Hírünk a nagyvilágban - Kunos Ádám útja Orosházától Asunciónig

Rojas Mónika

Kunos Vajon hány ismeretlen magyar művész kéznyomát viseli Latin-Amerika kultúrája? Az idén harmincöt éve elhunyt Kunos Ádám és a paraguayi képzőművészet útjainak összefonódását Rojas Mónika ismerteti első Lazarillós írásában.
2014. 11. 24. 23:06

Ofelia Echagüe Vera paraguayi festőművésznő munkásságáról írtam cikket az Art Portalnak, amikor először találkoztam a magyar származású Adan Kunos nevével, aki a korabeli tudósítások szerint nem csupán a paraguayi, de a dél-amerikai képzőművészeti élet meghatározó alakja is volt. Az idén ünnepeljük halálának harmincötödik évfordulóját.
 
Az orosházi Evangélikus Egyházközség Keresztelési Anyakönyvében 1893/626. számú bejegyzésben szerepel Kunos Ádám neve: innen tudható, hogy a művész a pusztaföldvári földműves édesapa Kunos Mihály és Horvát Éva gyermekeként látja meg a napvilágot. (ezúton is szeretnék köszönetet mondani Koszorús Oszkár orosházi levéltárosnak az adatok megküldéséért). Kunos Ádám elemi és középiskolai tanulmányait szülővárosában Orosházán végzi. Hazai életútjának egyik meghatározó szakasza az Iparművészeti iskolában töltött időszak, ahol alakrajzot, élményfestészetet, díszítőfestészetet tanul. Tanárai Kozma Lajos és Falus Elek. Kunos Ádám hazai munkásságáról, kapcsolatairól nincsenek adataink, arról sincsenek információink, hogy miért hagyja el hazáját. 1929-ben érkezik Latin-Amerika földjére, São Paulóba, ahol litográfiával foglalkozik. Mindössze két esztendőt tölt a városban, majd a szomszédos Paraguayban talál új hazára és az Asunción melletti Lambaréban telepszik le, ahol 1979-ben bekövetkezett haláláig él.

Kunos


Joggal tehetjük fel a kérdést: milyen lehetőségei lehetnek egy művésznek egy olyan országban, amely rövid időn belül lakosságának és területének felét is elveszíti? Merthogy Paraguayjal pontosan ez történik a Brazília, Argentína és Uruguay ellen 1864-70 közt vívott háború következtében, ahol a felnőtt férfiak 95%-a veszti életét. A XX. század sem hoz igazi megnyugvást az ország életébe: Kunos érkezése után egy évvel kitör a Gran Chaco olajáért vívott harc (1932-1935). A Bolívia elleni küzdelem Paraguay formális sikerével ér véget. Minden történelmi vihar ellenére a környező országok – elsősorban Argentína – művészeti hatásai erősen befolyásolják az ország képzőművészeti fejlődését. 1954-ben megalakul Paraguayban az "Új Művészeti Csoport", kifejezetten azzal a törekvéssel, hogy a paraguayi művészek is bekapcsolódhassanak a határaikon túli kulturális életbe, és kijuthassanak a nemzetközi biennálékra. A korszak kiemelkedő alkotói között számtalan külföldi művész is található, többek között az a spanyol származású Josefina Plá, akit nemes egyszerűséggel a "kultúra nagyasszonyaként" tisztelnek Paraguayban.
 
Kunos tehetsége templombelsők újrafestésében, eredeti vázlatok alapján történő, egyházi festészetet utánzó kiegészítéseiben, vallásos tárgyú képek festésében, és egy nagyméretű, 1967-os, alant látható munkájában fejeződik ki.

Felfedezés


Nagyszabású alkotásai között szerepel még a Chaco-háborúban elesett hős katonák emlékére Itában felállított monumentális emlékmű, és az 1934-ben, Paraguayban megalakuló I. Nemzeti Eucharisztikus Kongresszus tiszteletére készülő kereszt tervezése.
 
Alkotói tevékenysége mellett részt vesz a jövő képzőművész generációjának oktatásában; tanítványai között szerepel későbbi felesége, Ofélia Echagüe Vera, akivel számos közös kiállítást rendeznek az ország legkülönbözőbb pontjain. 1937-ben, hat évvel az után, hogy Lambaréba költözik, átadják azt az iskolát, melynek telkét ő adományozza a településnek; a terveket is ő készíti, és a felépítés költségeit is vállalja. Az iskola neve Escuela nacional No. 871, Hungría.
 
2006-ban nagyszabású munka veszi kezdetét, amikor a Carlo Spatuzza restaurátor által vezetett csoport megkezdi a Centro Cultural Paraguayo Americano (CCPA) falát díszítő festmény restaurálását. A falfestmény komoly fejtörést okoz a restaurátoroknak, amennyiben szeretnék visszaadni a nagyon eleven színek eredeti csillogását, melyet Spatuzza szerint az olajfestékbe kevert lenolaj és terpentin megfelelő elegye vált ki. A restaurátori munkát megkönnyíti, hogy Spatuzza birtokában vannak az eredeti Kunos-tervrajzok megfelelően kicsinyített léptékű szénrajzai. A kiállítás megnyitásán ezek a vázlatok is láthatóak, és önálló címeket viselnek: A hódító és az indián, Két világ találkozása stb. Külső szemlélő számára is feltűnik, hogy Kunos választott hazájának kincseit ötvözi az európai hagyományokkal. Alkotásaiban gyakran tűnik fel a guarani őslakosság formavilága és mitológiája. Festményeinek címe számos esetben nem is spanyol, hanem guarani nyelven szóltja meg nézőt, és mégis, mintha emlékeibe visszatérne a régmúlt, amikor ’kiöntőcsöves butykoskorsót’ idéző képeit festi...
 





Ha... Ha? (feb. 2-3.->)
Hülyítődoboz
2015. 02. 02 17:10
Hankiss professzor
Adalbert
2015. 01. 24 09:12
Jó gyakorlat Bemutató
felkarolo
2015. 01. 21 14:05
Ionangyal
Én, ellenem
2015. 01. 20 02:22
Budapest Kupa
Dami
2015. 01. 17 08:05