OPEN STREET MAP – avagy hozzáférhető belváros



Budapest Belvárosa finoman fogalmazva sem teljesen, sőt, szinte alig akadálymentesített. Erre mutatott rá az Open Street Map csoport tegnapi, a csoport 10 éves jubileumi ünnepségével egybekötött belváros-bejárás, mely az Erzsébet téri buszpályaudvar helyén lévő Design Terminálból indult augusztus 9-én délelőtt, nem sokkal 11 óra után. Ruzsa Viktor beszámolója.
2014. 08. 10. 09:54

A résztvevők először előadást hallhattak egy olyan, szabadon kiegészíthető térképről, mely a Wikipédiához hasonlóan bárki által szerkeszthető, módosítható, hozzáférhető, mindenféle külön engedélykérés szükségessége nélkül.

Az Open Streat Map már nemcsak interneten, hanem Android és iOS rendszerű okostelefonokon is elérhető. A résztvevők több négy-öt fős csapatra oszlottak, így járták be a Design Terminál környéki utcákat, akadálymentesítési szakmérnökök által összeállított szempontrendszer alapján kiértékelve a járdák magasságát, a középületek, például üzletek, műemlékek, köztük a tér szomszédságában lévő Szent István Bazilika bejáratának szélességét, a bejáratok előtti lépcsőket, rampák meglétét, vagy éppen hiányát. A közel két órás séta után pedig összegeztük tapasztalatainkat.

Jómagam egy olyan csoporttal sétáltam körbe két környező utcát (József Attila utca, Sas utca, Szent István Bazilika előtti tér), melynek tagja volt a Civil Rádió egykori technikusa, ma az Esélyegyenlőségi Magazin szerkesztője, Bratkó József, aki Androidos okostelefonokra fejleszt akadálymentes menetrendet, segédalkalmazásokat, és aki kerekesszékes feleségével hét éve járja az országot, s különösen nagy empátiával viseltetik mozgáskorlátozott embertársaink iránt.

A Sas utcában találtunk olyan éttermet is, amelybe ugyan kisebb segítséggel be lehetett menni, azonban önállóan nem lehet használni, mert a bejárat előtti lépcsőfokon fel kell segíteni a kerekesszéket, odabent a mellékhelyiség ajtaja pedig épp csak annyira széles, hogy egy átlagos kerekesszék épp csak befér.

A legtöbb középület bejárata elég széles lenne, ha a bejáratban lévő ajtók egy szárnyasak, vagy ugynevezett tolóajtók lennének. Vagyis nem igaz az a magyarázat, hogy a régi épületek akadálymentesítése megrontaná azok műemlék-jellegét, mert magukhoz az épületekhez statikailag hozzá sem kéne nyúlni, csupán az ajtókat kéne egyszárnyasra vagy tolóajtóra cserélni.

Egy ilyen térkép, ha folyamatosan fejlesztik és aktualizálják, nagyon hasznos segítség lehet az érintetteknek egy-egy cél megközelítésének tervezésekor vagy útközben is.  

Az Open Street Map oldala: http://www.openstreetmap.hu/
 





Ha... Ha? (feb. 2-3.->)
Hülyítődoboz
2015. 02. 02 17:10
Hankiss professzor
Adalbert
2015. 01. 24 09:12
Jó gyakorlat Bemutató
felkarolo
2015. 01. 21 14:05
Ionangyal
Én, ellenem
2015. 01. 20 02:22
Budapest Kupa
Dami
2015. 01. 17 08:05