bezár
 

art&design

2013. 04. 15.
Kiállítás a papírcsomagolás történetéről
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Ötszáz színes csomagolópapír, árucímke, papírzacskó és doboz mellett kortárs tervezőgrafikusok alkotásai is szerepelnek azon a kiállításon, amely a papírcsomagolás magyarországi történetét mutatja be szerdától a Kiscelli Múzeum - Fővárosi Képtárban.
A Csomagoljam? címmel nyíló időszaki kiállítás a papírcsomagolás magyarországi történetét a kezdetektől az 1990-es évek végéig követi végig. B. Nagy Anikó művészettörténész, a kiállítás kurátora az MTI-nek elmondta, hogy a papírcsomagolás szimbolikus kezdete az 1860-as évekre datálható Magyarországon.

Előtte "maradék papírba" vagy kosárba tették a termékeket, az 1830-as években feltalált kromolitográfiának (a kőnyomat színes változatának) köszönhetően a díszített papír olcsóbb lett, így alakulhatott ki a papírcsomagolás kultusza.
   
A kiállítás legrégebbi tárgya a 19. század második feléből való restaurált kelengye-csomagolás, amely Mössmer József A menyasszonyhoz nevű vászon- és fehérnemű-raktárából származik.

Látható lesz továbbá Kuncz József vászon-nagykereskedő, császári és királyi udvari szállító csomagolópapírja az 1900-as évekből. A kiállított anyag arról is tanúskodik, hogy a cég díjat nyert az 1920-as párizsi világkiállításon.
   
A művészettörténész felidézte: Magyarországon az 1920-as és az 1930-as években egyetemi szinten nem oktatták a tervezőgrafikát. Helbing Ferenc nevelte ki a korszak nagy tervező nemzedékét: Jeges Ernőt, Lukáts Katót, Darilek Harryt és Kozma Lajost.
    
B. Nagy Anikó szólt arról is, hogy kiállítják a Stühmer Frigyes cukrászmester által 1868-ban alapított csokoládégyár, valamint az 1869-ben Pick Márk alapította szalámigyár csomagolásait is. Emellett láthatóak lesznek apró fűszeres és harisnyás boltok, valamint a Fábián cipő egyedi dizájnnál ellátott csomagolásai is - hangsúlyozta a kurátor.
   
Több cég megtartotta csomagolásainak eredeti kinézetét a szocializmus idején is, például a szerencsi csokoládégyár Százszorszép elnevezésű bonbonos dobozának külseje a második világháború után is változatlan maradt - fogalmazott a művészettörténész, hozzátéve, hogy a kiállításon bemutatják azt a folyamatot, amely során a doboz dizájnja folyamatosan egyszerűsödött. 
   
B. Nagy Anikó felidézte, hogy az 1950-es években nagy visszaesés történt a csomagolás kultúrájában, majd az 1960-1970-es években újra a kreativitásra helyeződött a hangsúly.
   
A művészettörténész azt is elmondta, hogy másfél évvel ezelőtt kezdték el gyűjteni a kiállítás anyagát, amely a Kiscelli Múzeum életmódtörténeti gyűjteményéből, a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum tárgyaiból, az Iparművészeti Múzeum eredeti terveiből, valamint magángyűjteményekből származik.
   
A történeti rész kiegészítéseként lesz látható a 15 kortárs tervező és tíz tervezőgrafikus hallgató alkotásaiból összeállított válogatás, amelyben papírpoharak, budapesti fürdők szappancsomagolása, papírból készült társasjáték és pálinkás doboz is szerepel.

Emellett egy olyan rövid animációs filmet is bemutatnak, amely a papírcsomagolással kapcsolatos környezetvédelmi dilemmákra hívja fel a figyelmet.    
   
A tárlat október 6-ig tart nyitva.
nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- MTI/PRAE.HU --

A Magyar Távirati Iroda (MTI) nagy múltú magyar állami hírügynökség, melynek története az 1880-as engedélyeztetésig nyúlik vissza.


További írások a rovatból

art&design

Párhuzamos paradigmák Párhuzamos paradigmák
Balra át, jobbra át - Művészeti és politikai radikalizmus a Kádár-korban // Az Orfeo és az Inconnu csoport, Centrális Galéria - Blinken OSA Archívum
art&design

Arcátlan Arcátlan
Klímariadó! - 19. ARC Közérzeti Kiállítás
art&design

Ne legyen diszkrét Ne legyen diszkrét
Bob Dylan: „Életem az utca, ahol járok" / Reök-palota, Szeged
A Phaeton tündöklése és bukása

Más művészeti ágakról

Háttérinterjú Barda Beátával és Szabó Györggyel a Trafó működéséről, kapcsolódó projektekről, a nemzetközi beágyazottságról
Bíró Zsófia: A macska mondja meg! BOOOK Kiadó, 2019
Jennifer Lee- Chris Buck: Jégvarázs 2.


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés