bezár
 

Felhasználói adatlap

-- Bársony Márton --

felhasználói adatlapja

Bársony Márton által feltöltött cikkek:

Krétarajzba rejtett szamba
Krétarajzba rejtett szamba
Alê Abreu: A fiú és a világ (O Menino E Mundo)
A fiú és a világ 80 percben próbál meg mindent elmondani a világról, amelyben egy kisfiú él. Méghozzá egy kisfiú életén és kalandjain, egy kisfiú rajzain és képzeletén és egy kisfiú emlékeiből felcsendülő dallamokon keresztül. Története nem kisfiúknak szól, hanem olyanoknak, akik szerettek kisfiúk lenni és fekete-fehérben látni a világot, amely a szivárvány minden színében pompázott.
Oscar rövidezni hív
A 86. Oscar-díj-átadás rövidfilmes kategóriái
Szeretjük mi ezt az Oscart, csak nincs sok közünk a gála első néhány órájához? Megragadom a lehetőséget, hogy röviden bemutassam a két rövidfilmes kategóriája jelöltjeit, és kedvet csináljak hozzájuk, vagy éppen kritizáljam őket. Hátha így hozzá tudok járulni az "Oscar-élményhez" és számtalan hozzám hasonló éjszakai kanapéharcos diadalához az álmosság felett.
Machete és a trash esete
Robert Rodriguez: Machete gyilkol
A Machete gyilkol nem rossz film. A hangsúly nyilvánvalóan nem a forgatókönyvön: a történetvezetésen és a párbeszédeken van, ezért ezekre nem is pazarolnék túl sok szót. Próbálkozzunk inkább egy elméleti megközelítéssel: működőképes trash movie-e a Machete gyilkol?
Matt Damon robotkarja nem eléggé akarja
Neill Blomkamp: Elysium – Zárt világ
A Disctrict 9 nagyot robbant. Klasszikus tudományos-fantasztikus élmény volt, nagyon rég nem látott érzékenységű, a ma világának húsába vágó sci-fi-dráma. Egyetlen nagyon eredeti, "south-african" nézőpontra épült, amit a dokumentarista stílusban filmező Neill Blomkamp gyakorlatilag otthonról hozott magával. De! Ha csak egy ötlete volt, miért írt új forgatókönyvet? Pótol egy jó story line-t Matt Damon?
Mik a mentségek A Föld után
M. Night Shyamalan: A Föld után
M. Night Shyamalanról leírni, hogy mekkora tehetségnek tartottuk pályája kezdetén, és hogy azóta hány alkalommal megtett mindent azért, hogy ezt az időszakot elfelejtsük, ugyanannyira sablonos, mint amennyire legújabb filmje is az. A Föld után versenyfutás (zuhanás, fekvés, úszás) az idővel egy világban, ami akár elbűvölő is lehetne, szereplőkkel, akik akár élhetnének is, kalandokon át, amik izgalmasak is lehetnének egy szinte működő narratíva segedelmével. De nem azok. Van mentség?
Családi tragédia flip-flop papucsban
Alexander Payne: Utódok
Családi tragédia következik másfél órában: halállal, megcsalással, sírig tartó pereskedéssel. Boldogtalan és szétszórt családunk bemutatkozik, elbúcsúszik, "meg is tér" őseihez. Mellé természetesen epres joghurttal töltött ananász dukál, kis mahi sok jéggel, ukulele-szó és pálmafa suhogás… vajon létezik halál a menyországban? Mahalo!
Egyensúlyok perzsa balladája
Asghar Farhadi: Nader és Simin - Egy elválás története
A Nader és Simin - Egy elválás története Arany Medve-nyertes családi dráma, ami két család és egy szerelmes, mégis válni készülő pár: Nader és Simin vitájáról mesél. Olyan viták ezek, melyekben nem lehet igazságot tenni, sőt: nem is érdemes. Oly könnyű lenne feladni a dacot, megölelni egymást és kibékülni a közös tragédia árnyékában. Ám hőseink emberek, akárcsak mi vagyunk. Képtelenek erre.
A Kapitány, aki maga lett Amerika
Joe Johnston: Amerika Kapitány: Az első bosszúálló
A Marvel idei hősfilmjei két kategóriába sorolhatók: az X-Men és a Bosszúállók (The Avengers) előzményfilmjeinek körébe. Ez utóbbiak közül a jobb alapanyag nyilvánvalóan a Thor számára adatott: kultikus isteni világ és dimenzióugrások, nagydumás hős, természetfeletti erő és Kenneth Branagh. Amerika Kapitány nem rendelkezik látványos képességekkel, nem is különösen kidolgozott karakter, viszont nemzeti hős. És ebből az alapanyagból sikerült mégis valami egész kellemeset összegyúrni.
Ház... Doboz... Űrhajó...
J. J. Abrams: Super 8
A Super 8 – túl azon, hogy egy egészen jól sikerült kis sci-fi movie – az indokoltan felkapott író-rendező, J. J. Ambrams önvallomása is. A filmet érdemes elővenni, finom mozdulatokkal lefeszíteni róla a műanyag védőréteget, kicsavarozni a részeket összetartó csavarokat, és elemeire szedni. Látni fogjuk, hogy szépsége abban rejlik: az elemek jó minőségűek és tökéletesen funkcionálnak. Ezekből épül fel a rejtély rajongva tisztelt struktúrája...
Egy dán madár Mongóliában
René Bo Hansen: A sasvadász fia
A sasvadász fia német-svéd-dán koprodukcióban összehozott családi film(dráma) egy mongol sasvadász család engedetlen gyermekéről. A hegyvidék és a poros nagyváros komor díszletei között játszódó történet szívmelengető: az ifjak lázadása és a hagyományokhoz való visszatérés, a civilizáció hamis dicsfényének bizonysága jó vonalvezető. Csak éppen az egész nagyon ismerős. Ne várjunk mély belső-ázsiai lélektant, hisz ez a film is csak a mi, nyugati fiatalságunkról szól!
Török Ferenc látogatása Isztambulban
Az Isztambul előzeteséről
Egy budapesti lakást látunk, szomorú arcú, középkorú férfit, szemben szomorú arcú középkorú nővel. Az előzetes végigrohan a történeten: kevés beszéd, lakás után kórház, kórház után úttalan utak, majd hamarosan Isztambul, a "Kelet Kapuja", látványos felvételek a Boszporuszról. Fájdalmas, kérdésekkel barázdált homlokok és rövid, sóhajokkal szabdalt párbeszédek. Ezt nyújtja az Isztambul frissen bemutatott előzetese, melyet a most induló Cannes-i fesztivál mellett itthon is megtekinthettek a jól értesültek.
Nina feketén-fehéren
A Fekete hattyú és Diderot színészparadoxona
Diderot színész-ideálja számára a legfontosabb „mindenekfelett a biztos ítélőképesség, tehát hogy a színész hideg fejjel, higgadtan figyelje meg önmagát. Egyszóval: sok éleslátás és semmi érzelem! A színész tudjon bármit színlelni, vagy ami ugyanaz, bármely jellemet, s szerepet egyforma készséggel színpadra állítani.” Darren Aronofsky Fekete hattyújában az ideges, törékeny Nina előtt nem a tánc kihívása áll, aminek kifogástalan mestere. Kihívása a szerepben, vagyis a színészi feladatban rejlik. Mivel pedig a fekete hattyút eljátszani nem tudja, Nina számára csak az átváltozás marad.
bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés