bezár
 

art&design

2011. 11. 23.
Százéves a gödöllői HÉV
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A centenárium alkalmából emléktáblát helyeznek el a gödöllői Szabadság téren álló váróépület falán pénteken, napra pontosan száz évvel a vonal átadása után – mondta el az MTI-nek Merva Mária, a Gödöllői Városi Múzeum igazgatója.
Az eseményhez kapcsolódóan időszaki kiállítás is látható a város és a BKV szervezésében a Királyi váró felújított épületében – tette hozzá az igazgató.

A kezdetben Cinkotáig, majd Kerepesig, végül 1911. november 25-től Gödöllőig közlekedő „villanyostól" azt várták, hogy hozzájárul az ideérkező nyaralók számának növeléséhez, és segíti a településen belüli közlekedést is – kezdte a történeti háttér bemutatását Merva Mária.

Noha vasút is összekötötte a települést a fővárossal, a HÉV gödöllői járatának indításával Cinkota, Kerepes és Mogyoród is elérhetővé vált, gyorsabb összeköttetést teremtve a települések között. „Gödöllő járási központ volt, ezért egyszerűbb és kényelmesebb elérése fontos szempont volt” – emelte ki a városi múzeum vezetője.

A turisták, nyaralók számának növelésével kapcsolatos várakozásokat azonban felülírta a történelem. Míg korábban Gödöllő kedvelt pihenőhelye volt a fővárosból érkező középosztálybeli polgároknak, az I. világháború sok szempontból átrendezte a szokásokat, és azt követően már egyre kevesebben érkeztek.

„A század elején sokan béreltek vagy építettek itt nyaralót, Kosztolányi Dezsőné Harmos Ilona családja is itt töltötte a nyarakat, de itt élt nyaranta Sík Sándor famíliája is” – emelte ki Merva Mária.

Az évek során világossá vált az is, hogy a HÉV sínpárja kettészeli a várost, elvágva a központot a kastélytól és az egyetemtől. Ha a kastély kapuját este bezárják, két Gödöllő van Magyarországon – idézte fel Móricz Zsigmond megállapítását a településről a múzeumigazgató, hozzáfűzve: ez ma is nagy kihívás a város számára.

A HÉV nem váltotta be a belső közlekedés javításához fűzött a reményeket sem, az összesen négy megálló nem tudott olyan hasznos lenni, mint a szintén 1911-ben indult, a népnyelvben „kismukiként” emlegetett vasúti járat, amely Veresegyházat és Vácot kapcsolta Gödöllőhöz és Budapesthez.

Az évforduló alkalmából pénteken emléktáblát avatnak az 1913-ban felépült Szabadság téri megálló épületén, emellett időszaki kiállítással emlékezik meg a város és a BKV a vonal elmúlt 100 évéről a Királyi váró épületében.

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- MTI/PRAE.HU --

A Magyar Távirati Iroda (MTI) nagy múltú magyar állami hírügynökség, melynek története az 1880-as engedélyeztetésig nyúlik vissza.


További írások a rovatból

art&design

Rajtunk kívüli rend Rajtunk kívüli rend
Gálhidy Péter Sarokvas című kiállításáról (Megnyitó)
Cséfalvay András: Egy olyan világban, ahol nincsenek tények, ott csak a jóság marad
art&design

Afrika másik arca Afrika másik arca
Az Excessocenus című kiállításról a Cervantes Intézetben
art&design

A kék bársony mögött, a vörös szobában A kék bársony mögött, a vörös szobában
David Lynch: Small Stories / Kis történetek című fotókiállítása a Műcsarnokban

Más művészeti ágakról

irodalom

Történelem családregényben, krimiben, versben, asszamblázsban Történelem családregényben, krimiben, versben, asszamblázsban
A Margó Fesztiválon és a 90. Ünnepi Könyvhét pénteki napján a Prae Kiadó három új kötete mutatkozott be
A második HUBBY-est a B32-ben, június 4-én


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés