bezár
 

art&design

2009. 04. 05.
Aldo Moro halálának, II. János Pál életének fotósa volt
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
22 éves korában készítette a nemrég 52 éves korában rákban elhunyt Gianni Giansanti azt a felvételt, amellyel egyszer s mindenkorra beírta magát a fotótörténelembe. A kép olyan híressé tette, hogy alig öt hónappal később már II. János Pál pápa személyes fotósa lett és 27 évig követhette mindenfelé a világon.
A nevezetes fotón egy holttest látható egy Renault 4L kocsi nyitott csomagtartójában. Olyan, mintha békésen aludna a hátán, de 11 golyó érte a szíve táján. Aldo Moro ötször töltötte be Olaszország miniszterelnökének tisztségét, és a Kereszténydemokrata Párt elnöke volt, amikor 54 nappal korábban elrabolták a Vörös Brigádok terroristái. 1978. május 9-én találták meg holttestét a Róma belvárosában, egy kis belvárosi utcában parkoló autóban, alig néhány órával azután, hogy fogvatartói kivégezték.

Gianni Giansanti azon a tavaszon, az Itáliát rettegésbe döntő Vörös Brigádok legvéresebb akciója idején képvadászként működött, egyike volt azoknak a paparazzóknak, akik a hírességeket igyekeztek megörökíteni az utcán vagy másutt. Képeit egy kis ügynökségen keresztül forgalmazta. Hogy ott lehessen az érdekes eseményeken, kis rádióvevőt barkácsolt össze, amelyen figyelte a rendőrség hullámhosszán zajló beszélgetéseket.

Mint arról a Le Monde című fancia lap is beszámolt Giansantinak szentelt megemlékezésében, 1978. május 9-én déltájban a fotós felfigyelt arra, hogy az akkori legnagyobb olasz politikai erőt jelentő Kereszténydemokrata Párt székháza elől rendőrautók konvoja indul el nagy sebességgel. Követte őket, de a Caetani utcát, ahová berobogtak, lezárták. Amikor érdeklődött, mi történt, azt a választ kapta, hogy egy hajléktalan holttestére bukkantak. Ez nem tűnt elegendő magyarázatnak a felhajtásra. Giansanti berohant egy épületbe, az első emeleten bekopogott egy lakásba, amelynek balkonjáról rá lehetett látni a rendőrök által körülvett Renault 4L-re.

Teleobjektívjét rászögezte az autóra és egyik felvételt készítette a másik után a csomagtartóban fekvő, borostás arcú férfialakról. Aztán a lakásban mögötte szóló tévéből meghallotta, hogy Aldo Moro holttestét találták meg a Caetani utcában.

Egy rendőr közben lentről észrevette és utasította, hogy menjen le és adja át a filmet. A fotós alsóruházatába rejtette a színes felvételeket, a gépben hagyta a fekete-fehér tekercset. Végül sikerült megmentenie az egész anyagot. Aldo Moro fia, Giovanni Moro később egy alkalommal így nyilatkozott: "Ez a fotó történelmi dokumentum, megmutatja, mi volt akkor országunk: egy gyenge, kompromisszumok és gyávaság áldozatává vált állam. Ez a fotó felér egy vádirattal."

A következő 27 évben Gianni Giansanti sok ezer felvételt készített II. János Pálról. Többek között megörökítette azt a jelenetet is, amikor a pápa a Rebibbia börtönben 1983-ban megbocsátott Ali Agcának, aki két évvel korábban a Szent Péter téren merényletet követett el ellene.

A Sygma fotóügynökség riportereként Gianni Giansanti bejárta a világot, fényképezett sportolókat, autóversenyzőket, Lengyelországban fotózott a szükségállapot idején 1981-ben, Szomáliában az 1993-as éhínség áldozatait örökítette meg. Utolsó sorozatán egyszerű olaszok színes képei láthatók.

Harminc évnyi minőségi munka és két fotónyi örökkévalóság: elment a fotóriporter.

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

További írások a rovatból

art&design

Velünk élő hagyományok Velünk élő hagyományok
Korniss Péter Változások című kiállítása Kolozsváron
art&design

Fém és méhviasz, vagy új helyünk a természetben Fém és méhviasz, vagy új helyünk a természetben
Horváth Gideon – I put my hand into a beehive
Lábjegyzetek a kortárs autódesignhoz
art&design

Értelmező szótár Értelmező szótár
Horváth László és Takács Máté Okkult Coaching című kiállításához

Más művészeti ágakról

Topolánszky Tamás Yvan: Curtiz – A magyar, aki felforgatta Hollywoodot
Interjú Néder Panni színházrendezővel a személyességről, intimitásról, Berlinről, autobiografikus színházról
Külföldön Sikeres Magyar Művészek

Ami általános, ami emberi Ami általános, ami emberi
Interjú Ember Sárival lehetséges megközelítésekről, utazásokról, önazonosságról, piaccal való megbékélésről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés