bezár
 

Felhasználói adatlap

-- Stermeczky Zsolt Gábor --

felhasználói adatlapja

1992. Budapest. Főleg Rákospalota és Újpest határmezsgyéje. Zene, színház, irodalom. Költő, kritikus, hobbizenész, még hobbibb táncos. Megjelent könyve: Tévedések tárgya (2018, Scolar, verseskötet). Instagram oldala: stermeczky

(Fotó: Kökény)

Stermeczky Zsolt Gábor által feltöltött cikkek:

Folyami rákok transzban
Folyami rákok transzban
Tandem – Humán balanszológia az Artus Stúdióban
A Tandem – Humán Balanszológiában Mayer Zita és Mózes Zoltán párosa képes felvenni az esetlen szomorú bohóc és a lenyűgöző artista szerepkörét is. A szerepkörök közötti váltást pedig önzetlenül állítják a mindenkori egyensúly szolgálatába, történjen az akár kettejük között, akár az előadók és a közönség viszonylatában.
Amikor a néző újrázik
Amikor a néző újrázik
Szabó Veronika: Queendom (búcsúelőadás)
Szabó Veronika Queendom című rendezése 2022 márciusában a MU Színházban búcsúzott el a nézőktől. A búcsúelőadások egyikén ott ült a közönség soraiban e sorok szerzője is, aki a 2017-es bemutatóról még erős hiányérzetekkel távozott. Miután ezúttal remekül szórakozott, kísérletet tesz a két élmény összehasonlítására.
Élő költők társasága
Élő költők társasága
Könyvbemutatók a Magvető Caféban a költészet napján
A költészet napja alkalmából a Magvető Kiadó két új verseskötetét mutatta be a Magvető Caféban április 11-én. Fehér Renátó Torkolatcsönd és Fekete Vince Halálgyakorlatok című könyveiről szerkesztőjük, Szegő János beszélgetett a szerzőkkel.
Milton és a lőfegyverek
Milton és a lőfegyverek
A közönség tetszéssel fogadta
Több mint ötven év után új magyar fordítás készül John Milton Elveszett paradicsom című epikus költeményéhez. Az új változatért felelős Horváth Viktor a Fordítsunk! sorozat keretében a Magvető Caféban mesélt a mű fordítástechnikai kihívásairól és kultúratörténeti összefüggéseiről.
Fordításdiplomácia nem akadémiai stílusban
Fordításdiplomácia nem akadémiai stílusban
Magyar költők amerikai antológiájának bemutatója
Könnyed hangvételű, egyúttal mégis sűrű és tartalmas beszélgetésnek lehettek tanúi azok, akik január 10-én este ellátogattak a Nyitott Műhelybe, a They'll be good for seeds című, kortárs magyar költők verseiből összeállított amerikai antológia bemutatójára. Az eseményen a kötetet szerkesztője és a versek fordítója Gyukics Gábor, továbbá az előszó szerzője, Orcsik Roland beszélgetett, ezt követően pedig a válogatás jelen lévő szerzőinek a felolvasására is sor került.
Pátoszidegenség és műhelytitkok
Pátoszidegenség és műhelytitkok
Piros Vera Eltévesztettem drágám című könyvének bemutatója
Műfaji kérdések, Kukorelly Endre hatása és Márai Sándor életműve is szóba került Piros Vera Eltévesztettem, drágám című könyvének bemutatóján a Nyitott Műhelyben november 30-án. A szerzővel Mészáros Sándor, a Kalligram Kiadó igazgatója beszélgetett.
Nem ők a három nővér
Nem ők a három nővér
Bakos Gyöngyi, Szaniszló Judit és Tamás Zsuzsa közös könyvbemutatója a Nyitott Műhelyben
A Magvető Kiadó 2020 őszén egyszerre jelentette meg Bakos Gyöngyi, Szaniszló Judit és Tamás Zsuzsa regényeit. A covid miatt eddig elmaradt közös bemutató végül most került pótlásra a Nyitott Műhelyben. A szerzőkkel Nagy Hilda beszélgetett.
Birkózás az élményanyaggal
Birkózás az élményanyaggal
Annie Ernaux: Lánytörténet - Magvető, 2020
Annie Ernaux könyve egy trauma utáni nyomozás története, amelynek kevésbé a trauma, sokkal inkább a nyomozás a hangsúlyos eleme. A Lánytörténet részben hasonló módon küzd az elbeszélés nehézségeivel, mint az ottliki vagy mészölyi hagyomány, mégis jelentősen más élményanyaggal kell szembenéznie.
Az Andrássytól az Andrássyig
Az Andrássytól az Andrássyig
Avagy kinek szól a Színházak Éjszakája?
Az idei Színházak éjszakája hozta azt a változatosságot, ami a színházaktól alapvetően hemzsegő Budapesten igazán nem meglepő: jól, és kevésbé jól sikerült kulisszajárások, újszerűen izgalmas, és már magabiztosan bejáratott programok váltották egymást a rövidnek éppen nem mondható, hatállomásos sétám során.
Házibuli a Wesselényi utcában
Házibuli a Wesselényi utcában
Crossover a Négyszoba Galériában
A Kemény Gabriella által szervezett Crossover programsorozat a Wesselényi utcai Négyszoba Galériában az első alkalom alapján olyan páratlan gesztusnak tűnik, amely ritka a kortárs művészeti életben. Ez pedig éppen annyira köszönhető a szervező személyének, mint a helyszínnek.
Nincsen sárkány
Nincsen sárkány
Octopus az Ódry Színpadon
A Színművészeti Egyetem Octopus-előadása pont olyan sikeresen tartja egyenlő arányban a humort és a komolyságot, mint a feminin és maszkulin energiákat. A produkciót látva valószínűleg a szerző maga, Weöres Sándor is elismerően tapsolna.
Búcsúzni felkészülten
Búcsúzni felkészülten
Ricotta a TRIP Hajón
Trömböczky Napsugár Ricotta című előadása lenyűgöző formanyelvvel mesél el egy olyan történetet, amely túlmutat egy egyszerű gyerekmesén. A varázslatnak és a profánságnak egy olyan elegye jelenik meg ebben a – súlyos spoiler – elvált szülők gyerekéről szóló történetben, amely akárki számára hasznos tudást tartogathat.
Székely Csaba felkavaró és fegyelmezett
Székely Csaba felkavaró és fegyelmezett
A 3G Színház Öröm és boldogság-előadása a Szkéné Színházban
Székely Csaba nagyon szeretne hinni abban, hogy tabutémákkal foglalkozó drámái eljutnak azokhoz, akik ezeket a tabutémákat nagy ívben kerülni szokták. Legalábbis főleg ez derült ki a Szkénében, két Öröm és boldogság-előadás között rendezett közönségtalálkozón. Jómagam a beszélgetést követően néztem meg a produkciót, a két esemény együttese pedig - némi bizonytalankodást követően - meggyőzött arról, hogy van értelme olyan műveket létrehozni, mint az Öröm és boldogság.
Ahogyan lehet
Ahogyan lehet
Szendi Nóra: Természetes lustaság, Pesti Kalligram, 2018
Szendi Nóra új regénye, a Természetes lustaság több módon okoz nagyon kellemes meglepetést. Jóval több egy szabad szájú elbeszélési rohamnál, ahogyan a „generációs” jelző sem egy ócska blöff az esetében, hanem dicséretes részeredmény. A legizgalmasabb talán mégis az benne, hogy úgy képes nagyon is harmonikus regénnyé válni, hogy közben paradox módon felvillant egy cseppnyi, ám annál jelentősebb diszharmóniát is.
Realista alapú thriller
Realista alapú thriller
Kurta Niké és Tési Dóra Doboz című előadása a Jurányiban
A Doboz megtörtént eseményen alapul. A Kurta Niké-Tési Dóra szerzőpáros drámája a The Wolfpack című dokumentumfilmből indul ki, amely három, tizenöt évig szinte folyamatosan egy lakás fogságában tartott testvérről szól. Varsányi Péter rendezése, noha felvillant filmes narratívákat is, az alapanyaghoz képest mégis ízig-vérig színház, amelyben egyszerre izgulunk a három testvérért, és ismerjük meg az apa bizarr és ellentmondásos világlátását.
Felnőni sokféleképpen
Felnőni sokféleképpen
És boldogan éltek? Mesehősnők utóélete, szerk. Szederkényi Olga, Budapest, Cser Kiadó, 2018
A Cser Kiadó gondozásában megjelent és boldogan éltek?-antológia hangnemében egy egészen szerteágazó válogatás. Ezen tulajdonságát leginkább annak köszönheti, hogy a kötetbe felkért szerzők rendkívül sokféleképpen gondolkodtak a folytatás fogalmáról.
Egymásra találnak-e a nők és a férfiak?
Egymásra találnak-e a nők és a férfiak?
Hogyan találtak egymásra a nők és a férfiak az Ódry Színpadon
Az SZFE harmadéves színészhallgatóinak a Hogyan találtak egymásra a nők és a férfiak című előadása egy korrekt felmutatása annak, hol is tartanak épp. Nem több, és nem is kevesebb. Ennek az elsődleges oka, hogy a produkcióban egyvalami sejtet egyensúlyt nők és férfiak között, ez azonban történetesen csupán az előadás címe.
Fontos dolgok szokatlan helyeken
Fontos dolgok szokatlan helyeken
Időfutár a Pesti Magyar Színházban
Tasnádi Csaba Időfutár-rendezése a Pesti Magyar Színházban bátor próbálkozás: mind az ifjúsági előadástól szokatlan felnőtt-tempó, mind a csapatjátékos Döbrösi Laura főszerepbe helyezése miatt. Bátorságáért pedig nemigen érdemelhet mást, mint hálát.
Kint is vagyok, bent is vagyok, zsidósággal foglalkozok
Kint is vagyok, bent is vagyok, zsidósággal foglalkozok
Kiválasztottak a Jurányiban
„Hová tűntek a zsidók?” – teszi fel a kérdést dalban Tasnádi Bence a DEKK színház és a Gólem Színház közös szatirikus kabaréjában. A Kiválasztottak úgy mutatja be a magyar köz- és magánélet lehetséges reakcióit egy csoport váratlan eltűnésére, hogy a fővárosi közegen kívül valószínűleg jóval kevesebben kacagnának bizonyos jelenetein, mint a Jurányi biztos falai között. Ugyanakkor nagy előnye az előadásnak, hogy mások kipécézése mellett önmagához is szórakoztató önreflexióval viszonyul.
Y.EAST-tábor, avagy közelebb a fagyhalálhoz
Y.EAST-tábor, avagy közelebb a fagyhalálhoz
A Y.EAST Fesztiválról
A Zsámbéki Színházi Bázison immár harmadjára megtartott Y.EAST színházi fesztivált idén két dolog jellemezte a leginkább. A hideg időjárás és a barátságos, táborias résztvevői létszám. E sorok szerzője saját könyve bemutatója okán volt vendég a négynapos fesztiválon, és mellékesen rögzítette az eseményeket.
Többdimenziós bizalomjáték
Többdimenziós bizalomjáték
Alexander Vantournhout-Bauke Lievens: Raphaël
Tele van váratlan meglepetésekkel a belgiumi Alexander Vantournhout és Bauke Lievens Raphaël című produkciója, mégis úgy mutatja be a bizalom és a kiszolgáltatottság érzését, hogy egy pillanatig sem válik ijesztővé.
Múlt, jelen és Európa koldusai
Múlt, jelen és Európa koldusai
Koldusopera a TRIP Hajón
Novák Eszter aktuális Koldusopera-rendezése John Gay 1728-as Ős-Koldusoperáját használja kiindulási pontként, miközben a brechti klasszikust sem felejti el teljesen. Az így született végeredmény az SZFE negyedéves zenés színész osztályának előadásában egy ízig-vérig mai állásfoglalás.
Férfiak és nők védtelen kertje
Férfiak és nők védtelen kertje
Stereo Akt: Védett férfiak kertje
Boross Martin rendezése, a Védett férfiak kertje a szexuális erőszak különböző aspektusairól szól. Ugyanakkor a sok lehetséges értelmezés közül mégis kiemelkedik kettő: a férfiak ellen nők által elkövetett erőszak, illetve az utóbbi időben közéleti témává vált – bár jóval a próbaidőszak kezdete után kirobbanó – színházi zaklatások ügye.
Szeretet, túlzások nélkül
Szeretet, túlzások nélkül
Hinták az Erzsébetligeti Színházban
Lackfi János Hinták című drámáját Galgóczy Judit rendezte meg a Zsámbéki Színházi Bázison. A tavaly nyáron debütáló produkció idén januárban az Erzsébetligeti Színházban vendégeskedett. A végeredmény egy pofátlanul tökéletes, mindenfajta felesleges pátosztól mentes, nagyívű előadás az emberi kapcsolatok szépségéről.
Játékosság - Realizmus 2:1
Játékosság - Realizmus 2:1
Viszontlátás a Bethlen Téri Színházban
Vadász Krisztina egyetemi hallgató egy apa és lánya találkozását rendezte meg a Bethlen Téri Színház és a Manna közös produkciójában. A Viszontlátás magán viseli az érzékeny alapanyagok minden nehézségét és könnyedségét: a nehézkes realizmust és a felszabadító játékosságot felváltva.
A férfi néző esete a nézett nőkkel
A férfi néző esete a nézett nőkkel
Szabó Veronika Queendomja
Szabó Veronika Queendom című produkciójában hét nő próbál megmutatni valamit abból a világból, amelyben a nőiséget a férfitekintet és az előre legyártott ideálok határozzák meg. Jelen helyzetben pedig a legfőbb kérdés, hogy mit kezd mindezzel egy olyan néző, aki történetesen férfi.
Amiről nem lehet beszélni
Amiről nem lehet beszélni
Dollár Papa Gyermekei - Diderot: Az apáca
Denis Diderot Az apáca című művének első magyarországi bemutatóját tartotta meg a Dollár Papa Gyermekei a Trafó nagyszínpadán. És bár a társulat sajátos formanyelvére éppen a nagyszínpad mint helyszín jelent potenciális veszélyforrást, a végeredmény ezzel együtt is szerethető és izgalmas.
Eltitkolt félelmeink repülő cirkusza
Eltitkolt félelmeink repülő cirkusza
Folyóügy az RS9-ben
Az RS9 Színházban bemutatott Folyóügy a lehető legszebb módon folytat Monty Python-i hagyományokat, miközben azzal is tisztában van, hogy az általa bemutatott világ akár a valóság is lehetne. Ez utóbbi állítást azonban a sajátos műfajmegjelölés -#magyarvalóság egy felvonásban - dacára sem tolják bántóan túl, nem válik egyoldalúan demagóg, moralizáló keservvé. A néző elsősorban szórakoztató görbe tükröt kap, ez pedig épp így van rendjén.
Kell jó végnek lenni
Kell jó végnek lenni
Szerelemáru az Ódryn
Az ellentétek dinamikája működteti Zsótér Sándor Szecsuáni jólélek-rendezését, amely Szerelemáru címmel fut a Színművészeti harmadéves koreográfus-rendező szakos osztályának előadásában. Bár az előadáson belüli váltott szereposztás ezúttal némileg zavaró lehet, az epikus színház nagyszerűsége a fizikai színház eszközhasználatával is beigazolódik.
Eljátszani a valóságot
Eljátszani a valóságot
Szürke Kertek kritika
Az RS9 Színházban bemutatott Szürke kertek megtörtént esetet dolgoz fel: az 1975-ös Grey Gardens című dokumentumfilmet viszi színpadra, és bár filmhűsége okán úgy tűnik, mintha ezzel keveset vállalna, mégis első sorban színházi minősége miatt szerethető.
bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés