bezár
 

építészet

2013. 04. 26.
Híres épületek egy ékszerész satujában
FISE Galéria – Pillérek című kiállítás
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Lenzsér-Mezei Kata legújabb ékszerkollekcióját világhírű építészek épületei ihlették. Kata néhány évvel ezelőtt, miközben még javában tervező építészként dolgozott, régi vágyát megvalósítva elkezdett kitanulni egy második szakmát, az ötvösmesterséget. Több kurzuson részt vett Budapesten, csiszolgatta az ezüstöt és a tudását, majd Milánóban egy neves divattervező magániskolában tanult ékszertervezést. Lassan kifejlődött az a tudás és tapasztalat, melynek birtokában elkezdte formába önteni vízióit.

Egyedi tervezésű ékszereiben főként ezüstöt és rezet használ, illetve ezek különleges préselési folyamattal készült ötvözeteit. Az új kollekcióban előtérbe kerülnek olyan anyagok is, amelyek már megjelenésükben, textúrájukban is hasonlítanak az építészeti eszköztárhoz. A kompozíciókban látható plexi, acél, üvegmozaik, üvegszövet és hajlított vörösréz háló. Ezek mellett felbukkannak olyan alkotórészek is, melyek biztosan megtalálhatók minden építész asztalfiókjában, ilyen a közönséges gombostű és a damil.
Kata szokatlanul, de jó ízléssel rendeli egymáshoz ezeket az anyagokat, és különleges érzékenységgel munkálja össze azokat. Na de mi van a formával? Elmondása szerint régóta foglalkoztatta a gondolat, hogy készítsen egy kimondottan építészeti kollekciót, tehát ezzel a témával pályázott a FISE Galériába (Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesület). A kiállított együttesnek az "Ékítészet" nevet adta. Az ékszerkollekció tárgyainak közös "pillérét" az építészeti részletképzés minéműsége mutatja: felületek, szerkezetek, kapcsolatok, anyagok. A tárgyak megalkotásakor az a kérdés foglalkoztatta, hogyan hatnak az épületek esetében használt formai kompozíciók, szerkezeti konstrukciók a teljesen más léptékű ékszerekre.



És hogy miféle kiváló nemzetközi építészeti palettáról csipegetett a művésznő? A hidaknak szentelt vitrinben, egyik kedvence, a spanyol Santiago Calatrava hídjainak szerkesztési elvei uralkodnak.



A múlt század elején alkotó Lajta Béla egyik ornamentikáján megfigyelt motívum térben elevenedik meg egy gyűrűn. Carlo Scarpa olasz építész formavilága köszön vissza néhány medálon. Az Art Nouveau stílus és az Arts and Crafts mozgalom képviselője, Ch. R. Mackintosh skót tervező festménye jelenik meg berakásként.



A Los Angeles-i élő legenda, Frank O. Gehry barcelonai, tengerbe révedő bálnája ihlette garnitúra pedig magárért beszél.



Az ujjpercre hengeredő gyűrűk érdekes párhuzamot vonnak a korai high-techet szimbolizáló Lloyd’s ház gépészeti csöveivel és íves mellvédjeivel, ami Richard Rogers munkája. Egy fiatalabb angol építész, Thomas Heatherwick 2010-es sanghaji világkiállításra készült sündisznótüskés pavilonjára emlékeztető gombostűs szett himbálózik a kirakatüveg mögött.



És végül urbanisztikai kicsapongásként jelenik meg a kedves olaszországi kisváros, Lucca ovális főterére komponált gyűrűsorozat.



A vitrinek aljára leterített fekete-fehér épületfotókra helyezett ékszereket szürreális hangvételű írások kísérik, melyek Mezei Gábor költőnek a látomásait tolmácsolják a befogadó felé. Ez a kis adalék kellemes többletet nyújt a szemlélőnek.



Az ékszeres dobozokkal telt kiállítótér párhuzamosan egy másik fiatal művész, Kusnyár Eveline képeit is bemutatja a falon függő festmények formájában. A kapocs, az összekötő híd a két alkotó munkái között az építészeti témaválasztás, ugyanis ezek a festmények egy amszterdami utazás élményeinek kivetülései.





A páros kiállítás kaphatta volna akár a "Hidak" címet is - mutatott rá beszédében a kiállítást megnyitó művészettörténész, Kutasy Mercédesz - annál is inkább, mivel mindkét műfajban megjelennek konkrét hidak, mint inspiráló építmények. Eveline festményein különös nézőpontokból megfestett hidak, hidak korlátjai és a hidak korlátjaihoz támasztott kerékpárok sejlenek. Látványuk mintha csak súrolná a látómezőnk peremét, ahogy egy városnéző utazáson lenni szokott, mikor a város valódi hangulata észrevétlenül rögzül az emlékezetünkben; és ezt a hazahozott hangulatot sokszor a fókuszunkat elkerülő, de vissza-visszatérő környezeti elemek jellegzetessége bélyegzi meg. A Turistajáratok című képsorozat is meg van fűszerezve egy csipetnyi irodalommal, melyek a festőnő feljegyzései, aki azokat az ingerhatásokat foglalta mondatokba, melyek az utazás alatti benyomásait a későbbi munkafolyamat során változtatták.



A kiállítás megtekinthető a FISE Galériában (1054 Budapest, Kálmán Imre u. 16.) 2013. május 3-ig, hétfőtől-péntekig 13-18 óra között.

Aki szeretne jobban elmélyedni az ékszerek részleteiben, és az épületekkel való kapcsolatukban, annak ajánlom az összeállított katalógust lapozható formában.

nyomtat

Szerzők

-- Fenyvesi Judit --


További írások a rovatból

építészet

Hiány és emlékezet című Breuer Marcell emlékkiállítás Pécsett
építészet

Interjú Merényi Dáviddal
építészet

Szaúd-Arábia gigantikus beruházása
építészet

junya ishigami + associates építésziroda, Tokió, Japán

Más művészeti ágakról

Láng Orsolya Ház, délután című könyvének bemutatójáról
Wagner kincse 2. – 1. alkalom, Márton László előadása A Nibelung-énekről
Komáromy Bese Soha jobban című darabjáról
Csáki László: Kék Pelikan


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés