art&design
2012. 10. 28.
Szemtelenség és önirónia
Major János: Önarcképek álarc nélkül
Major János képei keményen arcul csapják a befogadót: olyan szinten provokatívak és olyan módon sértik a tabukat, hogy még mai világunkban is nehezen tudjuk elfogadni és értelmezni ezeket az alkotásokat. Azonban kétségkívül nagyra értékeljük e munkákat, még akkor is, ha ezek szellemi tartalmukkal mélységes megdöbbenést váltanak ki. A 2B Galériában – Önarcképek álarc nélkül címmel – nyílt kiállításon leplezetlenül tárul elénk Major János sajátos szerepfelfogása.
Major János 1934-ben született zsidó családban, így nem véletlen, hogy a holokauszt rányomta bélyegét az életére, és a későbbiekben művészetének is fontos eleme lett a zsidó identitás megértésének kérdése. 1952-től a Magyar Képzőművészeti Főiskola tanulója volt, ahol már előtört belőle lázadó énje, így a szocialista realizmust népszerűsítő intézményi vezetőség eltanácsolta az iskolából. Később mégis visszavették, és 1959-ben diplomát is szerzett. A mostani kiállításon néhány, a diploma után született alkotás is felvillan előttünk, melyeken jól kivehető a művész kezdeti útkeresése: itt még expresszívebbek a vonalai és kevésbé merészek a témaválasztásai, de az Önnézés képein megjelenő furcsa és zavarba ejtő nézőpont már egyértelműen a művész provokatív énjének sajátja. E provokáció pedig csak fokozódik, mikor Major rátalál saját hangjára, és képei elhagyhatatlan elemévé válik saját karikaturisztikus önarcképe, rajta a kissé szecessziós, elnyújtott, torz félmosollyal.
Major János az önarckép műfajának hagyományait felhasználva teljesen egyéni kifejezésmódot alakított ki: groteszkké torzított arcai gúnyosan kacagnak a világba, és mély megvetéssel viszonyulnak a normák irányította, antiszemita társadalomhoz. Az arc a megbélyegző ítéleteket kifordítja és visszadobja, viszont saját zsidó komplexusát is dekonstruálja. Mégsem a képek zsidóságra való reflexiója a legérdekesebb, nem az a legnagyobb értékük, ahogyan rávilágítanak arra, hogy Major hogyan alakította ki és értelmezte saját identitását – a képek igazi erejét mély szemtelenségük adja.

Mert ezek a grafikák arcátlanok és pofátlanok. Sőt sokszor még a blaszfémia határán is jócskán átrágják magukat. Major képein semmi sem szent és sérthetetlen. Már a galéria felvezető képei is mélyen sértik a kulturálisan belénk ivódott normákat: a biblikus elemek olyan groteszk környezetben jelennek meg, melyek azok sérthetetlenségét kérdőjelezik meg, és nem kapunk semmiféle feloldozást, csupán a Carpe diem című alkotásról kacag ránk pimaszul a jól ismert Major-arc.
Már ezeken a képeken is ott vannak a burkolt szexuális utalások – a Mesüge Metóra című grafika például a pénisz feltárását mutatja be triptichonra emlékeztető formában, Két tűz között elnevezésű képén pedig erekcióban levő nemi szervét a béke galambja rejti egy kendő alá – ám a következő képcsoport munkái sokkal erősebb erotikus töltést hordoznak magukban. Sőt némelyik képen enyhén pornográffá is válnak a képi elemek. Ami persze mélyen felháborító, hiszen egyébként Jézus történetét dolgozzák fel ezek az alkotások. Ezen a falon kapott helyet például a Keresztút, ahol "Major-Jézus" a keresztet cipelve egy nőt elégít ki nyelvével. És persze az arcról itt sem hiányzik a jól megszokott, kaján vigyor, ami ebben az esetben rendkívül pajzánná teszi a képmást.
A munkák feliratai sem nyugtatják le az indulatainkat, sőt sokszor csak ráerősítenek a blaszfém ábrázolásmódra: a Keresztvitel című alkotáson szintén zavarba ejtő pozícióban jelenik meg a keresztet cipelő, hiszen felette Mária Magdolna “tárja ki magát", alatta a szöveg pedig a nőre utal, aki “keresztútján emberfiát motiválja". Ha pedig még ez a kép sem lenne eléggé sokkoló, akkor tekintsünk a Krisztológusnőre. A szentség megtörése e kép, melyen egy nő a vaginájából húzza elő a keresztre feszített Krisztust, aki természetesen Major arcképét viseli magán. E képeken a grafit és a tus akvarellel egészül ki, így a grafikák színessé válnak, ám a sok tiszta szín csak még groteszkebbé teszi a már eleve torz kompozíciót. Major jól választja meg az árnyalatokat, hiszen még tovább erősítik a téma pajzánságát – úgy tűnik ugyanis, mintha ezek az alkotások egy erotikus képregény hasábjain megjelenő illusztrációk lennének.
.jpg)
A következő képsorok az S/M szubkultúrának az értelmezései: Major Sacher-Masoch képében jelenik meg, egy alulöltözött hölgy fúrja a fogát és közben szexuális aktust létesítenek. Ez a téma, hasonló kompozícióban, egy sírkővel kiegészülve jelenik meg a következő alkotáson. A temető és a sír Major egyik emblematikus témáját jelentik: kedveli és jól használja ki groteszk vagy túl édeskés hangulatukat. Általában itt is tabukat dönt: a temetőben a gyász helyett a szemérmetlenség jelenik meg, a csend és nyugalom helyett a hangos kacarászás. Vagy maga a sírfelirat sérti meg a halál szentségét, mikor így szól: “Csodálatos Walkür voltál, a legjobban te lovagoltál." És persze, hogy még egyértelműbb legyen az utalás, egy erektáló nemi szerv mutat a feliratra.
A kiállítás legkönnyedebb darabjai a retro hangulatot árasztó, színes grafikák. A Fényképészen a kellemes színek és a nyugodt kompozíció, valamint a hétköznapi téma mentes minden szexuális utalástól. A sárga ház és annak vázlata pedig egy szürreális, sci-fi világba vezet el minket, ahol a groteszkség igen minimális. Jó, hogy ezek a képek is helyet kaptak a kiállításon, mert a hatalmas sokk után kissé megnyugtatnak minket.

A belső teremben még Major levelezéseibe is betekintést nyerhetünk: két levél kerül bemutatásra, egy személyes írás Ráchelnek és egy hivatalos levél, melyben két munkáját értelmezi és mentegeti. Ezek az írások csak megerősítik a képek szürreális tartalmait, mélységes önirónia és groteszk szemlélet árad az írásokból is.
Érdemes megnézni a 2B Galériában ezeket a konvenciókat és tabukat bátran felrúgó alkotásokat, amelyek még ma is kíméletlenül és meglehetősen szokatlanul hatnak.
Major János Önarcképek álarc nélkül című kiállítása a budapesti 2B Galériában (Ráday utca 47.) tekinthető meg 2012. november 10-ig.
Major János az önarckép műfajának hagyományait felhasználva teljesen egyéni kifejezésmódot alakított ki: groteszkké torzított arcai gúnyosan kacagnak a világba, és mély megvetéssel viszonyulnak a normák irányította, antiszemita társadalomhoz. Az arc a megbélyegző ítéleteket kifordítja és visszadobja, viszont saját zsidó komplexusát is dekonstruálja. Mégsem a képek zsidóságra való reflexiója a legérdekesebb, nem az a legnagyobb értékük, ahogyan rávilágítanak arra, hogy Major hogyan alakította ki és értelmezte saját identitását – a képek igazi erejét mély szemtelenségük adja.

Mert ezek a grafikák arcátlanok és pofátlanok. Sőt sokszor még a blaszfémia határán is jócskán átrágják magukat. Major képein semmi sem szent és sérthetetlen. Már a galéria felvezető képei is mélyen sértik a kulturálisan belénk ivódott normákat: a biblikus elemek olyan groteszk környezetben jelennek meg, melyek azok sérthetetlenségét kérdőjelezik meg, és nem kapunk semmiféle feloldozást, csupán a Carpe diem című alkotásról kacag ránk pimaszul a jól ismert Major-arc.
Már ezeken a képeken is ott vannak a burkolt szexuális utalások – a Mesüge Metóra című grafika például a pénisz feltárását mutatja be triptichonra emlékeztető formában, Két tűz között elnevezésű képén pedig erekcióban levő nemi szervét a béke galambja rejti egy kendő alá – ám a következő képcsoport munkái sokkal erősebb erotikus töltést hordoznak magukban. Sőt némelyik képen enyhén pornográffá is válnak a képi elemek. Ami persze mélyen felháborító, hiszen egyébként Jézus történetét dolgozzák fel ezek az alkotások. Ezen a falon kapott helyet például a Keresztút, ahol "Major-Jézus" a keresztet cipelve egy nőt elégít ki nyelvével. És persze az arcról itt sem hiányzik a jól megszokott, kaján vigyor, ami ebben az esetben rendkívül pajzánná teszi a képmást.
A munkák feliratai sem nyugtatják le az indulatainkat, sőt sokszor csak ráerősítenek a blaszfém ábrázolásmódra: a Keresztvitel című alkotáson szintén zavarba ejtő pozícióban jelenik meg a keresztet cipelő, hiszen felette Mária Magdolna “tárja ki magát", alatta a szöveg pedig a nőre utal, aki “keresztútján emberfiát motiválja". Ha pedig még ez a kép sem lenne eléggé sokkoló, akkor tekintsünk a Krisztológusnőre. A szentség megtörése e kép, melyen egy nő a vaginájából húzza elő a keresztre feszített Krisztust, aki természetesen Major arcképét viseli magán. E képeken a grafit és a tus akvarellel egészül ki, így a grafikák színessé válnak, ám a sok tiszta szín csak még groteszkebbé teszi a már eleve torz kompozíciót. Major jól választja meg az árnyalatokat, hiszen még tovább erősítik a téma pajzánságát – úgy tűnik ugyanis, mintha ezek az alkotások egy erotikus képregény hasábjain megjelenő illusztrációk lennének.
.jpg)
A következő képsorok az S/M szubkultúrának az értelmezései: Major Sacher-Masoch képében jelenik meg, egy alulöltözött hölgy fúrja a fogát és közben szexuális aktust létesítenek. Ez a téma, hasonló kompozícióban, egy sírkővel kiegészülve jelenik meg a következő alkotáson. A temető és a sír Major egyik emblematikus témáját jelentik: kedveli és jól használja ki groteszk vagy túl édeskés hangulatukat. Általában itt is tabukat dönt: a temetőben a gyász helyett a szemérmetlenség jelenik meg, a csend és nyugalom helyett a hangos kacarászás. Vagy maga a sírfelirat sérti meg a halál szentségét, mikor így szól: “Csodálatos Walkür voltál, a legjobban te lovagoltál." És persze, hogy még egyértelműbb legyen az utalás, egy erektáló nemi szerv mutat a feliratra.
A kiállítás legkönnyedebb darabjai a retro hangulatot árasztó, színes grafikák. A Fényképészen a kellemes színek és a nyugodt kompozíció, valamint a hétköznapi téma mentes minden szexuális utalástól. A sárga ház és annak vázlata pedig egy szürreális, sci-fi világba vezet el minket, ahol a groteszkség igen minimális. Jó, hogy ezek a képek is helyet kaptak a kiállításon, mert a hatalmas sokk után kissé megnyugtatnak minket.

A belső teremben még Major levelezéseibe is betekintést nyerhetünk: két levél kerül bemutatásra, egy személyes írás Ráchelnek és egy hivatalos levél, melyben két munkáját értelmezi és mentegeti. Ezek az írások csak megerősítik a képek szürreális tartalmait, mélységes önirónia és groteszk szemlélet árad az írásokból is.
Érdemes megnézni a 2B Galériában ezeket a konvenciókat és tabukat bátran felrúgó alkotásokat, amelyek még ma is kíméletlenül és meglehetősen szokatlanul hatnak.
Major János Önarcképek álarc nélkül című kiállítása a budapesti 2B Galériában (Ráday utca 47.) tekinthető meg 2012. november 10-ig.
További írások a rovatból
KristofLAB „Artificial Paradise” című kiállítása a MAMŰ Galériában
Farkas Tiffany megnyitóbeszéde Ernszt András és Körei Sándor 'Longing for Gaia' című kiállításán
Más művészeti ágakról
Interjú Nagy Emmával
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről