bezár
 

art&design

2010. 06. 05.
Visszaszereznék mesterségük tekintélyét a paparazzók
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Mesterségük tekintélyét akarják visszaszerezni az olasz paparazzók, akik szerint a mai lesifotósokkal vége a régi fénykornak.
"Isten lát téged, és Barillari is!" - ez a mottó olvasható az olasz paparazzók királya, (rómaiul Er King) Rino Barillari névjegyén. A koronát kollégái 1988-ban, a római Via Veneto egyik kávéházában nyújtották át Barillarinak, aki elődjétől, a szintén tekintélyes paparazzo Ivan Kroscenkótól vette át a jogart jelképező arany fényképezőgépet.

Az egykori patinás magazinokat sztárokkal megtöltő fotósok fénykoráról nosztalgiázott a Corriere della Sera napilap heti melléklete, a Sette. Mintha a dolce vita és a paparazzók felidézésével akarná megvédeni azokat a profikat, akiknek öregedésével a szakma tekintélye is hanyatlik.

A Federico Fellini rendezte Édes élet adott örök hírnevet a paparazzóknak. A római Navona téren élő, hetven éves Rino Barillari ma is fogalom. Lakása ajtajában turisták állnak sorban autogramért. "Megyek a háborúba!" - mondja, amikor gépével a vállán vadászni indul Róma utcáira. Büszkén sorolja trófeáit: karrierje során 76 fényképezőgépét törték össze 11 bordájával együtt, és 162-szer szállította mentő elsősegélyre. Persze Barillarit nem akárki ütötte fejbe a titokban kattintott fotókért: a részeg Peter O'Toole, Frank Sinatra gorillaméretű testőrei, az űrhajós Buzz Aldrin, Claudia Schiffer fodrásza, aki jéggel teli pezsgősüvegtartót hajított neki a Piazza del Popolo tér sztárok látogatta éttermében.

"Én azonban soha egy ujjal nem nyúltam hozzájuk, mindig tudtam, mikor kell megállni!" - tesz különbséget a minden fotózáson kifogástalan szabású öltönyt viselő Barillari saját generációja és az utódok között. A szakma züllésének tartja azt a paparazzót, aki májusban autójával elsodorta Claudia Pandolfi olasz színésznőt. "Én és kollégáim az újságoknak kínáltuk fel a felvételeket, nem úgy, mint a börtönre ítélt Fabrizio Corona, aki kellemetlen fotókkal a hírességeket zsarolta meg!"- tette hozzá Barillari, aki nem győzi hangsúlyozni: a paparazzo nem mobiltelefonos celebfotós, a történelmet örökíti meg.

Barillari mutatta meg a világnak Paul Gettyt, a ndrangheta által elrabolt amerikai milliomos örököst, akinek a bűnszervezet még a fülét is levágta, és Barillari ott volt Pier Paolo Pasolini gyilkosságának helyszínén is.

A 73 éves Umberto Pizzi, aki lefényképezte a Rómában Richard Burtonnal sétáló Liz Taylort, megjárta a közel-keleti konfliktusokat, és ma a legolvasottabb római politikai bulvárblog, a Dagospia fotósa. Szardínia tengerpartján Massimo Sestini fotózta le először bikiniben Lady Dianát, de Sestini munkája a szicíliai Capaciban, a Giovanni Falcone államügyész elleni maffiamerényletről készített sorozat is. Luciano Parente 14 napon át lapult egy bokorban Castelgandolfóban, amíg videóra vette a pápai rezidencia medencéjében úszó II. János Pált. Igaz alig tudta eladni, az olasz újságok túlságosan tisztelték a pápát. Antonio Motta pedig hét hónapig várt Ausztriában, hogy lencsevégre kapja Walter Reder náci bűnöst.

"Kiszámíthatatlan, mennyit érhet egy felvétel: Silvio Berlusconi olasz kormányfő barátnői már senkinek se kellenek, de a montecarlói herceg, Ranieri nőtársaságban még idős korában is 70 ezer eurót ért" - magyarázta Barillari, így összegezve szakmája vonzerejét: "sokat kerestem, de egy fillér nélkül is milliárdosként éltem a sztárok között".
nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- MTI/PRAE.HU --

A Magyar Távirati Iroda (MTI) nagy múltú magyar állami hírügynökség, melynek története az 1880-as engedélyeztetésig nyúlik vissza.


További írások a rovatból

art&design

Ne legyen diszkrét Ne legyen diszkrét
Bob Dylan: „Életem az utca, ahol járok" / Reök-palota, Szeged
art&design

Ami általános, ami emberi Ami általános, ami emberi
Interjú Ember Sárival lehetséges megközelítésekről, utazásokról, önazonosságról, piaccal való megbékélésről
art&design

Mindenből lehet meríteni Mindenből lehet meríteni
Interjú Maurer Dórával külföldi élményekről, lehetőségekről, fordulópontokról és képzésekről
Interjú Máté Bencével természetfotózásról, lesekről és technikákról, környezetvédelemről

Más művészeti ágakról

irodalom

Boszorkánymesterek Boszorkánymesterek
Harry Partch vs Gergely Edit*
Mészöly Ágnes válaszai a prae.hu körkérdésére
Ozone Mama, Asphalt Horsmen, Peter Kovary & The Royal Rebels, BNT, 2019. 08. 22.


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés