2008
2008/4

tartalom:

Értelmi fogyatékos gyermekek testi fejlődése
Radványi Katalin
Dr. Buday József szerk.; MAGYE-kiadvány, Budapest, 2007.

Több szempontból is különleges kiadvány jelent meg a Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete gondozásában, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Fõiskolai Kara, az ÉFOÉSZ, az Értük Velük Egyesület támogatásában. A több mint harminc évet átölelõ vizsgálat, a homoki longitudinális vizsgálat ürügyén és apropóján 2006-ban nemzetközi konferenciát szerveztek a vizsgálat helyszínén, Homokon. A homoki vizsgálat idõtartama nem szokványos: longitudinális vizsgálatok között is jelentõs idõtartamot jelent, különösen érdekes azért is, mert egy társadalmi- és életmódváltozásban bõvelkedõ idõszakban történtek a felmérések. A kötet a konferencián elhangzott elõadások gyûjteménye, érdekes képanyaggal kiegészítve.

A konferencia helyszíne kellõ ürügyet szolgáltatott ahhoz, hogy megismerkedjünk egy, a fõvárostól meglehetõsen messze esõ, középsúlyos értelmi fogyatékos gyermekeket nevelõ intézménnyel, annak mûködésével, különös figyelemmel a környezetében történt változásokra.

Az elõadások sokszínûségébõl nehéz egyeseket kiemelni, igazán érdekesek a genetika illetve humánbiológia új eredményei, de szakmai szempontból a kóroktani jellemzõk (melyek a gyakorlatban dolgozók tapasztalatait statisztikailag is alátámasztják), illetve az alkalmazás, oktatás, egészség, illetve gyámság aktuális szabályozása is számos fontos kérdést implikálnak.

A testi fejlõdés, fejlesztés kiemelkedõ eredménye, a Speciális Olimpiai mozgalom. Jogosan képezik a kötet részét a fizikai állóképességgel, annak mérésével, az olimpiai mozgalommal foglalkozó elõadások. Az utóbbi évtizedek szakmai nézõpontjainak elõrehaladását tükrözi, hogy a korai fejlesztéstõl a munkavállalásig találunk az egyes témákhoz illeszkedõ adatokat.

A kiadvány különlegességéhez járul az a tény, hogy szinkronban tartalmazza az eredeti magyar szövegek angol nyelvű, illetve az angol szöveg magyar fordításait, kiváló lehetõséget nyújtva ezzel a szakmai angol tanulásához. Egy dologra szeretném az olvasó figyelmét felhívni. Néhány helyen bizonytalan az értelmi fogyatékos – értelmileg akadályozott kifejezések szakmailag pontos használata, ez az angol fordítóknak is nehézséget okozhatott, mert az " értelmi fogyatékos" kifejezést néha "mental retardation"-nal, máshol "mentally handicapped"-del fordították, ez utóbbi hol általában az értelmi fogyatékos személyeket, hol a középsúlyos fokban értelmi fogyatékosokat jelöli. Az "értelmileg akadályozott" (ne feledjük: középsúlyos – súlyos fokban értelmi fogyatékos) személyek máshol angolul "mentally retarded people"-ként szerepelnek. Tudjuk, hogy a legújabban használatos angol nyelvû fogalmak valamennyi elõzõt felülírják, megjegyzésem pusztán azért tartom fontosnak, hogy az értékes szövegek jó értelmezését elõsegítsem.

Ajánlom a kiadványt azoknak a hallgatóknak, akik az értelmi fogyatékosság jelenségérõl szeretnének tanulni, azoknak a kollégáknak, akik a gyakorlatban dolgoznak – ismereteiket bõvíthetik az elõadások megállapításaiból, és ajánlom mindazoknak, akik kutatni szeretnének, vagy már kutatásokat végeznek, hiszen a longitudinális vizsgálat eredményeinek elemzése számos ötletet nyújthat saját munkájukhoz. És ajánlom mindazoknak, akik angol nyelvtudásukat gyakorolni szeretnék.
 

2008/4
Év: 2008
Szám: 4
Impresszum
Kommentek: 0

előző év 2008 következő év

2008/1
2008/1

2008/2
2008/2

2008/3
2008/3

2008/4
2008/4





Ha... Ha? (feb. 2-3.->)
Hülyítődoboz
2015. 02. 02 17:10
Hankiss professzor
Adalbert
2015. 01. 24 09:12
Jó gyakorlat Bemutató
felkarolo
2015. 01. 21 14:05
Ionangyal
Én, ellenem
2015. 01. 20 02:22
Budapest Kupa
Dami
2015. 01. 17 08:05