bezár
 

art&design

2011. 06. 02.
Csuklósbusz-történelemi tárlat egy veterán buszban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Veterán Ikarus buszban rendez kiállítást a Közlekedési Múzeum annak a nemrégiben bezárt tárlatnak az anyagából, amely Csuklósítás'50 címmel tavaly novemberben nyílt meg az első magyar csuklós busz megalkotásának 50. évfordulója alkalmából.
Az első magyar csuklós busz rendhagyó körülmények között készült el: nem egy buszgyár gondosan megtervezett prototípusa volt, hanem a Fővárosi Autóbusz Üzem mérnökei és szakemberei két kiselejtezett járműből építették össze.

A busz európai viszonylatban másodikként készült el Magyarországon, forgalomba azonban ezt helyezték elsőként - tájékoztatta a Közlekedési Múzeum az MTI-t.

Az 1950-es években az iparosítás miatt megnövekedett utasforgalmat már nem tudták kiszolgálni az akkori járművek.

Először a kiselejtezett IK 30-as buszok pótkocsivá átalakított változataival akartak megoldást találni, de ezek nem bizonyultak biztonságosnak. Róka László, Lassú Gábor és Színi Béla mérnökök tervei alapján "házi kivitelben" elkészítettek egy tervet, amely két jármű, egy IK 60 és egy TR 5 típusú autóbusz összeépítésével és a Vörös Csillag Traktorgyár golyós-koszorús zsámolyának beépítésével jött létre. A motort egy IK 620-as darabból kölcsönözték. Ez a modell a Fővárosi Autóbusz Üzem Főműhelyében készült el.

A tervezők a rajzasztali skicceket a műhely falára másolták, a munkások ez alapján építették meg a buszt. A várható sorozatgyártás műhelyrajzait a Budapesti Műszaki Egyetem tanszékének fiatal munkatársai és a hallgatók készítették a "falfirkák", a mérnöki leírások és a kész alkatrészek alapján - az első busz elkészültét követően.

Az első csuklós busz 1960. november 5-én GA 12-00 rendszámmal állt forgalomba. A pótkocsis szerelvény 130 férőhelyével szemben az új jármű akár 200 utast is képes volt szállítani.

A kiállítás ezt a "házilagos" építést, a fejlesztés nehézségeit és a későbbi sikereket idézi fel, emléket állítva a rendhagyó tervezési folyamatnak egy frissen felújított veterán IK-180-as csuklós buszon, amely a főváros számos pontján lesz látható június 4-e és 26-a között.

Pontos helyszínek és időpontok a Közlekedési Múzeum honlapján olvashatók.

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- MTI/PRAE.HU --

A Magyar Távirati Iroda (MTI) nagy múltú magyar állami hírügynökség, melynek története az 1880-as engedélyeztetésig nyúlik vissza.


További írások a rovatból

A Phaeton tündöklése és bukása
art&design

A gyűjtő mint művész? A gyűjtő mint művész?
A Mai Manó Ház Erik Kessels több élete című kiállításáról
art&design

Ismeretlen ismerősök Ismeretlen ismerősök
Minden múlt a múltam. #huszadikszázad #privátfotó #Fortepan a Magyar Nemzeti Galériában
art&design

A Bauhaus sugárzó fénye A Bauhaus sugárzó fénye
Inspirációk a jövőből - A Symposion Társaság és a Magyar Elektrográfiai Társaság kiállítása

Más művészeti ágakról

irodalom

Az izoláció tematikája az izlandi irodalomban Az izoláció tematikája az izlandi irodalomban
Margó 2019 - Jón Kalman Stefánsson és Sigríður Hagalín Björnsdóttir
Hartung Attila: FOMO – Megosztod és uralkodsz
irodalom

Irodalmi határátlépések Irodalmi határátlépések
Margó 2019 – Borges: Tangó, Molnár T. Eszter: Teréz, vagy a test emlékezete és kortárs kínai science fiction
Majoros Nóra válaszai a prae.hu körkérdésére


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés