A Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségének sajtóközleménye



SINOSZÉves szinten akár 450 millió forinttal is csökkenhet 600,000 fogyatékossággal élő ember országos szervezeteinek támogatása, amennyiben az Országgyűlés elfogadja a 2010. évi költségvetést. A megvonásról egyeztetés nem történt, több ember munkahelye kerülhet veszélybe.
2009. 09. 22. 12:11

A Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége (SINOSZ) éves működési támogatása 72%-kal, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségének éves támogatása 50%-al, a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségének (MVGYOSZ) éves támogatása pedig 75%-kal csökkenne a 2010. évi költségvetés tervezet szerint.

Az elvett pénzösszeget pályáztatások útján pótolnák - állítja Korózs Lajos államtitkár. De mi a garancia arra, hogy a pályázati útra terelt összegek majd biztosítják a folyamatosságot, az érdekvédelmi szervezetek fennmaradását, hatékony működését? A SINOSZ, mint országos szervezet jelenleg 80 főt foglalkoztat rendszeresen a megyei, illetve a központi szervezetnél, ahol a munkavállalók 55%-a hallássérült, azaz megváltozott munkaképességű.

Nekünk ez az ÚT A MUNKÁHOZ!

Belegondolnak-e a döntéshozók abba, hogy a fenti drasztikus megvonással és a bizonytalan pályáztatással tovább növelik a kiadásokat: munkanélküli segélyek, rokkantsági és szociális járadék útján - az Út a munkához helyett?

Simon Gábor foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkár nem régiben úgy nyilatkozott, jövőre várhatóan több pénz jut majd az Út a munkához programra; az idei 97 milliárd forintról a program költségvetése 110 milliárd forintra emelkedik, és további 7,5 milliárd forint európai uniós forrás is rendelkezésre áll majd. Magyarország növekedése érdekében a munka becsületének a helyreállítása, megerősítése kiemelt társadalmi és gazdasági cél, ezért bővítik a programot. Így meghirdethető az új program is: Út a munkából, amelynek költségvetési vonzata 8%-kal fog nőni.

Biztos, hogy olcsóbb új munkahelyeket teremteni az elbocsátandó hallássérülteknek és a hallássérültekkel foglalkozó szakemberek, munkatársak részére, mint a jelenlegi munkahelyük megtartása? Biztos, hogy célravezetőbb a SINOSZ 13 ezer fős tagságától megvonni a programokat, a jogsegélyszolgálatot, a munkaerő-közvetítést, a tervezett önsegítő képzéseket, jogtudat-erősítő tréningeket és egyéb fejlesztéseket, a magyar társadalomtól a társadalmi tudatformálás lehetőségét (Siketek Világnapjai, SINOSZ roadshow, szakmai konferenciák), a folyamatos fejlődés lehetőségét a bizonytalan kimenetelű pályáztatási rendszer érdekében?

Nézzük a pályáztatási rendszereket!

Sajnos azt nem tudjuk, hogy a szociális tárcánál milyenek a pályáztatási eredmények (azaz hány pályázó jutott egy nyertes pályázatra), de azt igen, hogy az Állami Számvevőszék idén nyáron befejezte az elkülönített állami pénzalapok rendszerének, a pályázati célok teljesülésének 2004-2008-as évekre vonatkozó ellenőrzését. Az ÁSZ szerint az alapok súlya az államháztartásban alacsony volt, bevételük 2008-ban a központi költségvetés bevételeinek 5,9%-a (485 Mrd Ft), kiadásuk 5,1% (457 Mrd Ft) volt. Az alapok között meghatározó az Munkaerő-piaci Alap (MPA), amelynek 2008-ban részesedése az alapok összes bevételéből 81%, összes kiadásából 84% volt, ez éves szinten több mint 380 milliárd forint pénzösszeget jelent.

A fogyatékos emberekért dolgozó, országos hatáskörű társadalmi szervezetek tervezett forrásmegvonása az MPA költségvetésének mindössze 0,001%-a.

Közel 20 évi érdekvédelmi küzdelem után a Magyar Országgyűlés 2009. szeptember 22-én tárgyalja a magyar jelnyelvről szóló törvényt. Ilyen szomorúan még sosem álltunk a győzelem kapujában. A 102 éves SINOSZ, a legrégebbi hazai fogyatékos személyeket tömörítő érdekvédelmi szervezet, ezt kell, hogy megélje: boldog lenne a jelnyelvi törvény miatt, ám a tervezett 72%-os megvonás miatt keserű a szájíze.

Elsősorban Ember vagyok és nem fogyatékos! - Ezt olvashatjuk a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége Siketek Világnapja alkalmából indított kampány-buszának oldalán. A gondolat születésekor még nem tudhatta a SINOSZ, hogy könnyen ez lehet az utolsó járata.

Merre tovább?

A busz kapcsán álljon itt néhány adat a fővárosi buszokkal, az azokat üzemeltető cégről:

BKV
prémium + végkielégítés
mennyi ideig dolgozik BKV-nál?
  • gazdasági vezérigazgató-helyettes
    149.000.000.- Ft
    1972 óta
  • humánpolitikai igazgató
    128.000.000.- Ft
    1972 óta
  • műszaki igazgató
    124.000.000.- Ft
    1972 óta
  • stratégiai igazgató
    90.000.000.- Ft
    1 év 4 hónap
  • kommunikációs igazgató
    109.000.000.- Ft
    1 év 9 hónap
  • 4es metró projektmenedzsere
    éves bére: 98.280.000.- Ft


SINOSZ - 1907 óta
  • 70 munkavállaló (55%-a hallássérült)
  • 1 központi szervezet (11 fős elnökség)
  • 2 budapesti szervezet (2 x 5 fős elnökség)
  • 18 megyei szervezet (18 x 3-5 fős elnökség)
  • 15 helyi szervezet (15 x 3 fős elnökség)
177.000.000.- Ft
50.000.000.- Ft

MVGYOSZ - 1918 óta
217.000.000.- Ft
50.000.000.- Ft

ÉFOÉSZ - 1981 óta
138.000.000.- Ft
50.000.000.- Ft

MEOSZ - 1981 óta
160.000.000.- Ft
85.000.000.- Ft

AOSZ - 1988 óta
30.000.000.- Ft
30.000.000.- Ft

SINOSZ megyei titkárainak, ügyintézőinek és egyéb munkatársainak (50 fő) éves fizetése állami támogatásból felhasználva
23.100.000.- Ft
Nem tudjuk.

A BKV felső vezetésében dolgozó hat ember bére több ezer fogyatékos ember megélhetését jelenthetné. Érdekes utazás jó utat, jó szelet, kinek is?!

Kiadó: Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége





Ha... Ha? (feb. 2-3.->)
Hülyítődoboz
2015. 02. 02 17:10
Hankiss professzor
Adalbert
2015. 01. 24 09:12
Jó gyakorlat Bemutató
felkarolo
2015. 01. 21 14:05
Ionangyal
Én, ellenem
2015. 01. 20 02:22
Budapest Kupa
Dami
2015. 01. 17 08:05