bezár
 

zene

2014. 04. 08.
Joseph Haydn - Esterházy Péter: Hét utolsó szó
Ősbemutató 2014. április 16-án a Budapest Music Centerben - Budapest, IX. kerület, Mátyás utca 8.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Dubóczky Gergely karmester felkérte Esterházy Pétert, írjon szöveget Haydn Hét utolsó szóként emlegetett zeneművéhez. Esterházy Péter megírta, április 16-án este lesz az ősbemutató a BMC-ben, Haydn-Esterházy: Hét utolsó szó címmel.
Előadó zenekar: Budapest Sound Collective
Vezényel: Dubóczky Gergely
Esterházy Péter szövegét előadja: Mácsai Pál és Kerekes Éva
Látvány: Izsák Lili


Mácsai Pál (Nagy Gergő fotója)

Joseph Haydn ezt a művét a délspanyol város, Cadiz felkérésére komponálta 1785-ben. A templom belső terét fekete kendőkkel fedték be, csak középen világított egy lámpa. Haydn: Krisztus hét utolsó szava a keresztfán (Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze) című műve a cadizi püspök prédikációjával hangzott el, amelyet a hét szóhoz adott elő a húsvéti liturgia részeként.

A fiatal karmester, Dubóczky Gergely ötlete és koncepciója alapján Joseph Haydn zeneműve hamarosan kétféle előadásban csendül fel Magyarországon: 2014. április 12-én 19.30-kor a Gödöllői Szentháromság-templomban, április 16-án 19 órától pedig a Budapest Music Centerben, amely különleges ősbemutató lesz.

Dubóczky Gergely felkérésére ugyanis Esterházy Péter írt a prédikációk helyére mai szöveget a hét szóhoz. Ezt hallhatja a közönség a Budapest Music Center koncerttermében áprlis 16-án este a Budapest Sound Collectiv előadásában, Dubóczky Gergely vezényletével. Esterházy Péter szövegét Mácsai Pál és Kerekes Éva adja elő.

Kerekes Éva (Nagy Gergő fotója)

Előtte, április 12-én, szombaton 19.30-tól Zenés áhítat lesz elmélkedéssel, a Gödöllői Szentháromság-templomban Hydn: Krisztus utolsó hét szava a keresztfán című művét ott is a Budapest Sound Collective zenekar adja elő Dubóczky Gergely vezényletével, Szecsődi Péter plébános prédikációjával.

Joseph Haydn élete meghatározó részében az Esterházy család szolgálatában állt, évtizedeken át komponált és zenélt Eisenstadtban (Kismartonban) és Fertődön, a művészi alkotómunkája szorosan összefonódott az osztrák-magyar kultúrával. Az, hogy Haydn ciklusához most Esterházy Péter írt mai szöveget, a közös örökség továbbvitelének a szép példája.

Az előadó zenekar, a Budapest Sound Collective 2013 ősze óta működik ezzel a névvel, az alapító karmester, Dubóczky Gergely művészeti vezetésével. A zenekarban kiemelkedő művészek dolgoznak rangos magyar szimfonikus zenekarokból, a tapasztalt és a fiatal művészek folyamatosan inspirálják egymást a közös munka során, hiszen itt nem a saját, állandó zenekarukkal dolgoznak, hanem olyanokkal, akikkel esetleg nem is volt még alkalmuk közös muzsikálásra. A BSC koncertmestere Koppándi Jenő, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar koncertmestere.

A darab felépítése: bevezető - 7 szonáta - földrengés. A földrengés kivételével mind lassú tétel. A szonáták között hangzanak el a szövegbetétek. A mű érdekessége még egy tétel, amelyben kizárólag fúvósok szólalnak meg.
 
Dubóczky Gergely karmester rövid szakmai életrajza:
 
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem karmesterképző szakát – matematikusi egyetemi tanulmányok után – Ligeti András és Gál Tamás növendékeként végezte el, 2011-ben summa cum laude diplomázott.

Dubóczky Gergely (Raffay Zsófia fotója)

Közben, 2010-ben a Bard College ösztöndíjasa volt (New York állam, The Conductors Intstitute), a 2010-2011-es tanévben pedig a bécsi zeneakadémián (Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien) Mark Stringer tanítványa volt.

Részt vett például Harold Farberman, Leon Botstein, Lawrence Golan, Erwin Ortner, Bertrand de Billy, Daniel Harding mesterkurzusain, a Nemzetközi Bartók Szemináriumon, legutóbb pedig, 2013 decemberében Eötvös Péter bázeli mesterkurzusán.

2012-ben és 2013-ban Kocsis Zoltán asszisztenseként, a Nemzeti Filharmonikusok betanító karmestereként dolgozott.
Szakmai tevékenysége széles skálán mozog, ritkán játszott Haydn-művektől kortárs darabok bemutatásán át a barokk continuo-játékig terjed. Korrepetitorként és karmesterként is gyakori közreműködője különböző színházi és operaprodukcióknak, dolgozott például a Thália Színházban és a Nemzeti Színházban.

Öt évig dolgozott rendeszeresen oratóriumkórussal, a Budapesti Kórussal. Öt éve vezeti a Semmelweis Egyetem hallgatói együttesét is, a Medikus Zenekart, amely nemrég meghívást kapott Bayreuth-ba.

Saját együttesét 2011-ben hozta létre, a zenekar 2013 őszén Budapest Sound Collective néven adott sikeres koncerteket (ez a név megmarad a kortárs bemutatókhoz). Ugyanez a csapat Orchestra Haydn-ként adja majd elő a további különleges, izgalmas Haydn-műveket.

Az együttes koncertekre szerveződik, jelentős zenekarokban (például a Nemzeti Filharmonikus Zenekarban, a Budapesti Fesztiválzenekarban és a Liszt Ferenc Kamarazenekarban) játszó, tapasztalt, valamint fiatal zenészek dolgoznak itt alkalomszerűen együtt, ami inspirálóan hat a zenészekre.

A repertoár is színes: Dubóczky Gergely a saját zenekarával különleges produkciók bemutatását tűzte ki célul, a széles repetoár a reneszánsztól a kortársakig ívelhet, nem föltétlenül gyakran előadott, úgynevezett "mainstream" művekkel. Néhány példa a saját együttessel játszott repertoárból: saját összeállítású Rameau-szvit, ritkán hallható Haydn-művek. 2012-ben, a Belvárosi Barokk Fesztiválon két este alatt előadták Bach hat brandenburgi versenyét.
 
Dubóczky Gergely fontos célkitűzése a kortárs művek és a különlegességek bemutatása, ezek sorába illik a Haydn-Esterházy-ősbemutató is. 
 
Ilyen művek előadásáról tanúskodott a zenekar 2013. október 3-i, a MOM Kulturális Központban tartott koncertje, amelyen Haydn: I. szimfóniája után Haydn: B-dúr sinfonia concertante című műve csendült fel Dubóczky Gergely vezényletével.

Erről a koncertről írta Tóth Endre kritikus a Muzsika 2013. novemberi számában:
"(...) A recenzens lelkesedését csak tovább fokozta az interpretáció energiától duzzadó intenzitása, valamint a zene humorának megélt pillanatai. Dubóczky precíz, pálca nélküli vezénylése mögött magabiztos, határozott elképzelések húzódtak: nem taktírozott, hanem közvetítette a zenét, a zenekar és a közönség is aktív viszonyba kerülhetett a muzsikával. A zene beszédszerűsége, folyamatai, irányai voltak fontosak számára, értelmezése a darab lényegét mutatta meg annak teljességében, vezénylése még a hallgatóságot is eligazította a szimfónia struktúrájában. (...)

Esterházy Péter fotója: Dobó László
Dubóczky Gergely fotója: Raffay Zsófia
Mácsai Pál és Kerekes Éva: Nagy Gergő fotója (a szerk.)
nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

Nils Frahm: Day
A 180-as Csoport című kötet bemutatója
Jakob Bro and Joe Lovano: „Once Around The Room” koncertje a Müpában, 2023. október 26.
Schubert NOW bejátszókoncert a BMC-ben

Más művészeti ágakról

Lugosi LUGO László utánkövetése – elhangzott az emléktábla avatásán
Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről
Karácsonyozzatok velünk, vagy ússzatok haza az Örkény Stúdióban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés