről nézőként is nehéz eldönteni, hogy kísértetek vagy csupán képzeletük szüleményei. S az is jó kérdés, hogy mi köze van mindehhez a korábban szintén szellemeket látó, kényszergyógykezelt Agathának…

Térkép a csillagokhoz

David Cronenberg 2000-es évekbeli filmjeinek lényege a „titok”. Az erőszakos múlt vagy az Eastern Promises, de már az eXistenZ is jól felépített, lassan kibomló múltbeli titkokról szólnak. Így a Térkép a csillagokhoz is. Miként az említett thrillerek rejtélyeit, úgy legújabb filmjének történetét is mesterien bontja ki a szerző. Karakterei bár jórészt ellenszenvesek és furcsák, mégis érdekes háttértörténetük, mely miatt a Térkép a csillagokhoz az utolsó fél óráig berántja a nézőt. S Cronenberg szépen alakítja át a szerepeket, illetve a karakterek dramaturgiai funkcióját. Például a sokáig hanyagolt, és mellékszereplőnek tűnő, jelentéktelen és megalázó munkát végző Agatha válik főhőssé, sőt, az egész történet lényegévé. Bár csak lassan csordogál az egyre bizarrabb, incestustól és perverzióktól sem mentes cselekmény, azonban nincsenek üresjáratok, az érdekes figurák feltáruló kapcsolatrendszere végig fenntartja a befogadó figyelmét.

Térkép a csillagokhoz

A karakterek dramaturgiai pálfordulásai pedig nem pusztán a hatás kedvéért történnek, David Cronenberg tudatosan élt ezzel a fogással a Térkép a csillagokhoz témája miatt. A film nagyon erősen sugallja, hogy az Álomgyár futószalagon gyártott termékeinek fiktív, szabad világával szemben a valóságban komoly társadalmi hierarchia uralkodik. Azaz Hollywoodban a sztárok istenek, személyzetük kiszolgáltatott alattvaló, majdhogynem rabszolga. Ám az elnyomás ellen egy idő után mindkét oldalról fellázad egy-egy főbb karakter (Agatha és Benjie). Mert nemcsak a tényleges szolgák szenvednek, látszik, hogy a szerepükbe zárt, képmutatásra kényszerített sztárok is vergődnek. A Havanát kísértő szellem (vagy, ha jobban tetszik: pszichés probléma) például szerepkonfliktusaiból materializálódik. De a húgával korábban esküvői ceremóniákat eljátszó, ártatlan Benjie is a tömegszórakoztató ipar áldozata: nyilvánvaló, hogy a hírnév vette el eszét, és vált már alig 13 évesen drogos, ivós, nagyképű, kiégett celebbé. A Térkép a csillagokhoz így felfogható az Inland Empire-höz hasonló bizarr Hollywood-kritikaként is.

Térkép a csillagokhoz

Jóllehet, a film nem mellőzi a jórészt sajnos altesti feketehumort, ám Cronenberg nem pusztán társadalmi szatírát kívánt vászonra vinni, az Álomgyárat a családi thriller, illetve félig-meddig a kísértethorror berkein belül ostorozza. Ettől azonban a Térkép a csillagokhoz túlzsúfolttá, a sok történetszál elvarratlanná, a feldobott témák kifejtetlenné válnak. Persze mindennek a lélekölő és népámító szórakoztatóipar az oka: a csillogás hamissága, a hírnév részegítő ópiuma teszi tönkre a családokat és az egyént. Azonban nem tudjuk meg pontosan, honnan származnak a kísértetek, Benjie és Agatha túl hirtelen kerülnek egy oldalra, és a történet lezárása is inkább összecsapottnak, semmint sokkolónak nevezhető. Havana karaktere pedig majdhogynem felesleges. A kiégett színésznő kőbunkó figurája hiába jutalomszerep Julianne Moore-nak, és hiába válik rajta keresztül szinte tapinthatóvá az Álomgyár színfalak mögötti rémálommá transzformálódása, azonban a Weiss-család drámája is bőven elég lett volna a csillogó, de a felszín alatt korrodálódó Hollywood bemutatására. Olyan, mintha David Cronenberg nem bízna nézőjében vagy a családi thrillerszálban, és didaktikusan megismételné a Térkép a csillagokhoz tézisét Havana sztorijában.

Jóllehet, Julianne Moore figurája nélkül feleannyira lenne érdekes a szerző legújabb filmje. Moore zseniális ebben a tőle szokatlan szerepben. A külsőleg vonzó, de a kulisszák mögött alpárian viselkedő Havana igazi kiégett celebzsarnok. Tökéletes leképzése ő a kétszínű sztárnak: a moziban hercegnő, a való életben igazi banya. Mellette említésre méltó még a Benjie-t játszó, nemcsak karaktere szerint, de valóban Ryan Goslingra hasonlító Evan Bird is, aki meggyőzően képes megformálni ezt a látszólag tipikus, valójából komplex celebtinit. A felszínen lekezelő, ellenszenves, ivós-drogos ifjú, ám szobái falai közt feltárul az érző, törékeny gyerek, akit sok éve tetszhalott állapotba taszított a sztárvilág. De John Cusack is frappánsan formálja meg a hideg, profi, mindent, kivéve családi titkait uraló terapeutát. S talán Robert Pattinsonról is elmondható, hogy van benne némi színészi tehetség – de nem ez a film hozza el számára az Alkonyat utáni pirkadatot.

Térkép a csillagokhoz

David Cronenberg elmúlt hetven éves, megöregedett – ezt az állítást Térkép a csillagokhoz is megerősíti. A történet kétharmada egész izgalmas, érdekfeszítő, karakterei jól kidolgozottak. Azonban a szerző túl sok mindent szeretett volna belezsúfolni alkotásába, ennyi mindent a Térkép a csillagokhoz szűk kétórás játékideje nem bírt el. Emellett semmi olyat nem mond el az Álomgyárról vagy a felső tízezerről, amit előtte jónéhányan (Alkony sugárút, Inland Empire) ne vágtak volna Hollywood arcába. Utolsó fél órája, illetve lezárása pedig összecsapott, nem méltó a megelőző másfélhez. Ennek ellenére a Térkép a csillagokhoz nézhető, izgalmas misztikus thriller, komoly, mindenkor aktuális társadalomkritikával. De jobb lenne, ha David Cronenberg inkább az Erőszakos múlt és az Eastern Promises minimalista bűnfilmes tradícióját ápolná, mert a vérbáróhoz képest a Térkép a csillagokhoz még így is vérszegény.

 

Térkép a csillagokhoz (Maps to the Stars)

Színes, kanadai-amerikai-francia-német dráma, thriller, 2014

Rendező: David Cronenberg

Forgatókönyvíró: Bruce Wagner

Operatőr: Peter Suschitzky

Producer: Said Ben Said, Martin Katz, Michel Merkt

Vágó: Ronald Sanders

Szereplők: John Cusack (Dr. Stafford Weiss), Olivia Williams (Cristina), Evan Bird (Benjie Weiss), Julianne Moore (Havana Segrand), Robert Pattinson (Jerome Fontana), Mia Wasikowska (Agatha Weiss), Carrie Fisher (Carrie Fisher), Sarah Gadon (Clarice)

Korhatár: 12 éven aluliak számára nem ajánlott!

Bemutató: 2014. szeptember 11.

Forgalmazó: Cinetel Kft.

nyomtat

Szerzők

-- Benke Attila --

Benke Attila az ELTE Bölcsészettudományi Karán végzett 2012-ben filmtudomány mesterszakon, ugyanitt 2016-ig a Filozófiatudományi Doktori Iskola Film-, média- és kultúraelmélet programjának hallgatója volt. Jelenleg filmkritikusként, újságíróként, szerkesztőként tevékenykedik számos kulturális folyóiratnál és portálnál, valamint filmes műfajelméleti kutatást végez, és magyar filmtörténettel is foglalkozik.


További írások a rovatból

Denis Villeneuve: Dűne – Második rész
Interjú Vermes Dorkával az Árni című első nagyjátékfilmjéről
Beszélgetés Hevér Dániel rendezővel és Kertész Zsanett forgatókönyvíróval a Valami madarak című filmjükről

Más művészeti ágakról

Beszélgetés Karosi Júlia jazz-énekessel
Lugosi LUGO László utánkövetése – elhangzott az emléktábla avatásán


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés