bezár
 

art&design

2010. 06. 30.
"Hamisítástudományi" kiállítás a londoni Nemzeti Galériában
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Röntgenfelvételek, mikroszkópos vizsgálatok adatai, s Botticelli-festmény egyaránt megtalálható a Londoni Nemzeti Galéria szerdán megnyílt tárlatán, amely azt szemlélteti, hogy miként rántották le a tudósok, művészettörténészek, restaurátorok a leplet a képzőművészet némely titkáról.
A Hamisítványok, tévedések, felfedezések górcső alatt című kiállítás olyan eljárásokat mutat be az érdeklődőknek, mint az infravörös képalkotás, röntgenvizsgálat, vagy a tömegspektroszkópia, amelyek segítségével ki lehet szűrni a hamisítványokat és meg lehet állapítani a műalkotások valódi szerzőit.

A tárlaton felvonultatott negyven festmény között szerepel a Madonna gyermekével és egy angyallal című alkotás, amelyet a National Gallery Francesco Raibolini (1453-1518) bolognai festő műveként vásárolt 1924-ben. A tavaly elvégzett vizsgálatok azonban fényt derítettek arra, hogy hamisítványról van szó: a festékréteg alatt grafitceruzával készített vázlatok rejtőznek, ezzel az eszközzel viszont aligha dolgozhattak a reneszánsz mesterei.

A kiállításon azt is bemutatják, hogy miként alakultak át az idők során némely festmények. Így látható egy ismeretlen XVI. századi itáliai festő Ablaknál álló asszony című alkotása, amely a viktoriánus kori Angliában a prüdéria áldozatául esett. Míg a festő eredetileg egy csábos tekintetű, sokat sejtető ingvállban pózoló szőke asszonyt ábrázolt, az átdolgozott alkotáson már egy szolid ruházatú, visszafogott barna nő látható. Az átalakulást a National Gallery munkatársai fedezték fel a festmény tisztításakor az 1970-es évek végén. Az intézmény restaurátorai eltávolították a későbbi festékrétegeket, helyreállítva az eredeti pikáns képet.

Míg egyes eredetinek vélt festmények hamisítványnak bizonyulnak a tüzetesebb vizsgálatok során, arra is akad példa, hogy jelentéktelen festők alkotásainak tartott művekről derül ki, valójában híres művészek nevéhez köthetők. Így történt ez az Assisi Szent Ferenc angyalokkal című XV. századi festmény esetében, amelyről azt hitték, hogy Botticelli egyik tanítványa festette. A vásznat 2002-ben tisztították meg és restaurálták, ekkor jutottak a szakemberek arra a következtetésre, hogy a vászon Botticelli keze munkáját dicséri.

Az ingyenesen látogatható tárlat szeptember 12-ig tekinthető meg.
nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- MTI/PRAE.HU --

A Magyar Távirati Iroda (MTI) nagy múltú magyar állami hírügynökség, melynek története az 1880-as engedélyeztetésig nyúlik vissza.


További írások a rovatból

art&design

Gondolkodásunk módszereiről Gondolkodásunk módszereiről
Beszélgetés Falcsik Marival, Walter Isaacson: Leonardo Da Vinci – a zseni közelről című könyvének fordítójával
art&design

Emlékekből konstruált identitás Emlékekből konstruált identitás
Vajon mi jár a fejükben? - Galériatúra a Budapest ArtWeek szervezésében, 2019. április 13.

Más művészeti ágakról

építészet

Hatalmas méhkaptárra emlékeztető építmény New Yorkban
Thomas Heatherwick nagyot álmodott
Interjú Marék Veronikával a meseírás művészetéről, a példaképekről, a gyerekirodalom helyzetéről és a siker titkáról
Kemény Lili: B monitor című darabja az Ódry Színpadon
színház

Hősök, árulók, bohócok: Coriolanus és a művészet egyesítő ereje Hősök, árulók, bohócok: Coriolanus és a művészet egyesítő ereje
Az ukrán Ivan Franko Nemzeti Drámai Színház vendégjátéka a MITEM-en


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés