bezár
 

film

2010. 03. 01.
Esküvő Nyomorországban
Vasvári Emese: Alíz és a hét farkas
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Fenekestül felforgatott realitás jelenik meg az Alíz és a hét farkas mesevilágában, amely a valóság darabjaiból építi fel szürreális és groteszk képét szereplőiről és zárt szituációs drámaközegéről. Paródia-hang „Nyomorországból”.
Vasvári Emese érdekes, bohém karakterű színésznő, még saját tévéfilmjében, az Alíz és a hét farkasban is. Első filmes produktuma tobzódik a kreatív ötletekben, de talán jobb lett volna, ha a suszter marad a kaptafánál, mert a szándékoltan elrajzolt, paródiára fogott hangvétel amatőrnek hat, még akkor is, ha az univerzálissá emelés szándéka lebeg mögötte. Vagy talán éppen azért. Nehéz eldönteni, hogy a film elején elhangzó, és a továbbiakban színészi interpretációk formájában folytatódó, rosszmájúan fogalmazva „magasröptű” szövegrészletek és a többoldalú parafrázist magában hordozó cím mennyi többletjelentéssel látja el a filmet. Inkább megkímélném magam ennek firtatásától, mert végül is egyéni ízlés kérdése, hogy ki mennyire kaparja ki a koppanó mondatok mögötti húsbavágó filozófiát… Ja, hogy ez irónia lenne?



Az egy címbe koncentrált három meséből Alízt még felfedezzük, de hogy ki a hét törpe és hol vannak a farkasok, ezt csak vérmes allegória-fejtegetések árán nyerhetjük ki a csekély helyszínekre korlátozott jelenetek ezoterikus sűrejéből. Alíz (Fátyol Kamilla), aki fénykorában még eljutott Csodaországig és Tükörországig, itt egy cselekedetével sem emlékeztet Lewis Carroll kislányhősére, sőt, gyakorlatilag ő a legpasszívabb szereplő az egész történetben: bárgyú, mandulaszemű, tengernyi hajú leányzó, aki néha beszól valami semmitmondót férjének, az ugyancsak Ivánként elkeresztelt Kamarás Ivánnak. Alíz és Iván esküvője a tévéfilmes stílusból kitörni vágyó produkció tulajdonképpeni középpontja, ahol a drámai problémák koncentrálódnak, ugyanis egyrészt családi feszültségekbe csöppenünk, másrészt találkozunk azzal a bizonyos „hét farkassal” (már ha jól értelmeztem a címet), akik mind-mind az ifjú pár boldogságára törnek.
 


A film Iván ikerhúga, Inez (Szabó Márta) és barátnője között zajló párbeszédekkel indít, hosszúra nyújtott belvárosi sétákkal, amiből fokozatosan hámozzuk csak ki, hogy Inezt és testvérét szülői konfliktus következtében szakították el egymástól. Amikor Inez beállít lelakott külsejével, farmerosan Alíz és Iván, az Angliában nevelkedett fivér mondén esküvőjére (ami a kevés statiszta miatt nem igazán hiteles), vizuálisan is szembesülünk a hasító ellentéttel, a kívülálló családtag drámájával, aki nem együtt nőtt fel sikeres testvéreivel (Ivánnal és Fridával, akit Vasvári Emese alakít), és szinte nem is ismeri őket. Inez problémái kiegészülnek az ifjú párra leselkedő, felszín alatt lappangó tragédiákkal, amelyhez jócskán hozzájárul Alíz testvére (Fátyol Hermina) és régi barátnője, a tarot kártyás hölgy (Péter Kata), akik mindketten Ivánra fenik a fogukat, valamint egy laza zenész (Menszátor Héresz Attila), aki viszont Alízra, régi szeretőjére vetné ki ismét a hálóját. 
 
Vasvári Emese tévéfilmje, amely telis-tele van elidegenítő formanyelvi effektekkel (gondolok itt a kimerevítésre vagy a néha szándékoltan megtört kamerakezelésre), ötletben nem hibádzik, csak a maga elé kitűzött iróniaábrázolás mutat antiprofesszionális megoldásokat. Pontosabban szólva nem világos ez az irónia, így könnyen gondolhatja még a tapasztalt firkász is, hogy ezek formanyelvi-dramaturgiai (farkas)hibák. Az Alíz és a hét farkas női lélekkel megalkotott mesebeli képződmény, ami azonban csiszolhatott volna még egy pöttömnyit saját Csodaország-képén.
 
 
Alíz és a hét farkas 
Színes, magyar tévéfilm, 70 perc, 2009. 
Rendező és forgatókönyvíró: Vasvári Emese
Szereplők: Vasvári Emese, Fátyol Kamilla, Fátyol Hermina, Menszátor Héresz Attila, Moskovits Krisztina, Péter Kata, Takarás Iván, Szabó Márta
nyomtat

Szerzők

-- Bükki Linda --


További írások a rovatból

Interjú Vermes Dorkával az Árni című első nagyjátékfilmjéről
Mehran Tamadon: Ahol nincs isten & Legrosszabb ellenségem
Az idei Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztiválról
Martin Scorsese: Megfojtott virágok

Más művészeti ágakról

Szálinger Balázs volt a Költőim sorozat vendége
gyerek

Nagyívű nemzetközi kiállítás nyílik a Deák17 Galériában
art&design

Múzeum készül Mexikóvárosban
irodalom

Mechiat Zina volt a Boggie: Költőim rendezvénysorozat februári vendége


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés