bezár
 

art&design

2011. 05. 28.
Vudu mágia a párizsi Cartier alapítvány kiállításán
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Különös helyre kerültek a rejtélyes afrikai "bocio őrök": az őserdei házak bejáratának és családi békéjének védelmére rendelt, ember nagyságú, fatörzsekből faragott vudu figurák a Cartier modern művészeti alapítványának csupa üveg párizsi kiállítótermében vigyázzák az esetleg rossz szándékkal közeledőket - bár azoktól, akik feltehetően nagy számban fogják felkeresni őket, aligha kell tartani.
Amint arról a Jeune Afrique párizsi folyóirat online kiadásában beszámolt, a szeptember 25-ig nyitva tartó Vaudou című kiállítás szervezői a kultusz esztétikai vonatkozásait emelik ki. Az elegáns díszletet Enzo Mari, a híres olasz divattervező jegyezte. A szervezők döntése értelmében semmiféle magyarázó szöveg nem kíséri a bemutatott anyagot.

"Olyan közvetlen szembesítésre törekedtünk, amelynek révén a néző azonnal kapcsolatba léphet a művekkel. Ezt az indokolja, hogy a vudu tárgyak konkrét és pontos funkcióját lehetetlen körülírni. Így vállaltuk ezt a kockázatot és hagyjuk beszélni a tárgyakat" - mondta el Leanne Sacramonne, a kiállítás egyik kurátora.

Így ha nem is lehet pontosan tudni, mi a bejáratnál álló fából faragott nőalak szerepe, mindenképpen magára vonja a figyelmet: karjai a testéhez simulnak, fejét enyhén félrehajtja, mintha kissé bánatos lenne. Fájának anyagát a víz, az idő, talán a szél faragta meg: durva anyagának szépsége akkor is megaragadó, ha nem ismeretes, miért állították ezt a "bocio őrt".

Ha a látogató többet kíván tudni a vudu mágiáról vagy a kiállítás fényes nagytermében látható figurákról és az alagsor halványan megvilágított helyiségeiben bemutatott kisebb kultikus tárgyakról, megtekintheti a kiállítást kísérő filmet, katalógust és különböző tájékoztató anyagokat.

Így megtudhatja, hogy a bocio szó "isteni lélekkel bíró holttestet" jelent a benini "fon" kultúrában. Ebben a hitvilágban mindenki a hozzá legközelebb álló közvetítőhöz fordulhat, hogy a lelke megnyilvánulhasson. A kiállítás nyugati látogatója, aki a vuduból rendszerint csak a tűkkel átszúrt babákról hallott, megtudhatja: bár igaz, hogy a figura mellkasába szúrt tüske a halált jelzi, ezek a pálcikák általában, mint Leanne Sacramonne elmondta, "valójában arra szolgáló eszközök, hogy egy óhajt bezárjanak a szobrocskába".

A Párizsban most látható vudu gyűjtemény legnagyobb része Jacques Kerchach, a vitatott pályájú afrikai művészeti szakértő és gyűjtő anyagából kerül ki. Az Afrika-kutató (mások szerint inkább kalandor) műkereskedő Jacques Chirac volt francia elnök egyik bizalmasa volt, ő vette rá a francia államfőt a Quai Branly néprajzi múzeum létrehozására. Az afrikai, ázsiai, óceániai és más népek kultúrájának szentelt modern múzeum ma Párizs egyik sűrűn látogatott nevezetessége.

Gabin Djimassé ismert benini gyűjtő szerint a vuduról kiállítást rendezni igazából azért nem lehet, mert egy vallásról van szó, a tárgyak csupán a kultusz lebonyolításának néhány elemét jelentik. A Cartier alapítvány tárlata azonban a benini gyűjtő szerint hasznos, mert felhívja a figyelmet a vudura és eloszlathat bizonyos előítéleteket, továbbá lehetőséget nyújt a tiltakozásra "Benin kifosztása" ellen. Ma már számos bocio külföldre került és hovatovább maguk a beniniek sem tudják, mi volt őseik hite. Ez Djimassé szerint nagy veszteség az országnak, de komoly haszon a tájékozott gyűjtők számára - egy-egy bocio az aukciókon 10 ezer eurós (2,7 millió forint) árat is elér.
nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- MTI/PRAE.HU --

A Magyar Távirati Iroda (MTI) nagy múltú magyar állami hírügynökség, melynek története az 1880-as engedélyeztetésig nyúlik vissza.


További írások a rovatból

Lábjegyzetek a kortárs autódesignhoz
art&design

Ismeretlen ismerősök Ismeretlen ismerősök
Minden múlt a múltam. #huszadikszázad #privátfotó #Fortepan a Magyar Nemzeti Galériában
art&design

A Bauhaus sugárzó fénye A Bauhaus sugárzó fénye
Inspirációk a jövőből - A Symposion Társaság és a Magyar Elektrográfiai Társaság kiállítása
art&design

Publikus '90-es évek Publikus '90-es évek
A Publikus magánügyek. A 90-es évek művészete magyarországi magángyűjteményekben című kiállításról a szentendrei MűvészetMalomban

Más művészeti ágakról

Interjúsorozat a cirkuszról, változásokról, zártságról és nyitottságról, klasszikus és új találkozásairól
Interjú Tóth Kingával intermediális alkotásról, a fiatalok lehetőségeiről, szellemi műhelyekről, fordításról
Airbourne, Fezen Fesztivál, 2019. 07. 24.


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés