bezár
 

Felhasználói adatlap

Felhasználó által feltöltött tartalmak:

A kacsáknak nincs visszhangjuk
„Tudtad, hogy a kacsáknak nincs visszhangjuk?” – hangzik el a mondat az Óbudai Nyár szervezésében, az Aquincum Nyári Színház-estek keretében megrendezett Heinrich von Kleist: Amphitryon című darabjának első jelentében. Az eredetileg Molière tollából való vígjáték homokozóban, játszótérnek kinéző díszlet előtt elevenedik meg az Aquincum Múzeum kertjében, romszínházában.
Lop, csal, hazudik
Nem indul túl jól. Késtem. Ideges vagyok, nehezen engednek be, ötvenkét fok, étlen-szomjan és már csak a tűző napon van hely. Hátul ülök, alig hallom az előadást, Dante Isteni színjátékából jut el hozzám némi hangfoszlány. Fontolgatom, hogy hazamegyek, a forró katlanhoz semmi kedvem. Visszatart, hogy Nádasdy Ádám az előadó, a kedvéért buggyosra is főhetek. A klasszikus drámák, melyeket újrafordított, mind hozzám beszélnek, ezúttal saját hangját is hallom. De más is történt a Tolvajlabirintusban, a Róth Miksa Emlékház Múzeumok Éjszakáján rendezett eseményén.
Bűn, bűnhődés, katarzis
Araszolok befelé a helyet foglalt nézőkkel szemben, lehuppanok, körbenézni sincs idő, kezdődik az előadás. Hirtelen jött a meghívás, a szokottnál is kevesebbet tájékozódtam a programról, a szokásosnál is kevésbé befolyásolnak ismereteim. A szerző Dosztojevszkij, a darab a Bűn és bűnhődés, a MITEM-en vagyok, a Nemzetiben, és az est hosszú lesz. Jól tettem, hogy prekoncepció nélkül ültem be: állíthatom, ez életem egyik meghatározó – ha nem legmeghatározóbb – színházi élménye volt. Nem véletlenül tartott sokáig, míg képernyőre vetettem gondolataimat.
Az Operaház kalóza
Nem nagyon tudok elképzelni romantikusabb nagyvárosi programot tavaszi péntek estére, mint megnézni egy előadást az Operában a romantika korából. Hát még, ha izgalmas, nemzetközi összefogással készült, a hagyományokat megtartó, monstre produkcióról van szó! A kalóz című balettet a kanadai táncművész Anna-Marie Holmes és a balettigazgató Solymosi Tamás koreográfiájában, a Nemzeti Balett társulatának előadásában mutatták be, melyet Lord Byron azonos című, 1814-ben megjelent verse ihletett. 
Csehov, Csontváry, Degas
A Maladype Színház társulata elővette a tuti befutó klasszikust, Csehov Három nővérét, hogy egy formabontó elképzelés szerint vigye színre – művészettörténetben járatos nézők előnyben!
Nem nőként rendezek
A szolnoki Szigligeti Színház Hadar Galron Mikve című darabjával vendégszerepelt a Nemzetiben. Sára Júlia filmrendező, két regénye már megjelent, a harmadik épp megjelenőben. Ez az első alkalom, hogy színházban rendez, a Mikve kapcsán beszélgettünk vele.
Meccset játszva
Ivan Viripajevtől a Részegek című darab a Nemzeti Színházban több, mint furcsa. Profizmus, tehetség, de mintha valamiféle trendi szektás találkozón vettem volna részt, ahol suba alatt a lelkemre pályáznak. Még a nézők is csupa egyformán hitgyülisnek kinéző, jól fésült fiatalok voltak: ha a kifigurázás volt a cél, miért nem vette a lapot a közönség? Hazudnék, ha azt mondanám, hogy ezek után nem előítélettel ültem be az író egy másik darabjára, az Illúziókra a Rózsavölgyi Szalonba, a székesfehérvári Vörösmarty Színház vendégszereplésére. Nem voltak illúzióim. És jól megkaptam újra: ne légy előítéletes!
„X-Faktor” az operában
Tehetségkutató, de más, mint a megszokott: számos ország – köztük Magyarország – részvételével folytatódik idén is a kortárs operaritkaságokat bemutató rendezvénysorozat. A fellépők válogatóversenyek nyertesei: a zsűri – hasonlóan a könnyűzenei vetélkedőkhöz – nemcsak az énekesek hangi kvalitásait, de a színészi képességeket is minősíti. Az Armel Opera Festival idén tizedik, jubileumi évadjához érkezett.
Bemutató Ráhel-napon
Azzal, hogy az Örkény Színház Ascher Tamás és Gáspár Ildikó rendezte József és testvérei című előadása megéri az ötórát, ráadásul indokolt a hosszúság, szinte mindent elmondok. Persze nem marad el a hosszabb vélemény, melyet szívesen írok – véletlenül Valentin-napon. A bemutató idejét mindenesetre nem bízták a véletlenre: Ráhel napját írtuk.
Amitől Lenin kiugrik a koporsójából
Tragikus eseményektől gyakorta nem áll távol a keserédes hangulat – a lágerélettől sem. Ez innen nézve rejtélyes. Rejtői. Bohókásnak nem mondható. Hobósnak viszont igen. Legalább itt és most: helyszín a Gulág, egy szovjet munkatábor, ahol a virágok – ez esetben szimbolikusan kordokumentumokon alapuló történetek – Hobo stílusában nyílnak ki és száradnak el. A Nemzeti Színház A Gulag virágai című egyfelvonásos előadása fontos és megrendítő.
Jó úton a csúcstámadáshoz
Az Átrium ügyvezetőasszonya kiáll a színpadra, hogy bejelentse: az előadás műszaki okok miatt elmarad. Na, várjunk csak! Fiatal társulat, formabontó beharangozó, titkolózó nyilatkozatok, furcsa darabcím, ráadásul egyszerre két rendező a színlapon. Nem csoda, hogy tapintható a kíváncsiság az Átrium Film-Színház nézőterén, a K2 Színház Cájtstükk bemutatóján.
Aki megnézi az előadást, találkozni fog magával!
A fiatal K2 társulat nagy dobásra készül új darabjuk, a Cájtsükk bemutatóján, az Átrium Film- Színházban. Szokatlan improvizációs technika, formabontó elképzelések, kis magyar neurózis és az „itt és most” varázsa. Benkó Bencével és Fábián Péterrel Kiss Annamária készített interjút.
Vígnépszínművelet
Van új a nap alatt: az évad elején egy újonnan alakult társulat, a Terminál Workhouse mutatkozott be a hazai színházi közönségnek. A Szkéné Színházban bemutatott M/Ámor, vagy amit akartok műfaját az előadás másik alkotói csapatával, a Manna Kulturális Egyesülettel zenés vígnépszínműveletként határozták meg – ajánlómból kiderül, mit is jelent ez.
Az utazás a bolondok paradicsoma
„Az utazás a bolondok paradicsoma.” Ralph Waldo Emerson mondása a bolondság szabadságát idézi fel. Az utazás mindenképp a szabad létre rímel: ilyenkor nem kötnek a szokások, bizonytalan, hogy hova tartunk, mi vár ránk, és biztos, hogy nem ismernek – jöhet tehát a bolondozás. Ahogy jött is az RS9 Színházban, Sebastian Brant Bolondok hajóján, Lábán Katalin, a színház igazgatójának eléggé darkos rendezésében. Háborítatlan önmegvalósítás a belváros szívében, sok megháborodott utassal a fedélzeten. Welcome on board!
Pokoli tánc
Nem feltétlen kell a Dirty Dancing című filmen felnőni, hogy tudjuk, az igazán jó tánc piszkosul szenvedélyes. A szerelmet kihívó és izgalmas eltáncolni, profiktól esztétikus is. Grecsó Zoltán és Simkó Beatrix Orfeusz és Eurüdiké szerelmes drámáját olyan intenzíven mutatták be saját koreográfiájukban, hogy akaratlanul is foglalkoztatni kezdett: ők igazából egy pár? Szerintem számukra ez lehet a legnagyobb dicséret.
A szuszogó Hamlet
Hamlet nem királyfi: testes, hétköznapi férfi. Jól játszik, jól szuszog. Az alakításért Bajomi Nagy György megkapta az év legjobb Shakespeare-szereplőjének járó Gábor Miklós-díjat az előadás végén. A szombathelyi Weöres Sándor Színház a budapesti Átrium Film-Színházban vendégszerepelt a szerző halálának 400. évfordulója alkalmából. Izgalmas színházi este volt.
Ahogy nekem tetszik
Tetszik a frissesség, a szlenges szöveg, az egymásba érő poénok, a laza és üde színészi játék, a pimaszra vett hagyománytisztelet. És a kitömött szarvas. Nem csoda, annyira viccesen megkoreografált a jelenete. Tetszik a kísérletező kedv. Hogy van kedv! A Katona József Színház Kamrájában bemutatott Shakespeare Ahogy tetszik című darabját lájkolom. Megindokolom, hogy miért.
Mert ez nem műanyag
A tizenegy éve elhunyt Tar Sándor novellái alapján Keresztury Tibor írt darabot A te országod címmel a szocialista világ perifériáján tengődő, gyárban robotoló munkásemberek hétköznapjairól, melyet a mozgásszínházas Forte Társulat ad elő a Trafóban, Horváth Csaba rendezésében.
Ha turista vagy saját városodban
Ha turista vagy saját városodban, a megszokott helyek totál más perspektívába kerülnek. Kicsit távolabb helyezkedsz, érdekes részleteket veszel észre, új összefüggéseket fedezel fel, talán a fényekre is odafigyelsz – jobban tiéd lesz itt a tér. Nézz fel a Bajcsy-Zsilinszky úton a Bazilika tetején sorakozó apostolokra, az egyik nyugalomra int kezével: „nem kell aggódni, minden rendben lesz!” Reggelizz kényelmesen a Centrál Kávéház teraszán, szemlélődj, figyeld a vibráló forgalmat, az elszaporodott varjakat, a dolgukra siető egyetemistákat. Máris kívülálló lettél – és mégsem. Vagy nevezz be egy idegenvezetővel kísért, helytörténeti városnézésre, ahogyan én tettem a minap. Választásom egy, a főváros színháztörténetével foglalkozó sétára esett, szerencsére aznap pont nem esett.
Hahagáj és egyéb állatfajták
A takahe a Wikipédia szerint a madarak osztályának darualakúak rendjébe, a guvatfélék családjába tartozó faj. Megmentésük érdekében tett erőfeszítések ihlették Gerald Durrell A hahagáj című regényét. Az meg a regénnyel azonos elnevezésű színdarabot ihlette, amit a MU Színházban be is mutattak. Figyelem, fűre lépni szabad, ez egy öko-darab!
Love is in the Air
A Színművészeti Egyetem előadását várom az Ódry Színpad Padlásának előterében. Péntek, kora délután – nem kimondott színházlátogatási időpont. Feltételezem, a koránkezdés még jobban szűkíti az elhamarkodottságomban egyébként is belterjesnek gondolt érdeklődők körét, azonban az egyre gyülekező közönség gyorsan rám cáfol. Közismert írók, újságírók, filmrendezők, dramaturgok érkeznek. Indulunk befelé tömött sorokban, érkezési sorrendben, komótosan, utánunk alsóbb éves színművészetis diákok rohanják meg a székeken kívüli ülőalkalmatosságokat, arcukon a csodaváró gyerek lelkesedésével. Beszaladnak a szereplők is, erős vitalitás van a levegőben. Meg szerelem. Szó szerint: kezdésnek megszólal a Love is in the Air című örökzöld – lassú, andalító ritmusban. A jin és jang egyensúlyba került. Lássuk a SZFEntivánéji álmot!
Ezek a mai fiatalok
Egy színművészetis előadás, ha jól sikerül, elragadóbb lehet a már végzett művészek színházánál. Bátor kísérletezés, bizonyítani akarás, ifjonti túlzás és a hormonok tánca – ezek jellemezték a harmadéves, Fullajtár Andrea és Zsámbéki Gábor vezette osztály produkcióját a Charlotte Roos – Juli Zeh kortárs szerzőpáros Sárga vonal című színdarabjának bemutatóján, az Ódry Színpadon.
Kilátástalanság
Apa két lányával az autóban, a kilátásról áradozik nekik. Milyen szép az ablakban elsuhanó táj, „ez az ország csodaszép”, mennyiféle madarat látni, ilyesmi. A lányok unják, meg is mondják neki, a madárfajokat kívülről fújják. A férfi lelkes. Két perc múlva meghal. A Katona József Színház Az olaszliszkai című előadása szerint minden kilátástalan.
Harminc ember A konyhában
Napi kétezer adag. Az sok? – kérdezi ingerülten A konyha című darabban az egyik szereplő. A válasz maga a történet. Szakácsok, cukrászok, pincérnők, séf, takarító és a tulajdonos, különböző sorsok, különböző karakterek, különböző származás, de egy közös cél: a vendég a lehető legjobban érezze magát az étteremben. A Pesti Magyar Színház évadnyitó premierjére az új igazgató, Zalán János a brit kortárs szerző, Arnold Wesker művét választotta.  
bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés