bezár
 

art&design

2008. 10. 06.
520 éve halt meg Verrocchio, Leonardo mestere
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Ötszázhúsz éve, 1488. október 7-én halt meg Velencében Andrea del Verrocchio olasz festő, szobrász, a quattrocento nagy művésze.
1436-ban született Andrea del Cione néven Firenzében, Művésznevét ötvösmestere, Giuliano Verrocchio nyomán vette fel, szobrászatot Donatellónál tanult. Donatello 1466-ban bekövetkezett halála után a Mediciek udvari képzőművésze lett, képek és szobrok mellett ruhákat és díszfegyvereket is készített számukra, s a Medici-palota műgyűjteményének gondnokaként számos ókori római szobrot restaurált. 1480-ban Velencébe költözött, itt élt haláláig. Nála tanult Leonardo da Vinci és Raffaello későbbi mestere, Perugino, Botticelli művei is Verrocchio erős hatását mutatják.

Egyetlen hitelesen saját festménye a pistoiai székesegyház Medici-kápolnájának oltárképe, de ez és a Vasari nyomán neki tulajdonított Krisztus megkeresztelése is egyenetlen munka. Utóbbi egyik angyalát állítólag az ifjú Leonardo festette, s az angyal tökéletességét látva Andrea elhatározta, hogy nem nyúl többé ecsethez. Korai plasztikái közül az erőteljes ötvös stílusjegyeket viselő tábla ismert, amely a firenzei San Lorenzo templomban Cosimo Medici sírját jelöli, valamint a Pallazzo della Signoria számára készült bronz gyertyatartó.

1472-ben bízták meg Piero és Giovanni Medici síremlékének elkészítésével. A szarkofág színes márványból és porfírból készült, erőteljes kompozícióját bronz díszítőelemek hangsúlyozzák. Legkorábbi bronzszobrán, a kisméretű Dávidon az ifjú kezében tőrével, a hatalmas Góliát-fej felett állva kihívóan néz a világba; a szobor egy másolata a jeruzsálemi Dávid-tornyot díszíti.

A Palazzo Vecchio udvarán lévő, spirális szerkezetű Delfines puttó fontos állomás a reneszánsz szobrászatban: minden oldalról egyenértékű látványt nyújt. Keresztelő Szent János lefejezését megjelenítő domborműve a firenzei dóm keresztelő kápolnájába készült, drámai csoportjai, s a vértanú és a hóhér kettősének gesztusai jól érzékeltetik a tragédiát. Legfontosabb firenzei műve az Or San Michele templom egyik külső fülkéjében lévő igen szuggesztív bronzszobor, a Krisztus és Szent Tamás.

Velence 1483-ban bízta meg Bartolomeo Colleoni zsoldosvezér emlékművének megformázásával, a bronzszobor öntését és az utómunkálatokat már nem élte meg. Az ember és ló merész és lendületes együttese kánonná vált, a romantikáig minta maradt a lovas szobrok terén (Donatello Gattamelata emlékműve mellett). A ló és lovas ellentétes irányú mozdulata feszültséget teremt, s mégis összhangot fejez ki, az alkotás az egyéniség érzékeltetése mellett a condottiere típust fogalmazta meg.

A budapesti Szépművészeti Múzeum Verrocchio több művét is őrzi. Terrakotta Fájdalmas Krisztusát 2003-ban restaurálták, s a köré szervezett kiállításon mutatták be a quattrocento szobrászatát. Verrocchio két domborművét Lorenzo Medici küldte Mátyás királynak, de a Nagy Sándort és Dáriust ábrázoló művek csak másolatban maradtak ránk. Hatásukra a király márványkutat rendelt a művésztől, ennek befejezését a halál akadályozta meg.
nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- MTI/PRAE.HU --

A Magyar Távirati Iroda (MTI) nagy múltú magyar állami hírügynökség, melynek története az 1880-as engedélyeztetésig nyúlik vissza.


További írások a rovatból

Interjú Tero Kuitunen tervezővel, a Wild at Heart című kiállítás kurátorával
art&design

Ne legyen diszkrét Ne legyen diszkrét
Bob Dylan: „Életem az utca, ahol járok" / Reök-palota, Szeged
Lábjegyzetek a kortárs autódesignhoz
art&design

Ismeretlen ismerősök Ismeretlen ismerősök
Minden múlt a múltam. #huszadikszázad #privátfotó #Fortepan a Magyar Nemzeti Galériában

Más művészeti ágakról

A Švejk a Vidéki Színházak Fesztiválján
Adrian Grunberg: Rambo V – Utolsó vér
irodalom

Az egyszerűség ereje Az egyszerűség ereje
Prae Műfordító Tábor, beszámoló, 5. nap
A PesText fesztivál programjai a PIM-ben


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés