bezár
 

art&design

2010. 02. 24.
Reneszánsz és barokk női cipődivat
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Hatvan pár XVI-XVII. századi magasított talpú, illetve magas sarkú női lábbeli, amely a torontói Bata Shoe Museum időszaki kiállításán szerepel, remek betekintést nyújt a reneszánsz és a barokk szertelen cipődivatjába.
A szeptember 20-ig látható tárlat anyagát 11 múzeum gyűjteményéből kölcsönözték ki.

"A cipők, amelyeket a hölgyek hosszú szoknyája teljességgel eltakart, láthatatlanok voltak ebben a korban. A reneszánsz festők alkotásain hihetetlenül magas nőket látunk, ám semmit sem veszünk észre a magas talpú papucsszerűségből, az úgynevezett chopine-ből " - hangsúlyozta Elizabeth Semmelhack, a Bata cipőmúzeum vezető kurátora. Mint hozzátette, most "fellebbentik" a hölgyek szoknyáját, láttatva a viselőjük társadalmi és anyagi helyzetéhez szorosan kötődő divattartozékokat.

Ismertetése szerint Itáliában és Spanyolországban "emelkedett" sohasem látott magasságokba a felsőbb osztálybeli hölgyek és a kurtizánok lábbelije a XVI-XVII. században. A tárlaton szereplő velencei chopine például csaknem 50 centiméteres talppal büszkélkedhet.
"E magas lábbelik a család gazdagságát voltak hivatottak demonstrálni, különösen Velencében és Firenzében, ahol igen fontos szerepet játszott a textilipar. Minél magasabb volt a cipőtalp, annál több textília kellett a ruhához, következésképp annál gazdagabb volt az adott família" - magyarázta Semmelhack.

Ezeken a magas talpakon a nők képtelenek voltak segítség nélkül közlekedni, legalább két személynek kellett támogatnia a chopine-on imbolygó szépasszonyt. Innen ered a napjainkban is honos szokás, hogy az urak karjukat ajánlják fel a hölgyeknek.

Érdekes módon Spanyolországban a chopine kilátszott a szoknya alól, ezzel magyarázható, hogy ezeket a lábbeliket igen gazdagon díszítették. Ezzel szemben minden cicomát nélkülözött a chopine itáliai változata, amelyet eltakart a szoknya, így teljességgel el volt rejtve az avatatlan szemek elől.

A XVII. század elején jelent meg a több egymás fölé helyezett bőrdarabból rakott sarok, amely kiszorította a chopine-t. Ez a viselet a férfi cipődivatra is kihatott: az urak kezdetben 1-2, majd 3-4 centiméteres sarkú lábbelit hordtak. A hegyes orrú női cipőcskék puha bőrből készültek, a lábfejet takaró nyelves felsőrészük hímzett volt, 5-6 centiméteres sarkuk erősen befelé dőlt, hogy a láb minél kisebbnek tűnjön.

A kiállítás honlapja a http://www.batashoemuseum.ca/exhibition.ca címen található.

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- MTI/PRAE.HU --

A Magyar Távirati Iroda (MTI) nagy múltú magyar állami hírügynökség, melynek története az 1880-as engedélyeztetésig nyúlik vissza.


További írások a rovatból

art&design

Rajtunk kívüli rend Rajtunk kívüli rend
Gálhidy Péter Sarokvas című kiállításáról (Megnyitó)
Interjú Máté Bencével természetfotózásról, lesekről és technikákról, környezetvédelemről
art&design

Gondolkodásunk módszereiről Gondolkodásunk módszereiről
Beszélgetés Falcsik Marival, Walter Isaacson: Leonardo Da Vinci – a zseni közelről című könyvének fordítójával
art&design

Publikus '90-es évek Publikus '90-es évek
A Publikus magánügyek. A 90-es évek művészete magyarországi magángyűjteményekben című kiállításról a szentendrei MűvészetMalomban

Más művészeti ágakról

VOLT Fesztivál, 2019. június 26.
zene

A zenész és barátai A zenész és barátai
Aradi Zsolt: Gasner János* emlékére
Interjú Schilling Árpáddal érvényesülésről, a fiatalok lehetőségeiről és elsősorban: színházról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés