bezár
 

art&design

2010. 06. 15.
A posztszocialista gazdaság jelenségei a Műcsarnokban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Mintegy 30 magyar és nemzetközi kortárs művész, illetve alkotócsoport mutatja be a posztszocialista régió elmúlt 20 évének gazdasági jelenségeire reagáló műveit csütörtöktől a Műcsarnokban, A pult mögött című kiállításon.
Mint azt Petrányi Zsolt, a Műcsarnok ügyvezető igazgatója, a tárlat kurátora az MTI-nek elmondta, a posztszocialista régió a kiállításon nemcsak Kelet-Közép-Európát jelenti, hiszen többek között örmény, ukrán, litván, szerb, bolgár és az egykori Kelet-Németországban fölnőtt művészeknek a rendszerváltástól napjainkig összegyűjtött gazdasági tapasztalatai jelennek meg művekben megfogalmazva.

A tárlat mondanivalójának kiindulópontja a krízis, amikor a posztszocialista országok először szembesültek a kapitalizmus gazdasági nehézségeivel. A művész saját eszközeivel keresi a választ arra, hogy mi történt a rendszerváltáskor megfogalmazott illúziókkal. A képzőművészek gazdasági témákkal foglalkoznak, de nem gazdasági szakemberként, hanem a saját környezetüket figyelve alkotnak - magyarázta a kurátor, hozzátéve, hogy a mintegy 150 mű között fotó, videó, olajfestmény, rajz, installáció és objekt is található.

Petrányi Zsolt izgalmas anyagnak tartja a bemutatásra váró alkotásokat, mert nem foglalkoznak politikával, hanem arról beszélnek, hogyan éltünk és élhetünk a mában, víziókat fogalmaznak meg arról, hogy mire is vágytak e régió lakói.

A kurátor példaként megemlítette Bukta Imre négy rajzát, amelyek egy termelőszövetkezet dolgozóiról készültek 1987-ben. Lucia Nimcová szlovákiai művész szülővárosában, egy iparvárosban a helyi tanács fotósától tanult meg fényképezni, megörökölte az anyagot, majd később visszament a városba, hogy újrafényképezze az egykori helyszíneket, s kiderült, nem változott semmi.

A tárlaton szerepel a Párizsban élő neves román művész, Mircea Cantor egy videóinstallációja is. Mint Petrányi Zsolt felidézte, a művész takarékossági okokból kitalálta, hogy foszforozzák be a gyufa mindkét végét, de ezt az európai uniós szabályok nem engedték. Ezért Romániában fölkutatott egy régi gyufagyárat, ott megvalósították elképzelését, de a gyár mára már nincs meg, bezárták, csak Cantor videóinstallációja őrzi, mint mementót - mutatott rá a kurátor.

A tárlat szeptember 19-ig tart nyitva a Műcsarnokban.
nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- MTI/PRAE.HU --

A Magyar Távirati Iroda (MTI) nagy múltú magyar állami hírügynökség, melynek története az 1880-as engedélyeztetésig nyúlik vissza.


További írások a rovatból

art&design

Instabil egyensúly Instabil egyensúly
A varázsló halála. Emlékkiállítás Csáth Géza halálának 100. évfordulója alkalmából a Petőfi Irodalmi Múzeumban
art&design

Publikus '90-es évek Publikus '90-es évek
A Publikus magánügyek. A 90-es évek művészete magyarországi magángyűjteményekben című kiállításról a szentendrei MűvészetMalomban
art&design

F(r)aktúra F(r)aktúra
PAF- F(r)acture / Pintér András Ferenc kiállítása az Art.Salon:Társalgó Galériában
art&design

Gyerekkel és bőrönddel a múzeumban Gyerekkel és bőrönddel a múzeumban
Élménytúra a Szépművészeti Múzeumban

Más művészeti ágakról

színház

Karneváli bolondozás szerelmi körítéssel Karneváli bolondozás szerelmi körítéssel
A Sok hűhó semmiért a tbiliszi Ifjúsági Színház előadásában
Danny Boyle: Yesterday
színház

Minek nevezzelek? Minek nevezzelek?
A Színház- és Filmművészeti Egyetem szinhazinevelés.SZFE című szakmai konferenciájáról
zene

Etűdök gépzongorára Etűdök gépzongorára
Conlon Nancarrow, a nomád zongor


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés