bezár
 

art&design

2011. 08. 05.
100 éve indult a villamosközlekedés Nyíregyházán
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Száz évvel ezelőtt, 1911. nyarán indult meg a villamosközlekedés Nyíregyházán, majd 1969-ben megszüntették a járatokat, mert akkor 1 forint 50 fillérbe került egy liter gázolaj, így az olcsóbb üzemeltetésű autóbuszokra bízták a helyi személyszállítást.
Hudivók Róbert, a Nyíregyházi Vasúttörténeti Kör tagja az MTI-nek elmondta: több, mint egy évszázada, 1909-ben a város kérésére döntött a hajdani Nyíregyháza-vidéki Kisvasutak Rt. a villamosközlekedés kialakításáról.

A szabolcsi megyeszékhelyen akkoriban már volt kisvasúti pálya, 1905-től a városon át közlekedtek a keskeny nyomtávú szerelvények a Nyíregyháza - Balsa - Dombrád útvonalon.

Mivel a sínek adva voltak, így kézenfekvő volt, hogy felette kialakítsák az elektromos áramot adó felső vezetéket a villamosok közlekedéséhez.
A munkálatok befejezése után az első csilingelő kocsi 1911. augusztus 7-én haladt végig a nyíregyházi kisvasúti pályán.

A villamosok a Huszár utcától a városhoz tartozó üdülőhelyig, Sóstógyógyfürdőig szállították az utazókat.

A sárga-fekete kocsik az egykori huszárlaktanya közelében lévő MÁV-bérház mellől indultak, érintették a vasútállomást, majd elhaladtak a városháza előtti Kossuth téren, a vármegyeháza szomszédságában álló kis állomásig. Onnan a Kossuth és a Sóstói úton, illetve a Sóstói-erdő át - ahogy akkor hívták - Sóstófürdőig tartott az út.

A villamosközlekedést folyamatosan fejlesztették a nyírségi nagyvárosban, és 1968-ban már 4 millió 300 ezer utast szállítottak a kocsik.

Hiába volt azonban a nagy utasforgalom, az olcsó üzemanyag miatt akkoriban erőltetett motorizáció a nyíregyházi villamosközlekedés végét jelentette. Az utolsó kocsi 1969. május 31-én gördült végig a városon.

Az azóta eltelt 42 év alatt a nyíregyháziak számtalanszor visszasírták a villamost, sokszor felvetődött újraindítása, de a pályaépítés jelentős költségei rendre meghiúsítják az álmokat.

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- MTI/PRAE.HU --

A Magyar Távirati Iroda (MTI) nagy múltú magyar állami hírügynökség, melynek története az 1880-as engedélyeztetésig nyúlik vissza.


További írások a rovatból

art&design

Éhesen alszik a tranzitzóna Éhesen alszik a tranzitzóna
Az emlékezés installációja Waldsee-ben (A 2B Galéria Waldsee 1944 című kiállításáról)
art&design

Ismeretlen ismerősök Ismeretlen ismerősök
Minden múlt a múltam. #huszadikszázad #privátfotó #Fortepan a Magyar Nemzeti Galériában
art&design

Tájakról, hiányosan Tájakról, hiányosan
A Tájak/Távlatok - Kortárs magyar tájkép (BPF) című kiállításról a Kiscelli Múzeumban

Más művészeti ágakról

Interjúsorozat a cirkuszról, változásokról, zártságról és nyitottságról, klasszikus és új találkozásairól
irodalom

Amikor egy csapat művész öt napra elfoglalja Kámot Amikor egy csapat művész öt napra elfoglalja Kámot
Ilyen volt a III. Nyolc Ág Művésztábor
Interjú Tóth Kingával intermediális alkotásról, a fiatalok lehetőségeiről, szellemi műhelyekről, fordításról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés