bezár
 

színház

2022. 01. 31.
Horror és moralitás
A Teremtmények a Katona József Színházban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Horrorklasszikus ide vagy oda, Mary Shelley Frankensteinje mindenekelőtt filozófiai regény, precízen kivitelezett gondolati architektúra. A természettudós Victor Frankenstein embert alkot, aztán eltaszítja magától, mert a Teremtmény elviselhetetlenül csúnya: „…most, amikor elkészültem, elszállt az álom szépsége, s nem maradt utána más a szívemben, csak lélegzetelállító undor és iszony.” Ebből a regényből készült előadás a Katona József Színházban Tárnoki Márk rendezésében.

A csúnyaság, ami az undort és iszonyt kényszerítő erővel váltja ki, nem esetleges vonása a Teremtménynek, hanem a lényegéhez tartozik. Teológiai szinten azért, mert perverz teremtés révén jött létre, a tiltott határt átlépő demiurgosz keze műveként. Filozófiai szinten pedig azért, mert Mary Shelley így teszi kérdésessé a modern előfeltevést, miszerint az embert az tenné emberré, hogy ésszel bíró állat. A Teremtmény hiába eszes lény, hiába tanul meg beszélni, hiába lesz szemtanúja egy kiegyensúlyozott családi közösség működésének, hiába tesz szert történelmi és kulturális ismeretekre: mindez semmivé foszlik, amint az emberek szembesülnek a megjelenésével. „Az én gonoszságom a rám kényszerített s utált magány gyermeke” – vonja le a tanulságot, és tehetetlen haragjában végül hasonló magányra kárhoztatja a teremtőjét is.

Szkéné színház

A regény kerettörténetében az északi sarkvidéken rekedt expedíciós hajó kapitánya, Robert Walton szembesül Frankenstein történetével, majd levonja a tanulságot, lemond a sarkkörön belül rejtőző utópisztikus világ felfedezéséről, és visszafordul. A Katona József Színház előadása megtartja ezt a kerettörténetet, Walton (Elek Ferenc) és Frankenstein (Bányai Kelemen Barna) találkozásával indít, és nyilvánvalóan kezdenie kell valamit azzal a helyzettel, hogy Walton kapitány regénybeli döntése – voltaképpen a fausti alku visszautasítása – nem drámai döntés, mi több, a lehető legdrámaiatlanabb. Hajós Zsuzsa színpadi adaptációja csavar egyet a kapitány figuráján, önbizalomhiányos, félszeg karaktert formál belőle, egy nagyra nőtt és szorongó gyereket. Így a döntését is más megoldás helyettesíti: az egyik matrózról kiderül, hogy nő, ráadásul terhes, és a darab lezárásaképp világra hoz egy csecsemőt a jégbe fagyott hajón. Ez a keretezés kissé kényszeredettnek hat, annál is inkább, mert különösebb magyarázatot nem kapunk sem arra, hogy miért szivárgott be egy nő a hajó legénysége közé, sem arra, hogy a teszetosza Walton egyáltalán miért vállalkozott a veszélyes felfedezőútra.

Teremtmények

A tér látványvilága (Giliga Ilka munkája) a hajót formázza, a közönség alig-szemmagasságból látja a többosztatú színpadot, az atmoszféra hideg és nyomasztó. Ebben a környezetben kel életre Victor Frankenstein története, és kel életre maga a Teremtmény is Rába Roland szuggesztív alakításában. Ez az alakítás legalább annyira testszínházi, mint pszichológiai: a meztelen óriáscsecsemő világra jövetelének etűdje színtiszta játék a testtel, de a Teremtmény folyamatosan fenyegető jelenléte, egyszerre suta és kimért mozgása is minden alkalommal feszültséggel tölti meg a játékteret. Meglehet, a nagydarab, meztelen test közeli látványa a nézők jó részét kizökkentheti a komfortzónájából, de ez így is van rendjén: hiszen a regény legfőbb mozgatója épp az a kényszerítő erő, amely minden szereplőt kipenderít ebből a komfortzónából, és ehhez aligha volna elegendő egy Boris Karloff-gumimaszk.

Rába rendkívül koncentrált, helyenként bravúros játéka az origója ennek az előadásnak. Azonban a környezete, a világ, mely nem akarja őt befogadni, és amelyet ezért porig rombol, sajnos leválik erről az alakításról. Ez nem a színészi játékon múlik: Pálos Hanna Frankenstein feleségének, Elizabethnek a szerepében, Bezerédi Zoltán, Szécsi Bence és Tóth Zsófia pedig a többszörös szerepekben (ők alakítják a matrózokat, a Frankenstein-család, illetve a De Lacey-család tagjait) alapos munkát végeznek. A probléma talán az, hogy maga Mary Shelley regénye nem csupán nagyszabású modernitáskritika, hanem épp annyira moralitásjáték is, ahol Victor és a Teremtmény játszmájának az elszenvedői jobbára pasztellszínű zsánerfigurák. Ezen a zsánerszerűségen pedig a színpadi adaptáció sem változtat, és így a romantika kisrealizmusa furcsán idegen közeg marad a Rába-féle Teremtmény drabális és agresszív jelenléte mellett. Az ő tragédiája átélhető, míg a többieké megmarad a tanulság illusztrációjának.

 

Hajós Zsuzsa: Teremtmények
Mary Shelley Frankenstein című regénye alapján
Játsszák:
Bányai Kelemen Barna
Bezerédi Zoltán
Elek Ferenc
Pálos Hanna
Rába Roland
Szécsi Bence
Tóth Zsófia
Dramaturg: Fekete Ádám
Látvány: Giliga Ilka
Jelmezkivitelező: Böhm Katalin
Zene: Baráth Bálint
Hang: Wirth Tamás
Fény: Lohár Antal
Súgó: Fejes Vera
Asszisztens: Hornung Gábor
Rendező: Tárnoki Márk
Bemutató: 2021. december 17.
Katona József Színház, Kamra
Fotók: Horváth Judit

nyomtat

Szerzők

-- Keresztesi József --


További írások a rovatból

Sokszor nem halunk meg az Örkény Stúdióban
színház

Az ember, aki elvesztette az időt című előadás a Vígszínházban
színház

Bolondok tánca a Radnóti Színházban
A Nyílt tárgyalás című előadás a Katona József Színházban

Más művészeti ágakról

Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról
Bogdán Viki mesekönyve diszlexiás gyerekeknek


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés