Fegyver és művészet: száz éve hunyt el a latin-amerikai karikatúra atyja
Miguel Acevedo portréja
Rojas Mónika

tipos y tipetes Ez a hét a latin-amerikai karikatúra hete a Lazarillón: elsőként az idén száz éve elhunyt paraguayi műfajalapítóra, Miguel Acevedóra emlékezünk Rojas Mónika írásával.
2015. 05. 26. 21:27

A szólásszabadság és a politikai véleménynyilvánítás napjainkban is fontos eszköze a karikatúra. Paraguayban a 20. század elejére tehető ennek a műfajnak a kialakulása. Miguel Acevedót mind a mai napig a latin-amerikai karikatúra atyjának tartják szülőhazájában, Paraguayban. Idén halálának 100. évfordulójára emlékezünk.

A műfaj úttörője az uruguayi származású Miguel Acevedo és a paraguayi Bienvenida Llanes gyermekeként látja meg a napvilágot a paraguayi Villa Floridában. Tanulmányait a kiváló asuncióni Colegio Nacionalban kezdi, ahol megismeri az akkor már nemzetközi hírű Héctor Da Pontét; tőle sajátítja el a festészet alapjait.  (Az olasz származású mesternek köszönhető a paraguayi képzőművészeti oktatás megteremtése; elsősorban tájképek és történelmi témájú festmények fűződnek a nevéhez. Festészetével a naturalizmust és a realizmust képviseli, s olyan, nemzetközileg elismert paraguayi képzőművészek vallják mesterüknek, mint Pablo Alborno vagy Modesto Delgado Rodas). Paraguayban a karikatúrának nincsenek előzményei, Acevedo így autodidakta módon sajátítja el a grafika alapjait, s szinte észrevétlenül alakul ki sajátos hangvételű karikatúraművészete.

Ennek a művészeti ágnak a képviselői többé-kevésbé veszélyben élnek. Az ellenállás, a politikai és társadalmi állásfoglalás egyik kifejezőeszköze már ekkor is a karikatúra. Acevedo első szárnypróbálgatásai során rajzolt darabjai még a saját hang keresését sugározzák, de technikai fejlődése és kreativitása meghozza számára a sikert: első önálló kiállítására 1913-ban, a calle Palma legendás kiállítótermében kerül sor. (Ez a hely számos paraguayi művésznek nyújt kiállítási lehetőséget; az előbb említett Héctor da Ponte és köre is itt mutatja be munkáit; többek között itt debütál Hermann Guggiari nemzetközi hírű szobrász, aki a magyarországi 1956-os forradalomnak állít emléket).

A közönség és a szakma is elismerően szól a fiatal művész tárlatáról, melyben huszonöt portrét mutat be az érdeklődőnek a korszak illusztris alakjairól: politikusokról, művészekről (többek között Fulgencio R. Moreno-újságíróról és államférfiről, a Colorado Párt képviselőjéről, José P. Montero orvos-politikusról, Paraguay későbbi elnökéről, és a korszak híres brazil diplomatájáról Rio Branco bárójáról is készül karikatúra). Acevedo kiállítását hamarosan újabb követi, s ez még nagyobb sikert arat, mint az előző. Ekkor már a szakma is felfigyel a fiatal művészre, állandó publikálási lehetőséget kap Latin-Amerika egyik legrangosabb újságjánál, a Crónicánál, ahol heti rendszerességgel közlik rajzait.

rio branco

 A századfordulós brazil diplomácia kulcsalakja, Río Branco bárója Acevedo karikatúráján és egy fotón

A karikatúra műfaja Acevedo fellépése előtt teljességgel ismeretlen Paraguayban, így nem meglepő, hogy nagy sikert arat a közönség és a szakma körében immár saját lapjával az 1907-ben alapított Tipos y Tipetesszel.

tipos y tipetes


Megjelenítési eszköztára éles, kritikus és kemény stílusú, ami a latin-amerikai állapotokat elnézve nem veszélytelen. Karikatúrái néhol groteszk, a bizarr stílus határát súrolják, de nem feledkezik meg a hétköznapok és a nagyváros komikus, néhol szomorkás életképeiről sem. Munkáiban szívesen eleveníti fel a rég elfeledett anekdotákat, és velük együtt élnek a kor divatirányzatai és reklámjai. Kézzel rajzolt munkái az idők folyamán egyre nagyobb értéket képviselnek. Pályájának kiemelkedő szakaszát egy rövid, Párizsban töltött idő szakítja meg, – mint oly sok kortársa, ő is a művészet fellegvárába, Franciaországba megy – hogy megismerkedjen a különböző művészeti ágakkal. Tanulmányait az I. világháború kirobbanása szakítja félbe, hazatér, s nem sokkal később mindössze huszonhat esztendős korában váratlanul meghal.

Miguel Acevedo munkáin keresztül tanítja a következő generációt, Juan Ignacio Sorazabal (1904– 1944) nemzetközileg is elismert karikaturista, Acevedo felfedezettje, aki visszaemlékezéseiben egyetlen mestereként tekint rá. Acevedo öröksége tükröződik Sorazabal és a későbbi korszakok latin-amerikai karikaturistáinak munkáiban.

Képek forrása: portalguarani.com, Wikipedia.





Ha... Ha? (feb. 2-3.->)
Hülyítődoboz
2015. 02. 02 17:10
Hankiss professzor
Adalbert
2015. 01. 24 09:12
Jó gyakorlat Bemutató
felkarolo
2015. 01. 21 14:05
Ionangyal
Én, ellenem
2015. 01. 20 02:22
Budapest Kupa
Dami
2015. 01. 17 08:05