art&design
Lee Bermejo főleg grafikusként ismert (Joker, Lex Luthor: Man of Steel), a festett szuperhős képregények nem túl népes táborának egyik legmeghatározóbb alakja, aki rendkívül fagyos, sötét tónusokra váltja a műfajra jellemző giccset. Írói bemutatkozásának azonban egy kifejezetten melegszívű történetet választott, ami nem csupán Dickens klasszikusának ötletes átirata, hanem a Batman-mitológia tiszteletteljes összefogása is egyben.
![]()
A Batman: Noël (magyar keresztségben a sokkal célirányosabb Batman: Karácsonyi ének) a képregényes történetmesélés azon tulajdonságát aknázza ki, hogy az olvasó ösztönösen összekapcsolja a képeket a szövegekkel. A narrációnak és a képeken ábrázolt cselekménynek ugyanis lényegében semmi köze sincs egymáshoz, egyedül Bermejo ravasz találékonyságának köszönhető, hogy a Karácsonyi ének motívumait párhuzamba állítjuk a Batman-legendáriummal.
Az első oldalakat követően – amikor a mesélő egyértelművé teszi, hogy egy Karácsonyi ének-prafrázisról lesz szó – az ember fejében rögtön kezdetét veszi a "szereposztó gépezet": vajon ki lesz Scrooge? Kik lesznek a három karácsonyi szellem? Ki fogja betölteni Jacob Marles szerepét?
![]()
A szellemek esetében Bermejo egyszerűen behelyettesített pár Batman-karaktert (Scrooge vagy Jacob esetében már kicsit kacifántosabban járt el), akiknek ugyanaz a funkciójuk, mint a regényben: az első szellem szembesíti vele, hogy mennyire megkeseredett, a második rávilágít, hogy mennyire eltávolodott a barátaitól, míg a harmadik rádöbbenti, hogy már egyáltalán nem az az ember, akinek gondolta magát, vagy akivé válni szeretett volna (csak árt a városnak, nem megbecsült tagja a társadalomnak), így gyorsan elindul rendbe hozni a dolgokat.
Felettébb érdekes játék ez, de valójában teljesen másodlagos amellett, hogy Bermejo hogyan találta meg azokat a kiskapukat Dickens művében, amiknek köszönhetően könnyedén, erőltetett párhuzamok nélkül tudta ráhúzni a regény humanitárius esszenciáját egy Batman-sztorira. Vigyázat, innentől spoileres az írás.
![]()
Bermejo legokosabb húzása, hogy a Karácsonyi ének szűkmarkú és kapzsi főszereplőjét Batmannel azonosítja, akire a popkultúra meghatározó ikonjaként inkább az igazság és a hősiesség megtestesült márványszobraként, Gotham önzetlen védelmezőjeként szokás gondolni. Az analógia azonban csak elsőre tűnik meglepőnek, az író utána folyamatosan bontja ki ezt a párhuzamot.
Batmannak ugyanis az évtizedek során rengeteg interpretációját megismerhettük, a komolyan vehetetlen, blőd camptől egészen a mocsokban fetrengő, vérgőzös, hard-boiled változatokig (érdekes, hogy az éppen itthon is futó Grant Morrison-éra pont ezt a két végletet próbálja összeházasítani, felemás sikerrel) – és ennek az evolúciónak a nyomon követéséhez még csak képregényeket sem kell olvasnunk (gondoljunk csak Tim Burton és a 90-es évek rajzfilmsorozatának gótikus, Schumacher csilli-villi mellbimbós, Nolan álrealista vagy az Adam West-féle parodisztikus adaptációira).
![]()
Bermejo a legsötétebb Batman-változatot, Frank Miller paranoid Sötét lovagját veszi alapul, és nem csak a Karácsonyi énekkel, hanem a karakter meghatározó korszakaival is kontextusba helyezi. Az író nem (csak) a felszínes jellemvonások és egybecsengő traumák szintjén találta meg a Scroogeval való párhuzamokat (hiszen Bruce Wayne közel sem az a garasoskodó, zsarnoki figura), hanem sokkal mélyebben: mindketten belenéztek a sötétségbe, és közben – belülről szinte észrevehetetlenül – elvesztették emberségüket.
A szuperhős képregények esszenciálisan a jó és rossz örök szembenállása körül tematizálódnak, Batman esetében azonban ez a harc gyakran fordul át belső konfliktussá (hol a határ, ami még elválaszt a bűnözőktől?), mint ahogy Scrooge is vívódik a jó és rossz énje között. Kettejük megváltástörténetét azonban Bermejo rendkívül elegánsan egy harmadik szereplőn, a mesélőn keresztül érzékelteti. Bob rossz embernek tűnik (hiszen bűnöző!), akárcsak a mogorva Scrooge vagy az erőszakos Batman, de valójában csak egy kiszolgáltatott figura, akivel a másik kettőhöz hasonlóan elbánt az élet. A csúcsjelenetben végül alkalma nyílik revansot venni, de mindezt a saját fia előtt kellene megtegye, aki ezen a ponton a Batman iránt rajongó, őt példaképének tekintő olvasót is megszemélyesíti egyben. Így az idei különszám voltaképpen nem is két, hanem rögtön három történetet is mesél egyszerre.
![]()
Bermejo azzal teszi még izgalmassá ezt a nem mindennapi mixtúrát, hogy nemcsak a történetet igazítja a Karácsonyi énekhez, hanem a kiadvány megjelenését is. Bár realista hátterekkel dolgozik, aprólékosan megrajzolt háztetőkön és sikátorokon vezet végig, az arcokra kiülő érzelmeket – megtartva a már-már naturalista stílust – szándékosan eltúlozza. Többnyire az oldalak jól körülhatárolható – képregényekben megszokott – panelre osztását is hanyagolja, és ami ennél is feltűnőbb, hogy a narrációt végig a festett képekbe integrálja, nem külön szövegdobozokba, ezzel is erősítve a különös mesekönyv hangulatot. A Batman: Karácsonyi ének szemben a legtöbb szuperhősös ünnepi kiadvánnyal (mint pl. Jeph Loeb Halloween-történetei), nem egyszerűen a karácsony idejére helyezi a cselekményt, hanem – hasonlóan Dickens irodalmi forrásához – lényegileg összekapcsolja történetet és a karaktert az ünneppel, ennél jobb Batman különszámot pedig aligha tehetünk a fa alá.
Batman különszám #2: Karácsonyi ének (2015)
Írta és rajzolta: Lee Bermejo
Színek:Barbara Ciardo
Az eredeti kiadvány címe: Batman: Noël (2011)
A sorozat korábbi részei:
Batman különszám #1: Bábel tornya (2014)
Zöld Lámpás: A kezdet titkai



