bezár
 

art&design

2009. 03. 09.
Csinszka és Ady találkozása egy aukción
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Védetté nyilvánította a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal Márffy Ödön 1934-es Csinszka-portréját, mégis ez a kép érte el a legnagyobb licitemelkedést az Abigail Galéria és a Home Galéria közös vasárnap esti árverésén.
Nem csoda, ez a sötét háttérből kiragyogó fiatal női arckép nemcsak kultúrtörténeti szempontból jelentős, de ez Márffy egyik legbensőségesebb alkotása is. Azt követően, hogy az 1934-es Velencei Biennálén szerepelt, csak egy 2003-as budapesti kiállításon láthatta a közönség. Előéletéről tudjuk, hogy a portrét Márffy Móricz Zsigmondnak ajándékozta, később Szegi Pál műkritikus őrizte gyűjteményében. A festményt 14 millió forintról indították, és éppen nyolcmillióval magasabban, 22 millió forintért ütötték le.

Az aukció legdrágább képe a hét évtizedes lappangásból előkerült Angyali üdvözlet, Molnár C. Pál egyik főműve lett. A képet, amelynek témáját a művész később oly sokszor feldolgozta, 1930-as olaszországi tanulmányútján festette. Az itáliai reneszánszból ihletet merítő nagyméretű vászon egy 1931-es, jótékonysági árverésen talált gazdára, majd 2002-ig ismeretlen helyen lappangott. Most 26 millió forintért szerezte meg egy gyűjtő.

Ugyanennek az évjáratnak (1930-33 közé datálják) a remekműve Aba Novák Vilmos Cirkusz (Néparéna) kompozíciója. S ez is a művész római ösztöndíjas tanulmányútja után született. Aba Novák cirkuszsorozatának jellegzetes, a sötét és világos foltok harsogó ellentéteivel, élénk színek hatásával komponált műve 24 millió forintért kelt el.

Ferenczy Károly 1903-as Vénusz csendélete mint az életmű különleges darabja szintén védettséget kapott. 6,5 milliós kikiáltási árát két licitlépcsővel 7,5 millió forintra tornázta.

Az aukció további érdemleges leütéseit Jándi Dávid aktja (4,4 millió), Perlmutter Izsák csendélete (3,6 millió), Bene Géza Fák (3,4 millió), Bernáth Aurél Tanárnő (2,8 millió) című festményei produkálták.

Jól szerepeltek a kollekcióba beillesztett művészfotók. Féner Tamás Kassák-portréját 80 ezer forintról 160 ezerre, Gyökér László Barcsay Jenőt a műtermében ábrázoló fotója 24 ezerről ugyancsak 160 ezer forintra emelkedett. Székely Aladár ismert Ady-portréjáért viszont megadták a 300 ezer forintot.

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

További írások a rovatból

art&design

Mindenből lehet meríteni Mindenből lehet meríteni
Interjú Maurer Dórával külföldi élményekről, lehetőségekről, fordulópontokról és képzésekről
Interjú Tóth Kingával intermediális alkotásról, a fiatalok lehetőségeiről, szellemi műhelyekről, fordításról
art&design

A Bauhaus sugárzó fénye A Bauhaus sugárzó fénye
Inspirációk a jövőből - A Symposion Társaság és a Magyar Elektrográfiai Társaság kiállítása
art&design

Rajtunk kívüli rend Rajtunk kívüli rend
Gálhidy Péter Sarokvas című kiállításáról (Megnyitó)

Más művészeti ágakról

Frédéric Tellier: A tűzön át
színház

Az ördög báránybőrt visel Az ördög báránybőrt visel
Az Ördög a Városmajori Szabadtéri Színpadon
Külföldön Sikeres Magyar Művészek

Ami általános, ami emberi Ami általános, ami emberi
Interjú Ember Sárival lehetséges megközelítésekről, utazásokról, önazonosságról, piaccal való megbékélésről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés