bezár
 

színház

2018. 12. 21.
Mélyrepülés helyett szakaszos esés
Hervay Gabriella műve az Artus Stúdióban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Két válás, egy nagy és ellentmondásos érzelmekkel teli szerelem, két tragédia. 1976 szeptemberében Hervay Gizella második férje, Szilágyi Domokos öngyilkosságot követett el. 1977 márciusában a bukaresti földrengés következtében halt meg fiuk, Attila, a Kobak-mesék ihletője. Hervay Zuhanások című művét kísérelte meg összművészeti formába önteni hat alkotó az Artus Stúdióban.

Mi marad ennyi családi trauma után Hervay Gizella erdélyi író és költő számára? Írásba menekült, azzal próbálta meg- és felszabadítani magát az elviselhetetlen kínok súlya alól. Menekülni a végül mégiscsak bekövetkező zuhanás elől… Leírt mindent, amit csak megfogalmazott magában, ami csak eszébe jutott, amire csak asszociált. Ugrált egyik képről a másikra, egyik sorról a másikra. A látszólag értelmet és koherenciát csak alig tükröző sorok az olvasás végére összeállnak. A zabolátlanul kiszakadó képek és szavak, a szabadvers szabad asszociációinak törvénye szerint egységet alkottak nem feltétlenül racionális, hanem érzelmi szempontból.

Szkéné színház

Ezt a törékeny, képlékeny egységet, Hervay Zuhanások – Oratórium három hangra című művét kísérelte meg összművészeti formába önteni hat alkotó az Artus Stúdióban. Nehéz fába vágták a fejszéjüket a javarészt fiatal előadók. A korábban több helyszínt is megjárt, lírai oratóriumként meghirdetett produkcióban Panda, a romkocsmákból és színházi előadásokból ismert DJ, elektronikus, kalimbával fűszerezett zenei aláfestéssel idézte meg Hervay „zuhanó esztétikáját”. Szalay Henrietta pedig, az Artus Stúdió állandó közreműködőjeként is számon tartott, a Napfonat koncert miatt szintúgy ismertté vált művész felolvasásával és énekhangjával működött közre a produkcióban.

A költő alakját megidéző, a József Attila-féle Szabad ötletek jegyzékére hajazó írását megjelenítő meditatív „rítus” egy-egy szakaszánál vett részt Békési-Szombati Anett kortárs táncmozdulatokból álló rövid, ám dinamikus koreográfiáival. Szabó Mátyás pedig atmoszférateremtő, akusztikus fretless basszusgitár kíséretével tett hozzá a zenei kísérethez.

Mint összművészeti előadás, a vizualitás lírája is képviseltette magát élőképek és úgynevezett live VJ set formájában. Azaz a mikroszkopikus módon felnagyított, egy kamera objektívjén keresztül szemlélt, különböző matériájú anyagok falra kivetített képeit vizsgálhattuk meg tüzetesen. Kara Dávid és Skribek Anikó közreműködésével egy-egy ásvány, korallszerűség vagy falevél részletekbe menően tárult a szemünk el. Mintha a vers szerteágazó gondolatfolyamait illusztrálták volna a természeti képződmények összetettsége által.

Nagyon szép és nemes feladatot vállalt a más-más művészeti területről érkezett alkotócsapat. Ugyanakkor az előadásban fordítva zuhantunk, mint ahogyan Hervay művének olvasása közben tapasztalhattuk. Míg a szabad asszociációs láncolat esetében a részletek értelmetlensége felől haladtunk tudatunkkal és lelkünkkel az öntudatlan egység felé, addig a ZUHANÁSOK folyamán a sok részletgazdag, agyonvizsgált elem nem forrt egybe kellőképpen a látvány és a közönségre tenni vágyó hatás szempontjából. Kicsit lyukas maradt. Szinte belezuhantunk a természet elemeinek kavalkádjába, a lírai táncetűdök lendületes ritmusába, a zene réveteg dallamaiba vagy a verssorok metaforáiba. Belezuhantunk volna, de az előadást felépítő látvány- és hatásbéli elemek következetlen használata miatt csak „szakaszosan” estünk. Vagy túl sokáig vizsgáltunk egy kristályt, vagy túl hirtelen tűnt fel aztán el a táncos. Néha magával rántott, máskor visszadobott a felszínre. Bevont minket észrevétlenül az elektronikus és basszusgitárral megteremtett akusztikus zenei buborék, amely olykor szándékosan a költemény hangulata és dinamikája ellen játszott. Ám ez a gesztus is néha figyelemfelkeltőnek, máskor kifejezetten bosszantónak hatott, hiszen a túlzott hangerő következtében olykor a szöveget is elvesztettük.

Jobb lett volna, ha szabadeséssel, igazi és váratlan mélyrepüléssel és nem hullámzóan, bukdácsolva, sokszor kizökkentve jutottunk volna el a tudat mélyére. De eljutottunk, és ez a fő.

 

Hervay Gizella: Z U H A N Á S O K


Békési-Szombati Anett – tánc

Szalay Henrietta – szöveg, ének

Szabó Mátyás – akusztikus fretless basszusgitár

Panda – zenei rendezés, elektronika, kalimba

Kara Dávid és Skribek Anikó (MAKRÓ) – élőkép, live Vj set

 

2018. december 2.

Artus Stúdió

 

Fotó: Makró

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Németh Fruzsina Lilla --


További írások a rovatból

színház

Tarr Béla utolsó utáni szava Tarr Béla utolsó utáni szava
Missing People (Hiányzó emberek) Tarr Béla mozgó csendélete a Bécsi Ünnepi Heteken
színház

Győztes játszma Győztes játszma
Beszélgetés Nagy Józseffel a kortárs tánc alakulásáról, iskolákról és lehetőségekről, kétlakiságról és a fiatalok helyzetéről
Esterházy az Ódry Színpadon
A zuhanás sokkja a MáSzínházban

Más művészeti ágakról

Agócs Írisz válaszai a prae.hu körkérdésére
Quentin Tarantino: Volt egyszer egy... Hollywood
Interjú Tóth Kingával intermediális alkotásról, a fiatalok lehetőségeiről, szellemi műhelyekről, fordításról
art&design

Éhesen alszik a tranzitzóna Éhesen alszik a tranzitzóna
Az emlékezés installációja Waldsee-ben (A 2B Galéria Waldsee 1944 című kiállításáról)


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés