Tony Attwood: Különös gyerekek – Schmidt Noémi recenziója
(Asperger’s Syndrome. A Guide For Parents and Professionals) Animus Kiadó, Budapest, 2008. 224 oldal. Fordította: Dr. Simó Judit


Tony Attwood"Mindig is azt az elvet vallottam, hogy ha nem tudunk egyszerű fogalmakkal elmagyarázni valamit, akkor feltehetőleg nem is értjük azt." Aligha jellemezhetnénk a szerző e szavainál pontosabban azt a szemléletet, amely áthatja Tony Attwood Különös gyerekek című könyvét.
2012. 06. 25. 14:45

A kötet elsősorban szülőknek és pedagógusoknak tartalmaz hasznos tanácsokat a nevelés terén. Magyarázatot ad az autizmus és az Asperger-szindróma közti különbségre, segítséget nyújt annak meghatározásában, hogy hol a határ a viselkedészavar vagy nevelési hiányosságokból adódó viselkedési problémák és az autisztikus viselkedés között. Ezenfelül a szerző nem feledkezik meg a szakmabeliekrõl sem. A tudományos vizsgálatokra alapuló állítások mellett számos továbbvezető szakirodalmi hivatkozás segíti a témában való alaposabb elmélyülést. A szakirodalom áttekintését megkönnyíti a könyv végén található bibliográfia is.

Tony Attwood: Különös gyerekek
A Különös gyerekek felépítése nagymértékben támaszkodik a szindróma fő meghatározóira, a viselkedést befolyásoló zavarokra: a szociális interakciók sérülésére, a megkésett nyelvi fejlődésre és az érzékelési zavarra. Nemcsak leírja a tüneteket, hanem Asperger-szindrómás emberek feljegyzéseiből idézve hiteles, egyszerű és bámulatba ejtő magyarázatot kapunk az autisztikus viselkedésekre. A fejlõdés és a fejlesztés sikeres előrehaladása érdekében fontosnak tartom az elfogadást, melyhez kivételesen nagy empátia szükséges. Tony Attwood segít megérteni az Asperger-szindrómások nehézségeit, mely a világban való eligazodási hátrányukból fakad, valamint a szülők helyzetére és az autizmussal való küzdelmükre is felhívja figyelmünket. A fejlődési zavarok mellett kiemelkedő szerepet kap az identitás kialakulása, a serdülőkorban bekövetkező lelki sérülések és a felnõttkori élet megpróbáltatásai. A könyvben olvashatunk az Asperger-szindróma mellé társuló neurológiai eredetű sérülésekről, az utolsó fejezetben pedig a fogyatékossággal kapcsolatos 23 leggyakoribb kérdésre kaphatunk részletes, gyakorlatias választ mintegy 51 oldalon keresztül.

Mindezek mellett a legfontosabb pozitívuma a könyvnek, hogy a tények és esetek ismertetése mellett segítséget nyújt az Asperger-szindrómás gyerekek személyiségének elfogadásában, ötleteket ad, hogyan könnyíthetjük meg társas fejlõdésüket az óvodai és iskolai környezetben. Az integráció megvalósulását nem feltétlenül a tanórák keretein belül látja megvalósíthatónak, hanem a pedagógusoknak a szabadidős tevékenységek során is fontos útmutató szerepet szán. Számos inspiráló ötlettel gazdagodunk, melyek úgy segítik a fejlesztésre szoruló gyerekek beilleszkedését, hogy ugyanakkor a csoport többi tagja számára is igen hasznosak lehetnek. A fejezetek végén egy praktikus összefoglaló táblázat emeli ki a hatékony neveléshez szükséges legfontosabb tudnivalókat.

Mivel Magyarországon is egyre nagyobb szerepet kap az integráció, fontosnak tartom, hogy minden pedagógus tisztában legyen a különböző fogyatékosságok legjellemzőbb tulajdonságaival. Az autizmus és az Asperger-szindróma esetében különösen is fontos felhívni erre a figyelmet, hiszen ezek felismerése jóval nehezebb, mint a köztudatban már jobban meghonosodott rendellenességeké vagy éppen az érzékszervi fogyatékosságoké. A témába vágó tájékoztató jellegű – és visszatérve a bevezetõ gondolathoz: közérthető – könyvek száma meglehetősen csekély. Tony Attwood könyvét éppen azért tartom hasznosnak, mert mindhárom problémát mindenki számára érthető, érdekes és körültekintő módon orvosolja.

Eredeti megjelenés: Gyógypedagógiai Szemle 2012/2
A leadkép forrása: link


 





Ha... Ha? (feb. 2-3.->)
Hülyítődoboz
2015. 02. 02 17:10
Hankiss professzor
Adalbert
2015. 01. 24 09:12
Jó gyakorlat Bemutató
felkarolo
2015. 01. 21 14:05
Ionangyal
Én, ellenem
2015. 01. 20 02:22
Budapest Kupa
Dami
2015. 01. 17 08:05