bezár
 

art&design

2008. 09. 13.
MADI irányzatú művészek kiállítása a Brüsszeli Magyar Kulturális Intézetben
MTI
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A kortárs absztrakt, geometrikus művészet meghatározó irányzatához, a MADI-hoz tartozó hét belga és hét magyar művész kiállítása nyílik meg jövő szerdán a Brüsszeli Magyar Kulturális Intézetben.

prae.hu

A tárlatot Catherine Topall, a párizsi ORION Centre d’Art Géometrique MADI igazgatója és Dárdai Zsuzsa művészetkritikus, a budapesti Mobil MADI Múzeum alapító-kurátora közösen nyitja meg. A kiállító művészek: Fajó János, Haász István, Haraszty István, Kovács Tamás László, Pataki Balázs, Saxon Szász János, Száraz Marika, Gilbert Decoq, Jean-Claude Faucon, Pal Horvath, Antonia Lambelé, Renée Rohr, Albert Rubens és Dirk Verhaegen.

A MADI az 1940-es években indult és a kortárs absztrakt, geometrikus művészet meghatározó irányzatának számít. Előtérbe helyezi a formákat a tartalommal szemben, a színek és hangsúlyos formák szabad keverésével esztétikai élmény nyújtására törekszik. A MADI kifejezésmód megjelent a költészetben, zenében és táncban is.

A MADI betűszó, amelynek eredete bizonytalan. Spanyolul szokták úgy dekódolni, hogy "movimiento artistico de invención" (újszerű művészeti mozgalom). Angolul a "movement, abstraction, dimension, invention" (mozgás, absztrakció, dimenzió, invenció) fogalomsorral hozzák összefüggésbe. Egyes vélemények szerint azonban a betűszó a "MAterialismo DIaléctico" kifejezésből ered.

Magyarországon a kilencvenes években alapítottak MADI csoportot fiatal művészek.

Passuth Krisztina művészettörténész megfogalmazása szerint a MADI ma is fiatal mozgalomnak tűnik: fiatal művészek vesznek részt benne, olyanok, akik dinamikusak, napról napra új szempontokat alakítanak ki, s olyan műveik születnek, amelyek túlmutatnak a tegnapiakon, tegnapelőttieken.

"Ami nem sikerült annak idején a futurizmusnak, de még a dadának sem, hogy kikerülje a múzeumok lerakatait és a hivatalos értékrend kánonját - az sikerült a MADI-nak: miközben még mindig nincs stabil történeti helye a művészet egymást követő irányzatainak rendjében, egy-egy kisebb vagy nagyobb MADI-tárlat a világ valamilyen részében mindig felfedezést, friss szenzációt jelent. Röviden: nem integrálódott és nem tűnt el, sőt, meg-megújulva létezik. Méghozzá minden háttéri intézményrendszer, helyhez kötöttség, állandó galériák és kritikusok nélkül is" - olvashatók Passuth Krisztina sorai a brüsszeli kiállítás meghívóján.
nyomtat

További írások a rovatból

Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról
art&design

Mihai Barabancea: Cyborg Dolphin Tears kiállítás és könyvbemutató
Megnyitóbeszéd Augusztinyi Fruzsina kiállításához
Kurátori bevezető

Más művészeti ágakról

Történeti gyökerek, előzmények és érdekességek
Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
Bogdán Viki mesekönyve diszlexiás gyerekeknek
gyerek

A fák bűvös birodalma – Boszorkányos erdei küldetés a Vajdahunyadvárban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés