bezár
 

art&design

2011. 03. 03.
A XX. század dereka Escher Károly szemszögéből
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Escher Károly eddig ismeretlen fotói idézik meg a XX. század derekának politikai életét azon a kiállításon, amely csütörtöktől látható Budapesten, a Politikatörténeti Intézetben.
A 60 fényképtörténeti ritkaság időrendi sorrendben követi egymást az 1930-es évek legvégétől 1947-ig. Mint arra Albertini Béla fotótörténész a kiállítást megnyitó beszédében kitért, a válogatás egyik fő szempontja az volt, hogy eddig még be nem mutatott képek kerüljenek bele.

(Az igazi "sztárfotók" - amelyeket Escher Károly születésének 120. évfordulója alkalmából tavaly három tárlaton is láthatott a közönség - így most kimaradtak a válogatásból.)

A tárlat főszervezője, Csillag Katalin a szerda esti megnyitón elmondta, hogy a szerkesztés másik aspektusa - mivel a kiállítást a Politikatörténeti Intézet szervezte - a politika volt.

Ezért aztán ezúttal hiányoznak a szociofotók - melyek egyik legjobb magyar mestere volt Escher Károly -, helyettük döntően politikai események és politikusok köszönnek vissza a képekről Horthy Miklóstól Rákosi Mátyásig.

Látható például egy fotó Teleki Pál miniszterelnök temetéséről Horthy Miklóssal a középpontban, és egy teljesen oda nem illő "elemmel" a háttérben: a komor esemény feszes tartású főszereplői mögött egy gyászhuszár ácsorog hanyag pózban, arcán vigyorral.

Az 1941-ben készült, térdepelve sortüzelést gyakorló, puskás diáklányok a Szabó Magda Abigéljéből készült Zsurzs Éva-film lányinternátusi világát juttathatják a szemlélődő eszébe. "Beszédes" képek az Ébredő Magyarok Egyesületének Szónoki Iskolájában készült felvételek is.

Escher Károly - aki Szekszárdon született 1890-ben és Budapesten hunyt el 1966-ban - a magyar fotótörténet egyik legkiemelkedőbb alakja, aki hasonlóan nagytehetségű kollégáival szemben nem hagyta el Magyarországot.

A mostani kiállítás egyik legmegrázóbb képe egy 1944-ben készült fotó: bukovinai székelyek új hazát keresnek Magyarországon. A hazatérés témája két további fotón is felbukkan. Az egyiken Károlyi Mihály érkezik vissza, a másikon a magyar aranykészlet. Mindkét fotó 1946-ban készült.

A kiállítás reggel 8 és délután 4 óra között tekinthető meg a Politikatörténeti Intézetben, hogy pontosan meddig, azt egyelőre a szervezők sem tudják, mindenesetre biztosan több hónapig láthatja majd a különleges válogatást a közönség.

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- MTI/PRAE.HU --

A Magyar Távirati Iroda (MTI) nagy múltú magyar állami hírügynökség, melynek története az 1880-as engedélyeztetésig nyúlik vissza.


További írások a rovatból

art&design

Éhesen alszik a tranzitzóna Éhesen alszik a tranzitzóna
Az emlékezés installációja Waldsee-ben (A 2B Galéria Waldsee 1944 című kiállításáról)
Lábjegyzetek a kortárs autódesignhoz
art&design

Rajtunk kívüli rend Rajtunk kívüli rend
Gálhidy Péter Sarokvas című kiállításáról (Megnyitó)
art&design

Értelmező szótár Értelmező szótár
Horváth László és Takács Máté Okkult Coaching című kiállításához

Más művészeti ágakról

Topolánszky Tamás Yvan: Curtiz – A magyar, aki felforgatta Hollywoodot
irodalom

Boszorkánymesterek Boszorkánymesterek
Harry Partch vs Gergely Edit*
Külföldön Sikeres Magyar Művészek

Ami általános, ami emberi Ami általános, ami emberi
Interjú Ember Sárival lehetséges megközelítésekről, utazásokról, önazonosságról, piaccal való megbékélésről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés