bezár
 

art&design

2008. 09. 13.
MADI irányzatú művészek kiállítása a Brüsszeli Magyar Kulturális Intézetben
MTI
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A kortárs absztrakt, geometrikus művészet meghatározó irányzatához, a MADI-hoz tartozó hét belga és hét magyar művész kiállítása nyílik meg jövő szerdán a Brüsszeli Magyar Kulturális Intézetben.
A tárlatot Catherine Topall, a párizsi ORION Centre d’Art Géometrique MADI igazgatója és Dárdai Zsuzsa művészetkritikus, a budapesti Mobil MADI Múzeum alapító-kurátora közösen nyitja meg. A kiállító művészek: Fajó János, Haász István, Haraszty István, Kovács Tamás László, Pataki Balázs, Saxon Szász János, Száraz Marika, Gilbert Decoq, Jean-Claude Faucon, Pal Horvath, Antonia Lambelé, Renée Rohr, Albert Rubens és Dirk Verhaegen.

A MADI az 1940-es években indult és a kortárs absztrakt, geometrikus művészet meghatározó irányzatának számít. Előtérbe helyezi a formákat a tartalommal szemben, a színek és hangsúlyos formák szabad keverésével esztétikai élmény nyújtására törekszik. A MADI kifejezésmód megjelent a költészetben, zenében és táncban is.

A MADI betűszó, amelynek eredete bizonytalan. Spanyolul szokták úgy dekódolni, hogy "movimiento artistico de invención" (újszerű művészeti mozgalom). Angolul a "movement, abstraction, dimension, invention" (mozgás, absztrakció, dimenzió, invenció) fogalomsorral hozzák összefüggésbe. Egyes vélemények szerint azonban a betűszó a "MAterialismo DIaléctico" kifejezésből ered.

Magyarországon a kilencvenes években alapítottak MADI csoportot fiatal művészek.

Passuth Krisztina művészettörténész megfogalmazása szerint a MADI ma is fiatal mozgalomnak tűnik: fiatal művészek vesznek részt benne, olyanok, akik dinamikusak, napról napra új szempontokat alakítanak ki, s olyan műveik születnek, amelyek túlmutatnak a tegnapiakon, tegnapelőttieken.

"Ami nem sikerült annak idején a futurizmusnak, de még a dadának sem, hogy kikerülje a múzeumok lerakatait és a hivatalos értékrend kánonját - az sikerült a MADI-nak: miközben még mindig nincs stabil történeti helye a művészet egymást követő irányzatainak rendjében, egy-egy kisebb vagy nagyobb MADI-tárlat a világ valamilyen részében mindig felfedezést, friss szenzációt jelent. Röviden: nem integrálódott és nem tűnt el, sőt, meg-megújulva létezik. Méghozzá minden háttéri intézményrendszer, helyhez kötöttség, állandó galériák és kritikusok nélkül is" - olvashatók Passuth Krisztina sorai a brüsszeli kiállítás meghívóján.
nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

További írások a rovatból

art&design

Fém és méhviasz, vagy új helyünk a természetben Fém és méhviasz, vagy új helyünk a természetben
Horváth Gideon – I put my hand into a beehive
art&design

Mindenből lehet meríteni Mindenből lehet meríteni
Interjú Maurer Dórával külföldi élményekről, lehetőségekről, fordulópontokról és képzésekről
art&design

Divatséta a Ludwigban Divatséta a Ludwigban
Király Tamás. Out of the box
art&design

A Bauhaus sugárzó fénye A Bauhaus sugárzó fénye
Inspirációk a jövőből - A Symposion Társaság és a Magyar Elektrográfiai Társaság kiállítása

Más művészeti ágakról

irodalom

Üzenet, de kinek? Üzenet, de kinek?
Szabó Magda: Üzenet odaátra
Külföldön Sikeres Magyar Művészek

Ami általános, ami emberi Ami általános, ami emberi
Interjú Ember Sárival lehetséges megközelítésekről, utazásokról, önazonosságról, piaccal való megbékélésről
Ozone Mama, Asphalt Horsmen, Peter Kovary & The Royal Rebels, BNT, 2019. 08. 22.


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés