|
|
||
---|---|---|---|
![]() Hatos Gyula: Az értelmi akadályozottsággal élő emberek: nevelésük, életük (4. átdolgozott kiadás, APC-Stúdió, 2008. 354 oldal) ![]() Hatos Gyula PhD. ny. főiskolai tanár. Pályáját a mozgásterápiai intézetben kezdte, tanított gyógypedagógiai iskolában, internátusvezető volt gyógypedagógiai nevelőintézetben. 1963-óta a gyógypedagógiai tanárképző főiskolán oktatott, kutatott: Tanulmányokat, főiskolai jegyzeteket, tankönyveket adott közre, ezekből néhány idegen nyelveken is megjelent. Irányította a foglalkoztató iskola létrejöttét, szerkesztette annak első nevelési és oktatási programját. Részvett az értelmi fogyatékosokat segítő szövetség munkájában. Elnökségi tagja a Magyar Gyógypedagógusok Egyesületének. Tartalom Előszó a 4. kiadáshoz Alapfogalmak – multidiszciplináris nézőpontok A társadalom és a fogyatékosság Az értelmi fogyatékosság Multidiszciplináris megközelítés Az értelmi fogyatékosság osztályozása Az értelmi akadályozottság Az értelmi akadályozottság elkülönítése más állapotoktól A társadalmi befogadás A homályba vesző időkben A kétarcú középkor A védelemre szoruló ember Az első intézetek alapítói Konfliktusokkal teli időszak A megerősödő emberi jogok védelmében A korszakváltás elvei: normalizáció, integráció A civil szervezetek szerepe a megváltozott ellátásban Jövőkép Szociális és etikai kérdések Az akadályozottak emberméltóságának tisztelete Emberképek. – kiinduló pontok Az etikai megközelítés Vitatott életértékek régen és ma Gyógypedagógiai tevékenységünk antropológiai alapjai A segítségnyújtás lehetőségei és formái A normalizációs elv A fejlődés, tanulás, személyiségalakulás A pszichomotoros és az értelmi fejlődés általános kérdései Néhány fejlődéselméleti magyarázat Jellegzetességek és különlegességek a fejlődésben Testi és mozgásos fejlődés A kognitív fejlődés A kommunikáció és a beszéd fejlődése A tanulás A szociális alkalmazkodás fejlődése Az értelmi akadályozottsággal élő emberek személyisége Pedagógiai-pszichológiai megítélés A megítélés (diagnosztika) értelmezése, helye, szerepe Diagnosztikai területek és eljárások Csecsemő és kisgyermekkor A csecsemők és kisgyermekek fejlődése A korai gyógypedagógiai segítségnyújtás A fogalom értelmezése Nevelési célok, területek, módszerek Nevelési célok a nevelés általános elméletében A sajátos nevelés vezető céljai A nevelés és képzés céljai A nevelés területei A nevelési intézmények rendszere A korai gyógypedagógiai segítségnyújtás A gyógypedagógiai óvoda Az iskola A fejlesztő iskolai ellátás A készségfejlesztő speciális szakiskola Az integráció, együttnevelés kérdései Az integrációról általában A tanítás-tanulás Az oktatás értelmezése a múltban Az iskolai tanítás-tanulási folyamat sajátosságai A speciális didaktika, mint kiindulópont Az iskola, mint az élet és a tanulás tere A nevelés-oktatás fejlesztési területei Tantervek a XX. század második felében külföldön Nevelési és oktatási program (1972) A második generációs tanterv: kerettanterv, irányelvek, helyi tanterv Az oktatás folyamata Didaktikai konzekvenciák A halmozottan sérült, súlyos értelmi akadályozottsággal élő emberek nevelése, tanítása, fejlesztése A közös gond A súlyos és halmozott fogyatékosság értelmezése Mai meghatározások A fejlődés jellemzői Pedagógiai teendők A család Gyermek érkezik Gondok a gyermekkel A befogadás – elfogadás formái A fogyatékosság okozta stressz leküzdésének lehetőségei A szülők, testvérek, a környezet helyzete Nevelés a családban A család segítése, együttműködés a szülőkkel Nevelés a diákotthonban Előzmények a diákotthoni nevelésben A diákotthon (kollégium) napjainkban A diákotthon feladatai és nevelési területei A gyermekvédelmi gondoskodásban élők élete a diákotthonban A felnőtt és idős évek Serdülőkorból felnőtt korba A felnőttség jellemzése A felnőtt emberek világa A pedagógiai kísérés Az idős értelmileg akadályozott emberek Pedagógus szerep, nevelői viszony Emberség és szaktudás A nevelő személye, pedagógus szerepe A nevelői viszony A párbeszédes viszony A segítés és a segítő Irodalom Névmutató Tárgymutató Gyula Hatos: Menschen mit geistiger Behinderung, ihre Erziehung und ihr Leben |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Ha... Ha? (feb. 2-3.->)
2015. 02. 02 17:10 Hankiss professzor 2015. 01. 24 09:12 Jó gyakorlat Bemutató 2015. 01. 21 14:05 Ionangyal 2015. 01. 20 02:22 Budapest Kupa 2015. 01. 17 08:05 |